خبر های جدید

اردوغان قهرمان ملی ترکیه

اردوغان قهرمان ملی ترکیه

فیاننشال تایمز در گزارش خود از انتخابات ترکیه عنوان کرد که «این پیروزی سرنوشت ساز به اردوغان این اجازه را خواهد داد تا در سیاست ترکیه دست بالا را داشته باشد. شعارهای پوپولیستی، رفتار اقتدار طلبانه و محافظه گرایانه او مطمئنا لیبرال‌های ترک را نگران خواهد ساخت. اما بایستی توجه داشت که در مناطق فقیر و روستا‌ها، اردوغان به عنوان اسطوره و قهرمان ملی تلقی می‌شود.

۱۲ ژوئن، مردم ترکیه به پای صندوق‌های رای رفتند و برای سومین بار به حزب «عدالت و توسعه» رای دادند. حزبی که برخلاف دیگر حزب‌های در سالهای اخیر بسیار مورد اقبال قرار گرفته است. در انتخابات امسال برخلاف سالهای گذشته که صندوق‌های رای چوبی بودند، تمامی صندوق‌های رای در ترکیه را پلاستیک‌های شفاف تشکیل می‌دادند.

 

به گزارش سرویس بین الملل «فردا» به نقل از وب سایت روزنامه «تودی زمان» چاپ ترکیه، ۹. ۴۹ درصد از مردم ترکیه در انتخابات دیروز به نمایندگان حزب «عدالت و توسعه» رای دادند و سکولارهای ترک به رهبری حزب «مردم جمهوری خواه» تنها نزدیک به ۲۶ درصد از آرا را از آن خود کردند. علی رغم اینکه نیمی از رای دهندگان به حزب عدالت و توسعه رای داده بودند و نسبت به انتخابات پیشین ۴ درصد نیز رشد داشتند، اما ۴ کرسی مجلس را از دست دادند و در مجلس جدید با ۳۲۶ نماینده حاضر خواهند شد.

 

رجب طیب اردوغان- نخست وزیر ترکیه- شب پیش، پس از اعلام پیروزی در بالکن مقر حزب حاضر شد و اعلام کرد «این پیروزی حزب عدالت و توسعه نیست بلکه پیروزی مردم ترکیه است». او همچنین اعلام کرد که در انتخابات آینده از دیگر احزاب، اساتید دانشگاه، فعالین حقوق بشر و… برای بازنویسی قانون اساسی با دستان گشاده استقبال خواهیم کرد. سال گذشته حزب «عدالت و توسعه» پیشنهاد بازنویسی قانون اساسی را داده بود و در اولین اقدام، این مجلس بایستی به این موضوع بپردازد.

 

از سوی دیگر پیروزی اسلام گرا‌ها در ترکیه در رسانه‌های خارجی بازتاب‌های فراوانی داشت و پیروزی حزب اردوغان و ناکامی این حزب در بدست آوردن اکثریت مجلس را مورد توجه قرار دادند.

روزنامه گاردین چاپ انگلستان در گزارش خود به پیروزی اردوغان در ترکیه پرداخته اردوغان را موفق‌ترین نخست وزیر در تاریخ معاصر ترکیه خواند. همچنین این روزنامه ناکامی حزب «عدالت و توسعه» در بدست آوردن اکثریت مجلس را خبر خوبی برای مخالفان اردوغان دانست که او و حزبش را به تمامیت گرایی محکوم می‌کنند و عنوان می‌کنند که او قصد دارد مدل روسی پوتین را در انتخابات ۲۰۱۵ در ترکیه اجرا کند.

 

 

فیاننشال تایمز در گزارش خود از انتخابات ترکیه عنوان کرد که «این پیروزی سرنوشت ساز به اردوغان این اجازه را خواهد داد تا در سیاست ترکیه دست بالا را داشته باشد. شعارهای پوپولیستی، رفتار اقتدار طلبانه و محافظه گرایانه او مطمئنا لیبرال‌های ترک را نگران خواهد ساخت. اما بایستی توجه داشت که در مناطق فقیر و روستا‌ها، اردوغان به عنوان اسطوره و قهرمان ملی تلقی می‌شود. همچنین این پیروزی سرمایه دارانی را که از ایجاد تنش در ترکیه پس از انتخابات، بیمناک بودند را آرام خواهد کرد.

 

تحلیل گر الجزیره مروان بیشاره نیز در تحلیل خود از انتخابات ترکیه عنوان کرد «این انتخابات دو موضوع مهم را در ترکیه به رفراندوم گذاشت. نخست، ادامه فعالیتهای اقتصادی ترکیه در چهار سال آینده بود. دومین موضوع نیز بازنویسی قانون اساسی در این کشور بود. پیروزی چشمگیر او در این انتخابات، نشان داد که مردم ترکیه از شرایط اقتصادی و پیشرفت‌های اخیر ترکیه، بسیار خرسند هستند».

 

خبرگزاری رویترز در گزارش خود پس از اعلام پیروزی حزب اردوغان به این موضوع اشاره کرده که این مدل ترکیه، مدل بسیار موفقی برای کشورهای عربی خاورمیانه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا