دعوت و داعیمطالب جدیدمقالات

آخرین نوشته ی امام شهیدحسن البنا – رحمه الله

آخرین نوشته ی امام شهیدحسن البنا – رحمه الله

ترجمه: ادریس قیصری

در هشتم ربیع الأول سال ۱۳۷۰ ، برابر با ۱۶ ژانویه ی سال ۱۹۵۲ مجله ی «المباحث» آخرین نامه ی امام شهید حسن البنا به اخوان المسلمین را منتشر کرد. با وجود گذشت زمانی در حدود ۲۸ سال  از شهید شدن امام شهید نامه ی وی از معانی  و مفاهیم و وصایایی برخوردار بود که امروزه هم قابل توجه می باشند.

سیاست صلیبی غرب هیچگاه تغیر نخواهد کرد اگر چه روش آن تغیر کند، و سیاست مسکو قابل تغییر نیست هرچند که شکل و ظاهر آن تغییر کند  و دشمن یهودی گر چه  هدف و غرض خود را مخفی کند چنگال خود را در سرزمینهای اسلامی فرو برده  است.

در میان فرزندان منطقه کسانی وجود دارند که به جای خارج کردن دشمنان و رویارویی با آنان  اسلحه وارد می کنند ،( و می خواهند در داخل خود سرزمین  با آنان بجنگند  و چنین کاری جوابگو نیست بلکه باید دشمنان را به  تمام مسلمانان شناساند و برای خارج کردن انان اقدام نمودم)

بدون شک که فهم و برداشت امام از قرآن و سنت برگرفته شده برای ما قابل استفاده می باشد.

امام شهید می گوید: ای برادران گرامی!

به خاطر موفقیت هایی که خدا نصیب شما کرده ، و خیر و نیکی ای که خدا به وسیله ی شما به مردم رسانیده ، و استقامت شما بر حق در این برهه ی  زمانی  که اوضاع تغییر کرده و دعوت گسترش یافته ، به همه ی شما تبریک و تهنیت عرض می کنم.

و برای شما ویژگی های دعوتتان را در بین دعوت های دیگر یادآور می شوم که به یاد آورید ، شما سوارکاران مومنی هستید  که برای دفاع از قرآن و سنت در این عصر  مادی- که شهوات و هوی و هوس آن را در بر گرفته- به پا خواسته اید، و برای  محافظت از آیات و احکام شریعت  و نجات انسان و ارزشهای انسانی از سرگردانی به راه راست به پا خواسته اید.پس به شما بشارت باد  که بهترین  و شریف ترین  داعی و منادیان  مقدس ترین راه هستید.

ای برادران گرامی!

 امروزه جهان را کمونیستی  روسیه و دمکراسی آمریکا در برگرفته  و جهان در بین این دو ایده سرگردان است و نمی داند  که به کدام یک روی آورد، و کدامیک استقرار و سلامتی را می طلبد. (بدانید که) شیشه ی شربت و نوشداروی این درد در دستان شماست، پس واجب است  که این حقیقت را آشکار سازیم  و برای منهج اسلامی مان با تمام توان دعوت کنیم . و اینکه دولت و حکومتی نداریم  و مدافعی نداریم به ما زیانی نمی رساند. چرا که قدرت و نیروی دعوت در ذات خود دعوت  و دل مومنان به دعوت  ، نیاز جهانیان به آن نهفته است  و در تأیید الهی واقع است تا زمانی که او اراده  و قدرت خود را نمایان سازد.

چندصد میلیون  مسلمان  که تمام سرزمین ها را فرا گرفته اند  هرگز به زیر سلطه ی استعمار- که در هنگام غفلت و سختی بر آنان تاختند- بر نمی گردند، و در هر وجب خاک این زمین مسلمانی  که می گوید ” لا اله الا الله محمد رسول الله”  جزئی دوست داشتنی از ماست و خاک او جزئی عزیز و محبوب از خاک ماست. و برای آزادی و آزاد سازی آن از یوغ سلطه ی استعمار بیگانه تلاش می کنیم  و با تمام توان در راه آن مبارزه می کنیم.  و این وطن  گر چه از شرق به اندلس  و از غرب به کاخ سفید متصل باشد بر ما واجب است  که برای آزادی آن و ایجاد وحدت و سلامتی در زیر سایه ی روابط  و نظم و اوضاعی که قرآن مقرر نموده و اسلام عقیده  و نظام و شریعتش را به سوی آن هدایت نموده بکوشیم .

مهمرین وظیفه ی ما این است  که در این عصر یهودیت جهانی بر علیه اسلام متحد شده  و ایستاده اند و به مقدسات مسلمانان با آتش و آهن تجاوز می کنند… ما این تجاوز و تحدی را قبول نمی کنیم  و معتقدیم که خداوند تبارک و تعالی فضل مقاوت در برابر این دشمنان را برای ما نگه داشته و آنان را نابود خواهیم کرد.

ای برادران گرامی!

 وقتی بسیاری از سیاست های دولتهای عربی و اسلامی  و رهبران آنان –شاگردان مدرسه ی استعمار- تمام آزمایشات  و فرصت ها و مناسبات  خود را در جنگ  ها علیه ما به کار گرفته  و آن را بر سر ما پیاده می کنند، چگونه عوامل محیط استعماری  که در سایه ی آن زندگی می کنند اعم از فقر بخشش های استعمار و ترس از غصب  به آنان لطمه نخواهد زد. عذاب خداوند نیز به کمین نشسته تا دشمنان  را نابود و درهم کوبد . چرا که خداوند بر کارش توانا است  ولی اکثر مردم نمی دانند.

خداوند متعال با انتساب شما به دعوت شما را برگزیده و انتخاب نموده است  ، پس بر این گزینش و افتخار با برپایی آداب و شعایر او  در بین مردم حریص باشید و امر به معروف  و نهی از منکر کنید و با تمام مردم با مهربانی  و نرمی به نصیحت بپردازید و برای ب جهاد با نفس و مال خود را آماده سازید  و قرآن را بسیار تلاوت کنید و بر نمازهای پنجگانه  به جماعت  محافظت کنید  و خالصانه  و به خاطر خدا عمل کنید، و بعد از آن منتظر تأیید  و توفیق  و نصرت الهی باشید. به حقیقت خداوند کسی را یاری می دهد  که او نیز خدا را یاری داده باشد چرا که خداوند توانا و چیره است.

بهترین  چیزی  که در این هنگام به آن توصیه می کنم  این است  که شعار ما آرایش و پاکیِ قلب ،فکر و اندیشه، زبان، لباس  ، بدن  ، خوراک و پوشاک ، مسکن  و همچنین تعامل  و کردار و رفتار و قول  و عمل …  باشد. چرا که رسول اکرم به امتش وصیت فرموده: که نظافت و آرایش و پاکی را رعایت  کنید تا در بین امتها همانند ماه آشکار شوید.

چه عبارت زیبایی و  چه اشاره ی پرمعنایی  اینکه اول کتابهای فقهی  در عبادات بحث طهارت است  و در حدیث آمده که کلید بهشت نماز و کلید نماز پاکی است  و خداوند متعال فرموده : خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا