خبر های جدید

حضور دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمین در دفتر جماعت دعوت و اصلاح

دکتر علی محی‌الدین قره‌داغیحضور دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمین در دفتر مرکزی جماعت دعوت و اصلاح

نویسنده: تهران – پایگاه اطلاع‌رسانی اصلاح

دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمین در دفتر مرکزی جماعت دعوت و اصلاح ایران حضور یافت

دکتر علی محی‌الدین قره‌داغی که برای حضور در پنجمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین به تهران آمده بود، عصر دیروز دوشنبه۱۱مهرماه، در دفتر مرکزی جماعت دعوت و اصلاح ایران با جمعی از اعضای جماعت دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که دو ساعت به طول انجامید، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمین، به تشریح ارکان دعوت دینی پرداخت. ایشان چهار رکن ۱. داعی(دعوتگر) ۲. مدعو (مخاطب پیام دعوت) ۳. ابزار دعوت ۴. منهج دعوت را مهمترین ارکان هر دعوت دینی برشمرد. نیز داعی را به عنوان مهمترین رکن در میان ارکان نام برد و علم، اخلاق و تزکیه را مهم‌ترین ابزارهای یک داعی توانمند ذکر کرد.

 

دبیرکل رابطه اسلامی کرد، در تشریح رکن دوم دعوت (مخاطبان پیام)، به لزوم شناخت وسیع داعی از مخاطب اشاره و به نمونه‌هایی از سیره پیامبر(ص) و داعیان معاصر استناد کرده و این شناخت را عامل مهمی در تأثیر پیام دانست و ضمن تشبیه داعی به پزشک، خاطرنشان کرد  هر اندازه طبیب علایم بیماری را در مریض بشناسد این شناخت به وی کمک خواهد نمود که در تجویز دارو موفق‌تر باشد، برای هر شخصی نیز داروی خاصی باید تجویز شود، چراکه برای هر دردی، داروی خاصی وجود دارد. داعیان نیز بایستی مخاطبین خود را بشناسند و به تناسب شناخت، شیوه‌های برخورد و صحبت کردن متفاوت باشد. در این رابطه خاطرنشان کرد که برای این مهم، پژوهش علمی با عنوان فقه دعوت در پرتو قرآن و سنت در جهان معاصر انجام داده‌ است که به زودی از طریق تارنمای شخصی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

دکتر قره‌داغی، فراگیری ابزارهای روز، از جمله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و تویتر را از ضروریات دعوت برشمردند که بایستی داعیان معاصر خود را مسلح به این ابزارها کنند. همچنین بر لزوم نوسازی گفتمان دینی در عرصه دعوت اسلامی تأکید داشت. در ادامه‌ افزود منهج تربیتی به عنوان رکن چهارم دعوت دینی دارای اهمیت ویژه‌ای است، وی ضمن اشاره به آیاتی از سوره لقمان، شیوه‌ی تربیتی حضرت لقمان به نسبت فرزندش را نمونه‌ای از تربیت قرآنی برشمرد و اشاره کرد که لقمان اقناع عقلی، اقناع قلبی و مادی(با نگاه به آخرت) را برای فرزندش رعایت می‌کند که در واقع جوانب عقلی، احساسی و مادی وی را در نظر گرفته است که در شیوه و منهج دعوت دینی نیز بایستی به همه این جوانب توجه کرد.

در پایان این دیدار سؤالاتی از طرف حاضرین مطرح شد که دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمین به این سؤالات پاسخ داد. وی در پاسخ به یکی از سؤالات در رابطه با انقلاب‌های اخیر در کشورهای عربی، تأثیر حرکت‌های اسلامی در آن را جدی وآینده این جنبش‌ها را بشارت دهنده و امیدبخش خواند.

گفتنی است قبل از این دیدار، دکتر قره‌داغی نشستی نیز با علمای ایرانی عضو این اتحادیه، در محل دفتر مرکزی جماعت دعوت و اصلاح ایران، داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا