دعوت و داعیعباداتمطالب جدید

علت اصلی بی اثر بودن عبادات ما

علت اصلی بی اثر بودن عبادات ما

تالیف: امام ابوالاعلی مودودی ، ترجمه: دکتر آفتاب اصغر

خوب بفهمید، علت اصلی بی ثمر بودن نمازها، روزه ها، زکات و حج شما این است که نه فقط اینکه تعداد کسانی که در میان شما نماز می خوانند، روزه می گیرند، زکات می دهند و به حج می روند بسیار انگشت شمار است، بلکه به علت از هم پاشیدن نظم و انضباط جماعت، هرکسی (مثل شتر بی مهار) طوری مختار شده است که اگر بخواهد این فرایض را انجام بدهد و اگر بخواهد انجام ندهد کسی نیست که تنبیهش کند، گذشته از آن کسانی که این فرایض را انجام می دهند آنها هم چطور انجام می دهند؟ نماز که می خوانند ولی با جماعت نمی خوانند و اگر با جماعت هم می خوانند در مسجدها کسانی را برای امامت انتخاب می کنند که لیاقت و شایستگی ندارند.

 شما نان خواران مسجد و مردم جاهل و تنگ ظرف و بد اخلاق را امام نمازی ساخته اید که بخاطر خلیفه ی خدا و سرباز خدایی ساختن شما مقرر داشته شده بود. همینطور سرگذشتی که روزه و زکات و حج شما دارد آن هم ناگفتنی است. با وجود این همه حرف ها می توانید بگویید که در حال حاضر نیز بسیاری از مسلمانان حتما وجود دارند که وظایف دینی خود را بجای می آورند، ولی چنانکه قبلا عرض کرده ام، درصورتی که هر یکی از اجزای ساعت را از هم جدا کرده و ده ها اجزای خارجی را در آن جا داده باشید کوک کردن یا نکردن، نظافت کردن یا نکردن، روغن زدن یا نزدن هر دو نتیجه ای ندارد .

چنانکه این ساعت شما از دور هم ساعت به نظر می رسد همچنان بیننده اسلام می گوید که این اسلام است و شما هم مسلمان هستید. چنانکه وقتی شما این ساعت را کوک و تمیز می کنید کسی که از دور می بیند، فکر می کند که واقعا شما کوک و تمیز می کنید همچنان وقتی شما نماز می خوانید، هیچکس نمی تواند بگوید که این نماز، نماز نیست یا این روزه، روزه نیست ولی بینندگان را چه خبر که کاسه ای زیر نیم کاسه است و در باطن نمازگزار و روزه دار چه می گذرد؟

در این مورد بخوانید: چگونه بر عبادات ثبات پیدا کنیم؟ چگونگی تاثیر اذکار و اوراد و ذکر بر قلب

 

وضع اسفناک ما

 برادران اسلامی!

علت حقیقی اش را به شما گفته ام که چرا افعال دینی شما نتیجه ای ندارد و علتش چیست که با وجود نماز خواندن و روزه گرفتن بجای اینکه سرباز خدایی بشوید زندانی کافران و تخته ی مشق ستمکاران شده اید. ولى اگر بدتان نیاید چیز اسفناک تری به شما بگویم، شما حتما احساس مصیبت و رنج این وضع خودتان را دارید، ولی در میان شما نهصد و نود و نه در هزار بلکه بیشتر از آن کسانی هستند که در واقع برای تغییر دادن این وضع راضی نیستند. آنها نمی توانند تحمل کنند که اجزای این ساعت اسلام را که در داخل آن هر یکی از اجزایش از همدیگر مجزا و جدا ساخته شده و در آن هرکسی اجزای دلخواه خود را اضافه نموده است، از نو مرتب بکنند. برای اینکه وقتی چیزهایی از آن خارج ساخته می شوند لابد چیز مورد پسند کسانی دیگر خارج کرده می شود .

امکان ندارد اجزای مورد پسند دیگران از آن خارج شوند ولی اجزای مورد پسند شما سرجای خود برقرار بماند . همینطور وقتی اینها سفت کرده می شود، آنها خودشان نیز همراه با آن سفت می شوند و این مشقتی است که تحمل آن به طوع و رغبت برای مردم مشکل است . بنابراین آنها فقط این را می خواهند که این ساعت دیواری در همین حال زینت دیوار بماند تا از دور زیارتش بکنند و بگویند که چنین و چنان کرامات در آن پنهان است و کسانی که به این ساعت بیشتر علاقه مند هستند، می خواهند با ذوق و شوق تمام کوکش کنند و با جدیت هرچه تمام تر تمیزش کنند ولی به هیچ وجه حاضر نیستند که اجزای اصلی آن را مرتب و سفت کنند و اجزای خارجی آن را بیرون بریزند.

ای کاش می توانستم با شما هم صدا می شدم ولی چه کار کنم که هرچه می دانم نمی توانم برعکس آن بگویم. من به شما اطمینان می دهم در وضعی که قرار دارید در آن اگر علاوه بر نماز پنجگانه نماز تهجد و اشراق و چاشت هم بخوانید و روزی پنج ساعت قرآن قرائت هم بکنید و غیر از ماه رمضان در یازده ماه دیگر روزه هم بگیرید باز هم چیزی گیرتان نمی آید. اگر در داخل ساعت اجزای اصلی گذاشته و سفت بکار شده باشند کوک مختصری هم کافی است که آن را بکار بیاندازند و اگر یک کمی روغنش بزنید نتیجه ای مثبت خواهد داشت و در غیر این صورت اگر تمام عمر کوکش بکنید ساعت نه کار می کند نه کار خواهد کرد .

(و ما علینا إلا البلاغ المبین) (و بر ما چیزی جز ابلاغ دین حق نیست)

———————————

منبع: تبیین مفاهیم اسلامی در خطبه های نمازجمعه، تالیف: امام ابوالاعلی مودودی ، ترجمه: دکتر آفتاب اصغر، نشر احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا