رمضان

شوقهای رمضان

شوقهای رمضانشوقهای رمضان

نویسنده:دکتر توفیق الواعی / ترجمه:عبداالسلام رمضانی

روح و روان انسان مؤمن چقدرمشتاق رمضان است تا از گرمای حوادث و حرص مال و دارای و شعله شکست و درد ناتوانی راحت شود. غالبآ رمضان می آیدو با او بوی قرآن و عطر پیروزی آشکار و معنویت هدایت است پس ما درحال و هوای نبوت و زمان رسالت و روزهای صحابه گرامی  زندگی می کنیم.

پس آیا با من مشتاق قرآنی هستی که مثل آبشار بر دوام نازل می شود و آیا مشتاق نسیمی  هستی که روح و روان راخوش بو میکند و آیا میخواهی در مدرسه قرآن تلمذ کنی و از دانستنیها و آداب آن چیزی بدست آوری.

 

قال رسول الله صلی الله علیه وسلم :«الصیام جنه فاذا کان صوم یوم احدکم فلا یرفث ولا یصخب  فان سابه احد او شاتمه او قاتله فلیقل:انی صاِئم..انی صائم »

روزه سپراست پس اگر روزه بودید سخن زشت و ناسزا نگویید و فریاد نزنید .و اگر کسی  شما را دشنام داد یا با شما جنگید به او بگو یید من روزه ام .

 

آیا با من مشتاق بخشش این ماه بزرگ هستی.

عن جابر بن عبد الله قال رسول الله صلی الله علیه وسلم:«اعطیت امتی فی شهر رمضان خمسا" لم یعطهن نبی قبلی اما واحده فانه اذا کان اول لیلهمن شهر رمضان نظرالله الیهم ومن نظرالله الیه لم یعذبه ابدا واما ثانیه فان خلوف فم الصائم اطیب عندالله من ریح المسک واما الثالثه  فان الملائکه تستغفر لهم فی کل یوم ولیله وما الرابعه فان الله یامر جنته فیقول لها استعدی وتزینی لعبادی شکوا ان یستریحوا من تعب الدنیا الی داری کرامتی واما  الخامسه  فانه اذا کان آخر لیله غفر الله لهم جمیعا فقال رجل من القوم اهی لیله القدر فقال لا الم تر الی العمال یعملون فاذا فرغوا من اعمالهم وفوا اجورهم »

در رمضان پنج چیز به امتم داده شده که به هیچ پیامبری قبل از من داده نشده است:

  1. در شب اول رمضان خداوند به آنها نگاه می کند و هر کس خدا به او نگاه کند هیچ وقت عذابش نمی دهد .

  2. بوی دهان روزه دار نزد خداوند از بوی مشک خوشتر است.

  3. در هر روز وشب ملائکه برای آنها طلب آمرزش می کنند.

  4. خداوند به بهشتش دستور می دهد و به او می گوید خودت را برای بندگانم آماده و زیبا کن که می خواهند از سختیهای دنیا در  جای که از آنها احترام گرفته می شود استراحت کنند.

  5. در آخرین شب رمضان خداوند همه آنها را می بخشد  یک نفر در آنجا بود وگفت آیا این شب شب قدر است پیامبر فرمود  نه.

مگر نمی بینی که کارگر وقتی کارش را تمام کند مزدش را می گیرد .

و من چطور بسوی بخشش و نسیم پروردگارم اشتیاق پیدا نکنم در حالی که من تاریکیها و نفرینهای  غیر او رامی بینم .از آنجایکه رمضان می آید و ماه بخشش وارد می شود  بعضی می گویند در رمضان به امت من پنج خصلت داده شده که به هیچ امتی قبل از او داده نشده است:

۱. گرسنگی شکمشان که برای آن غذای پیدا نمی کنند و تشنگی دهانشان که آب را نمی چشند و وقتی که از سختیشان شکایت می کنند زبانیه آنها را لعنت می کنند و زندانهایشان را برای آنها زینت می دهند و می گویند نزدیک است که صالحین به خانه سختی و بد بختی وارد شوند .

۲. شیاطین ومسافرین صبح آزاد میشوند هیچ جای را نمی گذارند مگر اینکه آن را وحشت زده می کنند و هیچ کودکی را نمی گزارند مگر او را به وحشت می اندازند و هیچ مال و ثروتی را نمی گزارند مگر آن را غارت کنند .

۳. براستی زبانیه هر شب آنها را تعقیب می کند و حال و وجود آنها را سالم نمی گزارند .

۴. در هر شب از شب های رمضان ماجراهای ساخته می شوند و ملاقات کنند گان زیاد می شوند میگویند ما می خواهیم  از درد ملتمان استراحت کنیم .

۵. در آخرین شب رمضان زیارت از آنها منع میشود و اهل وخانواده از آنها دور انداخته میشوند و همه مات وملول اند  و به آنها گفته می شود این پادا ش موافقی برای هر مؤمنی است که رمضان را از روی ایمان واخلاص گرفته است .

چقدر مشتاق رحمت و رضایت پروردگارمم  همانطور که به سوی دوری از ظلم مشتاق هستم  و چقدر مشتاقم به سوی روزه رمضان جهت نزدیک شدن به خدا وانجام دادن انچه من را به خدا نزدیک می کند ورضایت خدا را برایم جلب می کند و برای هدایت به آن روی آورم .

بله.من چقدر به سوی نفع رساندن و بخشیدن به ملتم اشتیاق دارم  و اشتیاق دارم .اشتیاق دارم…

و می گویم که شوقها خون من را به جوش می آورند.

  شوقها برای انسان کشته نشدند          ای زمانه مرا از آن دور کردی وبعضی وقتها

  بین آب و تشنگی جدای انداختی        ترک کن آنچه من میگویم مرا به سوی کاری صدا بزن

                                  هر وقت صدایم بزنی جواب میدهم

به سوی دعای استجابت شده.نجات از آتش جهنم.و نصر و کمکی آشکار اشتیاق دارم و اینها هم از خصوصیات رمضان است  .

عن ابی هریره قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم:«ثلاثه لا ترد دعوتهم  الصاِئم حین یفطر والامام العادل   ودعوه المظلوم یرفعها الله فوق الغمام و تفتح لها ابواب السماء ویقول الرب:وعزتی وجلالی لانصرنک ولوبعدحین»

 

ابوهریره خدا از او راضی باد فرمود پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده: سه کس هستند که دعای آنها رد نمیشود

۱. روزه دار هنگامی که افطار می کند

۲. حاکم عادل

 3. دعای مظلوم  خداوند آن را بالای ابرها می برد  و درهای آسمان را بر آن باز می کند پروردگار می فرماید:به عزت و جلالم  تو را یاری می کنم هر چند که زمان ببرد.

من گمان نمی کنم دعای مظلومان در رمضان جواب داده نشود. و آن دعا ها راحساب نمی کنم مگر اینکه روزی پشتها را میشکند  وامید وارم  که همین حالا  یا بعد از مدتی انجام شود.و روزی می آید که این تاریکیها از ملت ما بر طرف شود و از پاکیها استفاده کنند  اما خداوند متعال می خواهد بندگانش را پاک گرداند وسربازانش را امتحان کند بی گمان هر کس خدا را یاری کند خدا هم  او را یاری میکند.

 

  قال الله تعالی:«وما النصرالا من عندالله العزیز الحکیم»‍‍‍‍[ال عمران/۱۲۶]

  پیروزی جز از جانب خداوند توانای دانا نیست.

پس هر مظلومی که می خواهد دعایش قبول شود باید در رمضان از نماز و روزه کمکی بگیرد.و باید از قیام در برابر مولا و سرپرستش طلب کمکی کند. و این اوقات پر خیر و برکت را ضایع نکند .

روی عن رسول الله صلی الله علیه وسلم انه صعد المنبرفلما ارتقی درجه الاولی قال:«آمین فلما ارتقی الدرجه الثانیه قال آمین فلماارتقی الثالثه قال آمین فلما نزل قلنا یا رسول الله لقد سمعنامنک الیوم شیئا ما کنا نسمعه قال  ان جبریل عرض لی فقال بعدمن ادرک رمضان فلم یغفرله قلت:آمین فلما رقیت الثانیه قال:بعدمن ذکرت عنده فلم یصلی علیک فقلت :آمین فلما رقیت الثالثه قال:بعد من ادرک ابویه الکبرعنده اواحدهمافلم یدخلاه الجنه قلت :آمین»

 

ازپیامبر روایت شده که از منبر بالا رفت وقتی به پله اول رسید فرمود آمین وقتی به پله دوم رسید فرمود آمین و وقتی به پله سوم رسیدفرمود آمین وقتی از منبر پایین آمد گفتیم ای رسول خدا اینها را ازشما نشنیده بودیم فرمود: جبرِیئل نزدم آمد و گفت هر کس ماه رمضان آمد و بخشیده نشد از رحمت خدا دور باشد گفتم آمین وقتی به پله دوم رسیدم گفت هر کسی که نزد او نام تو برده میشود بر تو صلوات نفرستد از رحمت خدا دور باشد گفتم آمین وقتی به پله سوم رسیدم گفت هرکس که پدر و مادرش یا یکی از آنها در سن پیری پیش او باشند و آنهارا به بهشت وارد نکند از رحمت خدا  دور باشدمن هم گفتم آمین.

از رحمت خدا دور باشد کسی که رمضان آمد و بخشیده نشد چون او در رمضان روزه گرفت ولی دربرابرمحرمات روزه نبوده و پیامبرمیفرماید:

روزه دارانی هستند که از روزه شان غیر از گرسنگی و تشنگی چیز دیگری برای آنها نیست.

روی عن سلیمان بن موسی قال جابربن عبدالله :اذاصمت فلیصم سمعک وبصرک ولسانک عن الکذب والمحارم ودع اذی الناس ولیکن علیک الوقاروالسکینه یوم صومک.

ازسلیمان پسرموسی روایت شده که گفت: که جابر پسرعبدالله فرمود: وقتی روزه بودی باید گوش و چشم و همچنین زبانت از دروغ و حرام روزه باشند و اذیت کردن مردم را ترک کن و برتوست وقار و آرامش درروزی که روزه هستی.

پس آیا مردم ما روزه هستند؟ و آیا گوششان در رمضان در برابر گناهان روزه است؟

یا برای رمضان آوازها و البوم ها و یا آزاد کردن زنجیرها و یا پایین آوردن ادویه ها را آماده کرده اند؟

آیا ملت  دروغ گفتن را منع کرده؟

 و آیا خود و ملت و پروردگارش را تصدیق کرده؟

یا با خط ومشی و کارها و بیانات و اصلاحات دروغ خود زندگی میکند .چون او بر هیچ چیزی توانای ندارد و دارای هیچ یک از ابزارهای اصلاح نیست. پس همسایگی دروغ و چسبیدن به افترا و بهتان را میخواهد. ما به سوی عزتی که مردم را عزت وسربلندی دهد اشتیاق داریم و همچنین قصد و آهنگی که مردم راحفظ ونگهبانی میکند و دستهای که پیشرفت او را محکم میکند و قلبهای که مسی رآن راعوض کند و مردانی راستگو در عهد و پیمان و جست وجوگر به هر طرف با عدالت و مهربانی و انصاف .

پس آیا اشتیاق ما برای آنکس که میخواهد آنرا ببیند طول میکشد یا بزودی تحقق خواهد یافت .وخداوند بر کارخود توانای کامل دارد اما بسشتر مردم این را نمیدانند.

        

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا