حركات و احزابمطالب جدید

دومین نشست کنگره‌ی سوم جماعت دعوت و اصلاح ایران برگزار شد

دومین نشست کنگره‌ی سوم جماعت دعوت و اصلاح ایران برگزار شد

۱۳۹۲/۰۷/۱۸

تهران – پایگاه اطلاع‌رسانی اصلاح

دومین نشست کنگره‌ی سوم جماعت برگزار شد

امروز پنجشنبه‌ ۱۸ مهرماه‌ جاری، دومین نشست کنگره‌ی سوم جماعت دعوت و اصلاح ایران در تهران برگزار شد.

 بنا به‌ گزارش پایگاه‌ اطلاع‌رسانی اصلاح دومین نشست کنگره‌ی سوم جماعت دعوت و اصلاح ایران با حضور اعضای کنگره‌ در دفتر مرکزی جهت ارایه‌ی گزارش فعالیت‌های جماعت در دو سال و ۷ ماه گذشته‌ و اوضاع داخلی و بین‌المللی و بررسی اصول راهبردی، در ساعت ۸ بامداد امروز پنجشنبه‌ با تلاوت آیاتی از کلام الله‌ مجید آغاز شد.

در این نشست، با حضور هیأت رییسه‌ و خوشامدگویی دبیر اجرایی نشست و نماینده‌ی شورای مرکزی جماعت، دبیرکل جماعت استاد عبدالرحمن پیرانی با ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های جماعت  و تجزیه‌ و تحلیل اوضاع داخلی و بین‌المللی به‌ ترسیم اصول راهبردی جماعت پرداخت.

 استاد عبدالرحمن پیرانی دبیرکل جماعت، در باب ضرورت تشکیل نشست در ابتدای سخنانش گفت: «همچنانکه مستحضر هستید در کنگره اخیر جماعت در اقدامی ارزشمند، رسالت، چشم‌انداز، اهداف و استراتژی‌های چهارساله‌ی منتهی به سال ۱۳۹۴ جماعت تدوین و تصویب گردید. آنچه نیاز به توضیح دارد اینکه بازه‌ی زمانی اهداف و استراتژی‌ها چهار سال است و اساسا پس از سپری شدن چهار سال مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرند؛ اما این امر کنترل و ارزیابی ضمن اجرا را نفی نمی‌کند، بلکه همواره لازم است در حین اجرای آنها نیز اقدامات کنترلی و اصلاحی صورت پذیرد. بر همین اساس، در این گزارش اهم فعالیت‌های صورت گرفته در راستای تحقق اهداف و استراتژی‌ها در طول دو سال و هفت ماه گذشته ارائه می‌شود. امید است در مدت زمان باقی‌مانده بتوانیم به آنچه ترسیم نموده‌ایم جامه‌ی عمل بپوشانیم.»

وی سپس به هدف نشست که‌ به‌ منظور بررسی میزان تحقق اهداف و استراتژی‌های جماعت تشکیل شده بود،به‌ بیان رسالت، چشم‌انداز، اهداف و استراتژی‌های چهارساله‌ی جماعت پرداخت. وی گفت: رسالت در واقع تعریفی جامع و مختصر از جماعت است که فلسفه‌ی شکل‌گیری آن را بیان می‌کند. وی با تعیین مراد از چشم‌انداز که‌ در واقع آینده مطلوبی است که جماعت در پی تحقق آن است گفت: «چشم‌انداز ۱۳۹۴، ارتقای جایگاه جماعت در زمینه‌های تربیتی، علمی، سیاسی، حضور و بروز اجتماعی و تقدیم شخصیت‌های تأثیرگذار مصلح با پایبندی به تعامل دموکراتیک با سایر احزاب و تشکل‌ها و رشد و توسعه‌ی نیروی انسانی در راستای کسب رتبه‌ی نخست در میان جامعه‌ی اهل سنت است.»

دبیرکل سپس ضمن تعریف اهداف به‌ اولویت‌ها و خواسته‌های قابل تحقق جماعت در طول چهار سال، به‌ بیان اهداف چهارساله (۱۳۹۴-۱۳۹۰) و استراتژی‌های مبتنی بر آن پرداخت و اقدامات انجام‌یافته‌ در این راستا را بیان نمود.

اوضاع داخلی کشور

دبیرکل جماعت در ادامه‌ی گزارش به‌ توصیف اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور پرداخت و موارد زیر را به‌ عنوان مشکلات اقتصادی کشور عنوان نمود: افزایش نرخ بیکاری، نبود ثبات اقتصادی، وجود تحریم‌های بین‌المللی، کاهش سطح رفاه مردم، وضعیت بد فضای کسب و کار، کاهش ارزش پول ملی، تورم و افزایش میزان نقدینگی، کاهش سرمایه گذاری، تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و البته‌ در مقابل در دوره‌ی جدید امیدهایی وجود دارد از جمله‌ وجود تیم اقتصادی قوی دولت آقای روحانی.

استاد پیرانی سپس به‌ وضعیت فرهنگی- اجتماعی کشور پرداخت و به‌ موارد افت کیفیت آموزشی، افزایش مصرف مخدرها، تشدید محدودیت و سانسور در حوزه‌ی رسانه در دولت قبلی و امید به اصلاح در دولت فعلی، افزایش آسیب‌های اجتماعی، گسترش نگاه دین‌گریزی در جامعه به‌خصوص در میان جوانان و در مقابل بازگشت امید به زندگی پس از انتخابات ریاست جمهوری، وجود جریانات معتدل و روشنفکری دینی در ایران، گسترش فرهنگ عقلانیت میان جامعه به‌ویژه جوانان، رشد حضور بانوان در فعالیت‌های اجتماعی – فرهنگی، ارتقای فرهنگ شهروندی و ارتقای سطح بهداشت عمومی اشاره‌ نمود.

اوضاع سیاسی کشور

دبیرکل در گزارش خود به‌ وجود محدودیت‌های سیاسی و اجرایی جهت فعالیت احزاب، ضعف در نهادینه شدن فرهنگ فعالیت تشکیلاتی، ضعف در دگرپذیری و تلاش برای به حاشیه راندن دیگران و در مقابل تغییر فضای سیاسی موجود و انفتاح نسبی، همگرایی نسبی اصلاح طلبان، پذیرش نسبی واقعیت‌ها توسط اصولگرایان و تغییر مواضع قبلی، مشارکت سیاسی اکثریت شهروندان اهل سنت علی‌رغم تحریم انتخابات توسط تعدادی از گروه‌ها، رأی به گفتمان اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری، تمایل ایران و غرب به تعامل و رفع و حل مشکلات موجود پرداخت.

اوضاع بین‌المللی

دبیرکل جماعت سپس با تبیین و توصیف اوضاع بین‌الملل در باب آنچه‌ به‌ بهار عربی موسوم شد، درباره‌ی تحولات خاورمیانه گفت: «در کشورهای تونس، مصر، لیبی، یمن، سوریه، بحرین و بعضی کشورهای دیگر اراده آزادی‌خواهانه‌ی مردم به‌ویژه جوانان در مقابل استبداد حکام قرار گرفت. بدیهی است حرکت‌های اسلامی نقش قابل توجهی در آزادی‌خواهی و آگاهی‌بخشی به مردم داشتند. این انقلاب‌ها امید مردم به آزادی و دموکراسی و نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت خویش را افزایش داد. اما دولت‌های جدید پس از انقلاب در مصر، تونس و لیبی با مشکلات و سختی‌های پیش‌بینی نشده‌ای روبرو شدند که بخشی از آن ناشی از فقدان تجربه کافی و اشتباهات کارگزاران جدید و بخش مهم‌تر به دلیل توطئه‌ها و دخالت‌های داخلی و خارجی بود.»

وی در ادامه‌ افزود: واقعیت این است که اراده‌ای جهت بازگرداندن استبداد در کشورهای بهار عربی پس از انقلاب در مقابل اراده و خواست مردم قرار گرفت. در مصر ارتش با همکاری بعضی از کشورهای منطقه و گروه‌های داخلی و چراغ سبز غرب علیه انقلاب مردمی مصر کودتا کرد. اکنون پس از ریختن خون‌های مردم بی گناه ودر تنگنا قراردادن اسلامگرایان و محاصره‌ی دعوت و دعو‌تگران هر روز مرتکب جنایت تازه‌ای می‌شوند. کودتاچیان و همراهانشان همه‌ی ارزش‌های دینی، انسانی، اخلاقی، اصول دموکراسی را زیر پا گذاشتند. رسانه‌های وابسته به کودتاچیان نیز با حمایت مالی بعضی کشورهای منطقه، سیما و عملکرد حرکت اسلامی را مشوش ساختند و کوشیدند مظلوم را در جای ظالم بنشانند.

وی درباب آنچه‌ اخیراً در مصر روی داد ابراز عقیده‌ کرد و گفت: بسیار شگفت‌آور بود بعضی لیبرال‌ها و لائیک‌ها که مدعی دموکراسی و آزادی خواهی بودند و نیز برخی رهبران حزب سلفی نور که خود را حامی قرآن و سنت می‌دانستند و هم پیمان با اخوان بودند، حدود و ثغور را نادیده گرفتند و با کودتاچیان همنوا شدند. اکنون این نگرانی وجود دارد که حرکت ضد انقلابی کودتاچیان در مقابل اراده‌ی آزادی‌خواهانه‌ی مردم، منتهی به تقویت افراط ‌گرایی و افکار تندروانه شود و امنیت منطقه را با خطر مواجه سازد. لذا ضرورت دارد جهت استقرار نظامی دموکراتیک، «اتحاد ملی» (تحالف وطنی)، اتحادی فراگیر برای همه کسانی باشد که به آزادی، حقوق بشر و دموکراسی، صرف‌نظر از انتساب دینی، ایدئولوژی و حرکی، ایمان داشته‌ باشند و بر مبارزه‌ی مسالمت‌آمیز و اجتناب از خشونت و تعصب و تندروی اصرار ورزند.

 وی افزود: گرچه اراده‌ای ضد دموکراسی در تلاش است تا انقلاب تونس، لیبی و یمن و… را نیز با سرنوشت انقلاب مصر مواجه سازد، خوشبختانه انقلاب در این کشورها علی‌رغم مشکلات، اختلافات و تهدیدها، مسیر خود را طی می‌کند و اکنون در تونس و یمن توافقاتی جهت برون‌رفت از بحران بین دولت و مخالفان حاصل شده است. امید است مردم انقلاب لیبی نیز با هوشیاری، توطئه‌ها را خنثی کرده و تنگناها را پشت سر گذارند. اما در سوریه که مردم به دنبال کسب آزادی و عدالت و حقوق بشر بودند، عدم انعطاف حکومت و دخالت کشورهای منطقه‌ای و جهانی و حضور برخی از گروه‌های تندرو منجر به تشدید بحران و تخریب زیرساخت‌ها و ویرانی کشور و آوارگی بیشتر مردم و کشتار آنان شده است؛ که این وضعیت به ضرر مسلمانان بوده و غرب با این قبیل جنگ‌ها توانسته است بعضی از ارتش‌های قوی منطقه همچون عراق، سوریه و اکنون مصر را به نفع اسرائیل تضعیف نماید.

استاد پیرانی درباره‌ی خشونت فرقه‌ای منطقه‌ گفت: متأسفانه مسلمانان در عراق، افغانستان و پاکستان نیز از ناامنی و خشونت و درگیری‌های فرقه‌ای رنج می‌برند و در اثر ترورها و انفجارها، هر روز تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه در جاهای مختلف و حتی در مساجد و کلیساها کشته می‌شوند. عدم وجود اراده‌ی لازم میان رهبران سیاسی و مذهبی و شرکای سیاسی برای حل این مشکلات و توافق بر یک نقشه‌ی راه که مشارکت همه‌ی گروه‌ها را در برداشته باشد و نیز دخالتهای بیگانگان در این کشورها، از موانع مهم صلح و برادری و مشارکت عادلانه است. وجود افراد و گروه‌های تندرو و تکفیری در دنیای اسلام، چهره‌ی رحمانی و انسانی اسلام را مشوش ساخته و زمینه‌ی دشمنی میان مسلمانان را موجب شده و اسباب دخالت بیگانگان در برخی از کشورهای اسلامی را فراهم کرده است و بخش عمده‌ای از توانمندی‌های دنیای اسلام و به‌ویژه حرکت های اسلامی را به خود اختصاص داده است. این وضعیت ضرورت تأکید و پایبندی بیش از پیش مسلمانان بر مشی اعتدال و اجتناب از خشونت و تندروی و ایجاد و تعمیق فرهنگ تسامح و دگرپذیری را ایجاب کرده و لازم است در راستای نهادینه کردن فرهنگ آزادی‌خواهی، احترام به حقوق بشر و دموکراسی گام بردارند.

امیدواری نسبت به‌ آینده‌

وی درباره‌ی آینده‌ی بیداری اسلامی گفت: لازم به ذکر است علی‌رغم بحران‌ها و مشکلات موجود در دنیای اسلام، بیداری اسلامی به آینده‌ی بهتری امید دارد. این حرکت‌ها از اشتباهات و خطاهایی که در مقطع زمانی بعد از بهار عربی روی داد، تجربه کسب کردند و به این باور رسیدند که ادبیات دعوت غیر از ادبیات دولت است و تجدیدنظر در برخی از مفاهیم را در دستور کار قرار داده و رویکرد جدیدی را در فقه دولت نوید می‌دهند. در همین راستا، چگونگی ارتباط با غرب، تعامل با دیگر احزاب و گروه‌ها و همراهی و مشارکت با آنان و نحوه‌ی برخورد با قضایای اجتماعی با خوانش‌های جدیدی همراه شده است.

اصول راهبردی جماعت

استاد پیرانی در ادامه‌ی سخنانش به تبیین اصول راهبردی‌ جماعت پرداخت و آنها را چنین برشمرد: ۱- اهتمام به آزادی، حقوق بشر و دموکراسی؛ آزادی و حقوق بشر که از مقاصد شریعت هستند و دموکراسی به عنوان بهترین شیوه زمامداری که انسان تاکنون به آن دست یافته است. ۲- تأکید بر فرهنگ کار جمعی و فعالیت سازمانی؛ تأکید دین اسلام بر التزام به تصمیمات شورایی و تبعیت از خرد جمعی که لازمه انسجام سازمانی است. ۳- تعمیق گفتمان دگرپذیری و رواداری؛ در واقع یکی از مشکلات دنیای امروز و به‌ویژه جهان اسلام، دگرناپذیری است. دگرناپذیری عدم قبول دیگران و تلاش برای حذف و یا به حاشیه راندن دیگران است.۴- تفکر سیستمی‌؛ تفکر سیستمی یعنی جهانی بیندیش و منطقه‌ای عمل کن. یکی از مشکلات موجود در جماعت این است که برخی از اعضا و مدیران، محلی فکر کرده و محلی عمل کرده و مصالح کلی جماعت را لحاظ نمی‌کنند. ۵- نگرش فعالانه بجای منفعلانه به افکار عمومی؛ اصل بر این است که جماعت همانگونه که فرد را هدایت می‌کند، بر افکار عمومی نیز تأثیرگذار و جهت‌دهنده باشد. ۶- نقد و تفکر خودانتقادی؛ لازمه‌ی پویایی هر جمعی وجود نقد عالمانه و نصح مخلصانه از خود در جهت اصلاح امور است. ۷-ارایه‌ی خدمات اجتماعی به جامعه؛ ۷- در راستای تأکید رسالت جماعت بر ارایه‌ی خدمات اجتماعی به جامعه از طریق تأسیس و تقویت سازمان‌های مردم نهاد. ۸- تأکید بر هویت ایرانی جماعت. نظر به این‌که یکی از ابعاد هویتی هر فرد و گروهی خاستگاه ملی اوست و با توجه به ایرانی بودن جماعت، لازم است که اعضا و مدیران بر هویت ایرانی خود تأکید و افتخار نمایند.

سخنان مسؤول هیأت نظارت و داوری جماعت

 در ادامه‌ی نشست مهندس محمد اعظم احراری، «مسؤول هیأت نظارت و داوری جماعت» نیز طی سخنانی به‌ تشریح عملکرد این هیأت در ۲ سال و ۷ ماه‌ گذشته‌ پرداخت.

هیأت نظارت و داوری علاوه بر شورای مرکزی، معاونتها و هیأت اجرایی مرکزی و ستاد اداری، لایه‌های مختلف جماعت در سطح کشور را نیز باید تحت نظارت داشته باشد که این مهم از طریق ایجاد هیأت نظارت و داوری در استانها و همچنین سرکشی اعضای هیأت مرکزی از استان‌ها صورت می‌پذیرد و نحوه‌ی عملکرد هیأت و نیز نحوه‌ی بیان و ارایه‌ی انتقادات، پیشنهادات و شکواییه‌ها در آیین‌نامه‌های مربوطه پیش‌بینی شده است اما از آنجا که هدف، ایجاد فضای اخوت و برادری و همکاری صمیمانه در بین برادران ایمانی و برطرف کردن موانع و مشکلات و روان کردن چرخ فعالیت و دعوت در همه‌ی عرصه‌ها می‌باشد، علاوه بر هیأتهای نظارت استانی، اعضای هیأت نظارت مرکزی نیز که از مناطق مختلف گزینش گردیده‌اند به عنوان برادران ایمانی شما آمادگی هرگونه همکاری و مساعدت در جهت حل مشکلات در همان ابتدای بروز اتفاقات را داشته و در حد امکان با حفظ امانت و رازداری در این راستا نهایت تلاش خود را خواهند نمود.

اهم اقدامات انجام شده توسط هیأت

 وی درباره‌ی مهمترین اقدامات انجام‌شده‌ گفت: ۱- شرکت مسؤول‌ هیأت نظارت و داوری و یا نماینده‌ی آن در جلسات شورای مرکزی، و نظارت بر نحوه‌ی فعالیت اعضای محترم شورا و مشارکت در بحثهای مطرح و نظارت بر مصوبات و اطمینان از عدم تعارض آن با مرامنامه و اساسنامه و پیگیری انجام مصوبات. ۲- شرکت در جلسات هیأت اجرایی مرکزی، نظارت بر نحوه‌ی فعالیت و استماع گزارش معاونتها و مسؤولان استانها و مشارکت در بحثهای مطرح و نظارت بر اجرای مصوباتی که از سوی شورای مرکزی به هیأت اجرایی ابلاغ شده است. ۳- مشارکت موردی در جلسات ستاد اداری و نظارت بر عملکرد ستاد و اطمینان از اتخاذ تصمیمات و انجام عملکرد در چارچوب شرح وظایف. ۴- برگزاری جلسات متعدد هیأت جهت بررسی مسائل و مشکلات جاری و بررسی صورتجلسات و مصوبات شورای مرکزی و هیأت اجرایی مرکزی و نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و عملکرد ارکان جماعت. ۵- شرکت در جلسات شوراهای مشورتی منطقه‌ای و مشارکت در مباحث مطرح‌شده‌ و نظارت بر عملکرد و مصوبات آنها. ۶- شرکت موردی در جلسات کمیسیونهای تخصصی شورای مرکزی، بویژه کمیسیون تربیتی و تدوین منهج به منظور آگاهی و نظارت بر نحوه‌ی عملکرد آنان. ۷- تدوین آیین‌نامه و شرح وظایف هیأت نظارت و داوری مرکزی و استانی و ارایه‌ی آن به شورای مرکزی جهت تصویب و در نهایت ابلاغ آن به استانها جهت اجرا. ۸- برگزاری جلسه‌ی مشترک هیأت مرکزی با مسؤولان نظارت استانها و ابلاغ و تبیین آیین‌نامه و شرح وظایف هیأت مرکزی و استانی و همچنین استماع گزارش‌های استانها و تبیین نوع نگاه ناظرین به فعالیت اعضاء و مسؤولان جماعت به عنوان بازوی کمکی و روان‌کننده‌ی چرخ جماعت و اجتناب از برخوردهای پلیسی و مچ‌گیرانه. ۱۱- پیگیری مسائل و مشکلات اجرایی استانها و شهرهای مختلف که هیأت نظارت در جریان آن قرار گرفته است و جلب توجه شورای مرکزی و هیأت اجرایی مرکزی در جهت حل و فصل آنها. ۱۲- تقسیم کار در بین اعضای هیأت مرکزی و محول نمودن بررسی عملکرد هر یک از معاونتها به یکی از اعضاء، به منظور کنترل عملکرد و مقایسه‌ی آن با استراتژی و شرح وظایف و بررسی میزان انطباق و همچنین موانع فراروی آنها جهت تحقق صد در صدی اهداف. ۱۳- حضور اعضای هیأت نظارت در شهرها و استانهای تحت پوشش به صورت فردی و یا جمعی و شرکت در جلسات مسؤولان استانی که به عنوان نمونه می‌توان به سفر به استانهای کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان و… اشاره کرد.

ضرورت وجود جماعت در جهت رفع شبهات موجود

رییس هیأت نظارت و داوری در ادامه‌ گفت: با توجه به جایگاه و مسؤولیتی که دارد توجه اعضای محترم کنگره را به اوضاع نابسامان و پر از شبهات و سرگردانی و سردرگمی بخش عظیمی از جامعه معطوف میدارد که علاجی و نسخه‌ی شفابخشی جز دعوت الی الله و اصلاح جامعه با داروی ایمان و عمل صالح ندارد.

وی افزود: از آنجایی که جماعت دعوت و اصلاح تحقق این رسالت مهم را وظیفه‌ی خود دانسته و میداند، در این راستا کمر همت بسته است و همانطوری که در گزارش دبیر کل محترم مشهود است، میزان فعالیت جماعت نسبت به گذشته به مراتب افزایش یافته و گامهای زیربنائی مؤثری در جهت فراهم نمودن بستر فعالیت در تمامی زمینهها و در تمامی استانها برداشته شده است و دامنه‌ی تحت پوشش جماعت روز بروز افزایش مییابد و البته طبیعی است که هرچه میزان فعالیت افزایش و دامنه تحت پوشش نیز گسترش یابد به تبع آن میزان اشتباهات و لغزشها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و جماعت نیز از این قاعده مستثنی نیست و کم و بیش کوتاهی‌ها، لغزشها و اشکالاتی در عملکرد بعضی از لایههای جماعت به چشم می‌خورد اما میزان این لغزشها و اشکالات در مقایسه با حجم فعالیت و میزان موفقیتها و نقاط قوت ناچیز است که البته آن هم به نوبه‌ی خود از کانالهای قانونی مربوطه قابل پیگیری بوده و هیأت نظارت وظیفه‌ی خود میداند که در این راستا از هیچ کوششی دریغ نورزد. اما باید این حقیقت را بپذیریم که دیکته نانوشته غلط ندارد و ننوشتن از بیم غلط نوشتن گناهی نابخشودنی است و مسؤولان نیز خود را بر عرش عصمت و دیگران را بر فرش معصیت نمی‌بینند و با چهره‌ای گشاده، پذیرای انتقادات سازنده است.

رسالت جماعت و جایگاه‌ دعوت الی الله‌

وی افزود: ما رسالت مهمی را بر دوش میکشیم. رسالت داعی الی الله این است که پلی باشد برای ارتباط و نزدیک گرداندن و آشتی دادن مردم با خداوند، که ویژگی پل، تحمل بار سنگین رهروان است. و مسلماً این مهم به انجام نخواهد رسید مگر با همدلی، همگرایی و اخوت ایمانی و صفا و صمیمیت صبورانه و ایثارگرانه‌ی مجموعه‌ی برادران و خواهران ایمانی، تا مصداق حقیقی «إنما المؤمنون إخوه» قرار گرفته و وصف قرآنی «کأنّهم بنیانٌ مرصوصٌ» را به خود اختصاص دهند و حقیقتاً بر دوش کشیدن این بار سنگین از فرد ساخته نیست و تلاش دلسوزانه‌ی جمعی را می‌طلبد تا در جهت ادای وظیفه، توفیق حاصل آید و در این راستا گوش به ندای ربانی باید داد که فراخوان به تقوا در این زمینه میدهد و میفرماید: «فَاتَّقُوا اللهَ وَ أصلِحُوا ذاتَ بَینِکُم وَ أطیعُوا اللهَ وَ رَسوُلَهُ إن کُنتُم مُؤمِنینَ»

وی در پایان از همه‌ی دوستان ایمانی حاضر در جلسه و خواهران و برادرانی که در جمع ما حضور ندارند درخواست نمود که‌ هر فردی در حد توان خود برای ایجاد صفا و صمیمیت و محبت در جامعه و خصوصاً در میان افراد کاروان دعوت تلاش کند تا هریک در جای خود بتواند الگو و اسوهای برای جامعه باشد و آنچنان محبت و اخوت ایمانی در قلوب و اعضاء و جوارحمان ریشه بدواند و گذشت و فداکاری و ایثار بر روابطمان پرتو افکند که لیاقت پیروی اصحاب گرانقدر رسول الله (ص) را پیدا کرده و مصداق آیه‌ی «وَ یُؤثِرُونَ عَلی أنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خَصاصَه» قرار گیریم. چرا که اساس دعوت بر محبت است همانطور که نبی رحمت (ص) می‌فرمایند: «إنَّ مِن عِبادِ اللهِ لأناساً ما هُم بِأنبیاءَ وَ لا شهداءَ یَغبِطُهُم الأنبیاءُ و الشُّهَداءُ یَومَ القیامهِ بِمَکانِهِم مِن اللهِ تعالى قالوا یا رَسولَ اللهِ تُخبِرُنا مَن هُم قالَ هُم قَومٌ تَحابَّوا بِرَوحِ اللهِ عَلى غَیرِ أرحامٍ بَینَهُم وَ لا أموالٍ یَتَعاطَونَها فَوَاللهِ إنَّ وُجُوهَهُم لَنُورٌ وَ إنَّهُم عَلى نُورٍ لا یَخافُونَ إذا خافَ النّاسُ وَ لا یَحزَنُونَ إذا حَزِنَ النّاسَ وَ قَرَأ هذهِ الآیه: ألا إنَّ أولیاءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنُونَ ».

همانا در میان بندگان خداوند انسانهائی هستند که نه از پیامبرانند و نه از شهداء و در روز قیامت پیامبران و شهداء به مقام و منزلت آنان نزد خداوند غبطه میخورند. گفتند: ای رسول خدا آیا به ما خبر میدهی که آنان چهکسانی هستند؟ فرمود: آنان گروهی هستند که یکدیگر را بخاطر خدا دوست دارند درحالیکه هیچ رابطه خویشاوندی ندارند و هیچ مالی را در بین خود رد و بدل نکردهاند. به خدا سوگند که چهره‌ی ایشان نورانی است و بر منبرهای نور نشستهاند و نمیترسند، هنگامی که مردم در هراسند و اندوهگین نمیشوند زمانیکه مردم اندوهگیناند. و این آیه را تلاوت فرمودند که «ألا إنَّ أولیاءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنُونَ»

در نوبت دوم نشست، اعضای کنگره‌، ضمن طرح پیشنهادات و ایده‌هایشان به‌ بررسی و مداقه‌ی عملکرد جماعت در دو سال و هفت ماه‌  گذشته‌ پرداختند و از سوی اعضای مسؤول در شورای مرکزی به‌ آنها پاسخ داده‌ شد.

این نشست پس از یازده‌ ساعت کار، در ساعت ۱۹ پایان یافت.

ضمناً نمایشگاهی از محصولات فرهنگی روابط عمومی مرکزی جماعت دعوت و اصلاح به‌ نمایش گذاشته‌ شد که‌ مورد بازدید و استقبال اعضای کنگره‌ قرار گرفت.

لینک خبر در سایت رسمی جماعت  

لینک عکس های کنگره

لینک بیانیه پایانی کنگره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا