خبر های جدید

نگرانی اخوان المسلمین از دخالت نظامیان در تدوین قانون اساسی

اخوان المسلمیننگرانی اخوان المسلمین از دخالت نظامیان در تدوین قانون اساسی

 به گزارش ایرنا، سایت خبری انگلیسی 'اکسپرس' طی خبری نوشت موضع این گروه پس از آن منتشر شد که یک مقام بلندپایه دولتی خبر از بررسی صلاحیت گروه های سیاسی حاضر در مصر برای نگارش قانون اساسی جدید این کشور در هفته جاری داد.
اخوان المسلمین نیز از این که مساله ممکن است دولت موقت نظامی اختیارات ویژه ای را برای خود در قانون اساسی جدید لحاظ کند اظهار نگرانی کرد.
پس از سرنگون شدن رژیم دیکتاتوری 'حسنی مبارک' این اولین باریست که این گروه رسما دولت نظامی مصر را به چالش می کشد.
انتظار می رود که اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی امسال در مصر نتیجه مطلوبی به دست بیاورد. در این صورت اخوان المسلمین نقش برجسته تری در تعیین کمیته نگارش قانون اساسی جدید خواهد داشت.
این گروه توانسته بود در انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۵، بیش از ۸۰ کرسی از پارلمان این کشور را کسب کند.
لیبرال ها و اسلام گرایان مصر نگران این موضوع هستند که اگر نظامیان نقشی در اداره امور سیاسی این کشور داشته باشند، برنامه های آنها را برای شکل گیری آینده مصر به خطر خواهند انداخت.
نوشتن قانون اساسی مصر مدتی است که کانون مناظرات شدیدی در این کشور است.
پیش تر نیز گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر این که سه ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور، گروه اخوان المسلمین با وجود تعدد جریان های داخلی در آن، تلاش می کند تا به عنوان منسجم ترین گروه سیاسی و اجتماعی، فعالیت خود را گسترش دهد.
اخوان المسلمین به عنوان جنبشی قانون گرا، ضد استعماری و صلح آمیز شکل گرفت که البته در سال های پیش از جنگ جهانی دوم، مقاومت مسلحانه در فلسطین علیه توسعه طلبی صهیونیسم را مشروع می دانست.
در اواخر دهه ۸۰ میلادی، اخوان المسلمین تصمیم گرفت وارد فعالیت های سیاسی شود. تصمیم اخوان برای ورود به فعالیت های سیاسی، مانع از اعمال فشار و محدودیت های حکومت علیه این گروه نشد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا