خبر های جدید

گزارش چهارمین جلسه شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح

آرم جماعت دعوت و اصلاحگزارشی کوتاه از چهارمین جلسه شورای مرکزی جماعت

۱۳۹۰/۰۶/۲۱

نویسنده: تهران – پایگاه اطلاع‌رسانی اصلاح

پنجشنبه گذشته، برابر با هفدهم شهریورماه جاری، شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح ایران، چهارمین جلسه خود را در دفتر مرکزی جماعت منعقد نمود.

ابتدای این جلسه به تلاوت آیاتی از قرآن کریم مزین گردید. سپس استاد عبدالرحمن پیرانی دبیرکل جماعت، طی سخنانی ضمن برشمردن تقوا وشکرگزاری به مثابه باارزش‌ترین دستاوردهای معنوی ماه مبارک رمضان، بر ضرورت تلاش برای حفظ و ارتقای معنویت در سطح فرد و جامعه تأکید کرد و افزود: بشر همواره نیازمند معنویت است و ماه رمضان، فرصتی گران‌بهاست که هرسال یکبار زمینه تعادل روحی و معنوی انسان مسلمان را فراهم می‌کند. بردباری و شکیبایی، امانت‌داری، مراقبت از نفس وپرهیز از زمینه‌های معصیت، از جمله نتایج بسیار ارزشمند مدرسه رمضان است.

 

وی افزود: متأسفانه جامعه ما از وضعیت معنوی و اخلاقی مطلوب فاصله قابل توجهی دارد و تبعات اخلاقی و رفتاری این وضعیت به اشکال گوناگون خودنمایی می‌کند که نگرانی و تشویش نیروها و جریانات اصیل فکری کشور را موجب شده است. وی در همین زمینه به حدیثی از رسول گرامی خداوند – صلی الله تعالی علیه وسلم – اشاره کرد که می‌فرماید: لتتبعن سنن من کان قبلکم شبرا بشبر وذراعا بذراع حتی لو دخلوا حجر ضب لدخلتموه. قالوا الیهود والنصاری؟ قال: فمن؟

 

وی در ادامه، ضمن تأکید بر رسالت ایمانی جماعت به عنوان یک تشکل اصلاح‌گر، گفت: ما در کنار اهتمام و تأکید بر پرداختن به امر خطیر دعوت اسلامی، در حد توان خود در راستای اصلاح روندهای موجود نیز گام برمی‌داریم و در این رهگذر بعضا انتقادات شفاف خود را از حاکمیت مطرح می‌نماییم. اما باید در اهتمام به دو مقوله "دعوت" و "اصلاح" همواره توازن کافی را رعایت نماییم. مبادا برادران و خواهرانی در حوزه اصلاح و انتقاد از وضع موجود، ما را همراهی کنند و خدای ناکرده در اهتمام و التزام به امور دینی کوتاهی نمایند.

 

وی سپس به موضوع ممانعت از نماز عید فطر اهل سنت تهران اشاره کرد و گفت: قریب به یک دهه است که در چند نقطه تهران و حومه، نماز جمعه و در ماه مبارک نماز تراویح و نیز نماز عیدین داریم؛ اما امسال برای دومین سال پیاپی از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در محدوده مناطق شهرداری تهران ممانعت کردند و هیچ‌گونه دلیل واضح و قابل قبولی هم ارائه ندادند. این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که نهادهای ذی‌ربط و پلیس امنیت اذعان می‌دارند که تاکنون هیچ‌گونه مشکل سیاسی و مذهبی در این اماکن به‌وجود نیامده است. البته بخشی از حاکمیت، این ممانعت‌ها را ناشی از سوء سلیقه برخی مدیریت‌های استانی عنوان می‌کنند و معتقدند شیوه نظام و سیاست کلان آن در برخورد با حقوق مذهبی شهروندان، این‌گونه نیست. به هر حال ما امیدواریم در آینده جلوی سوء مدیریت‌هایی از این دست گرفته شود و حقوق حداقلی شهروندان اهل سنت برابر تتمه اصل دوازدهم قانون اساسی رعایت شود.

 

استاد پیرانی در ادامه به خیزش‌های مردمی در ممالک عربی اشاره کرد و گفت: تحول بزرگی در شرف تحقق است. تبیین ابعاد ذهنی و عینی این انقلاب‌ها، تجزیه و تحلیل دقیق می‌طلبد تا علل و پیامدهای این تحولات شگرف روشن شود. وی افزود: آزادی یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر است و بر تطبیق شریعت و حتی بر نان و آب شهروندان تقدم دارد. دکتر قرضاوی تحقق آزادی اندیشه و بیان و حاکمیت اراده ملت را یکی از مقاصد شریعت برمی‌شمارد. متأسفانه در گذشته کمتر به این مفاهیم مهم و راهبردی پرداخته شده است. امیدواریم در نتیجه این خیزش‌های آزادی‌خواهانه، حکومت‌های مردمی و عدالت‌خواهی جایگزین رژیم‌های ساقط شده گردند و مطالبات مدنی و حقوق انسانی – اسلامی شهروندان در این کشورها تأمین گردد.

 

دبیرکل جماعت در ادامه، عمق فرهنگ جهاد و مقاومت در برابر ستم و استبداد و جایگاه رفیع معنویت و تعالیم اسلامی در میان ملت‌های عرب را ستایش کرد و گفت: در مواردی به‌طور مثال در شهر حمای سوریه، در یک روز حدود هفتاد نفر از شهروندان به شهادت رسیده‌اند، اما فردای آن روز راه‌پیمایی اعتراضی صدهزارنفری برگزار شده است.  حمایت از آرمان‌های ملت سوریه یک واجب انسانی و یک ضرورت اخلاقی تاریخی است. از ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی انتظار می‌رود همیشه و در همه جا از مظلوم حمایت کنند نه از ظالم. این اصل از مبانی تخلف‌ناپذیر اولیه دین ماست و به هیچ قیمتی نباید نادیده گرفته شود.

استاد پیرانی همچنین ضمن محکوم دانستن بمباران غیرنظامیان در مناطق مرزی کردستان عراق، ابراز امیدواری کرد آرامش و آسایش شهروندان غیرنظامی تحت هر شرایطی از هر تعرضی مصون بماند.

شورای مرکزی سپس به بحث و بررسی موضوعات روز جماعت وپیشنهادات مطروحه پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا