تربیت، اخلاق و تزکیهزن خانوادهمطالب جدید

اصول رفتاری بین مردان و زنان در جامعه­ ی اسلامی

اصول رفتاری بین مردان و زنان در جامعه­ ی اسلامی
نویسنده: شیخ عبدالحی یوسف / مترجم: استاد صفیه مخدومی

اساس این تعامل و رفتار، نصوصی است که آدابی را مشخص می­نماید تا در جامعه­ی پاک اسلامی پیروی شود، و در آن جامعه شهوات بر انگیخته نشده و عورت­ها، آشکار نگردد، و هر مرد مسلمان، هر زنی را در جامعه­ی اسلامی به منزله­ی مادر، خواهر و دختر خود بپندارد، درین نوشتار مختصر برخی ازین اصول را بیان می­کنیم:

اول: وجوب چشم فروهشتن از نگاه کردن به نامحرم:

خداوند متعال در این مورد می فرماید:

 «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ». (۳۰-۳۱ النور).

 ( ای پیغمبر! ) به مردان مؤمن بگو: ( آنان موظّفند که از نگاه به عورت و محل زینت (نامحرمان) چشمان خود را فرو گیرند، و عورتهای خویشتن را ( با پوشاندن و دوری از پیوند نامشروع ) مصون دارند . این برای ایشان زیبنده تر و محترمانه تراست. بی گمان خداوند از آنچه انجام می دهند آگاه است ( و سزا و جزای رفتارشان را می دهد ). و به زنان مؤمنه بگو: چشمان خود را ( از نامحرمان ) فرو گیرند ( و چشم چرانی نکنند ) و عورتهای خویشتن را ( با پوشاندن و دوری از رابطه­ی نامشروع ) مصون دارند.

دوم: رعایت حجاب توسط زن

زن مسلمان باید طبق دستور الهی حجاب شرعی­اش را رعایت کند، و با خودنمایی و استفاده از عطر از خانه بیرون نشود، تا سبب فتنه انگیزی نشده و مورد اذیت قرار نگیرد، خداوند متعال می فرماید:

«وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى».

«و همچون جاهلیّت پیشین درمیان مردم ظاهر نشوید و خودنمایی نکنید».

و نیز می فرماید: «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا»

«زینت خویش را ( همچون سر، سینه، بازو، ساق، گردن، خلخال، گردن بند، بازوبند ) نمایان نسازند، مگر آن مقدار ( از جمال خلقت، همچون چهره و پنجه­ی دست­ها) و آن چیزها ( از زینت آلات، همچون لباس و انگشتر و سرمه ) که ( طبیعتا) پیدا می گردد». و از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: هر زنی که خوشبویی استعمال می کند، در نماز عشاء با ما شرکت نکند. (امام مسلم).

 و از ابوموسی اشعری رضی الله عنه روایت است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: هر چشمی مرتکب زنا می شود، اگر زن عطر و بوى خوش استعمال کرد و بر قومی (مردان) عبور کرد تا بوى او را احساس کنند، پس او چنین و چنان است، و در لفظ دیگر آمده است: او زنا کار است. این حدیث را امام ترمذی روایت کرده و گفته است: این حدیث حسن و صحیح است.

 نوگرا:سئوال

{ ” تا بوى او را احساس کنند ” اگر زنی عطر استعمال کند ولی چنین نیت نداشته باشد چی؟؟!!}

سوم: اجتناب از ایجاد شک و بدگمانی هنگام سخن گفتن:

فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفاً  ( به گونه­ی هوس انگیز ) صدا را نرم و نازک نکنید ( و با اداء و اطواری بیان ننمایید ) که بیمار دلان چشم طمع به شما بدوزند. و بلکه به صورت شایسته و برازنده سخن بگویید . ( بدان گونه که مورد رضای خدا و پیامبر او است ).

چهارم: اجتناب از خلوت کردن زن و مرد:

 پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: هرگز زن با مرد خلوت نکند، زیرا که شیطان نفر سوم آنان خواهد بود. (امام احمد).

پنجم: اجتناب از یکجا شدن مرد و زن در یک مکان و کنار هم قرار گرفتن:

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در مسجد خود برای زنان و مردان صف­های جداگانه­ای قرار داد، و برای زنان دروازه­ای ورودی جداگانه­ای را تعیین کرده و فرمود: ای کاش شما این دروازه را برای زنان بگذارید. و برای زنان دستور می داد که از گوشه و کنار بروند و گفت: براى شما جایز نیست که از وسط راه بروید.

ششم: زن و مرد باید حیا داشته باشند،

 زیرا حیا چیزی جز خوبی، به ارمغان نمی آورد، و حیاء به صورت کلی خوب است،

 و پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: حیاء شاخه­ای از شاخه های ایمان است.

هفتم: زن در خانه بماند و فقط هنگام ضرورت و نیاز از خانه بیرون شود:

 (وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ) و در خانه هایتان بمانید. و با حالت ادب و وقار از خانه بیرون شود به گونه ای که شیطان را امیدوار نسازد.

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید: زن عورت است، و هنگامی که از خانه بیرون می شود شیطان او را زینت و آرایش می دهد. امام ترمذی.

در این مورد بخوانید: سخنی با دختران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا