رمضانمطالب جدید

سه ساعت مهم در هر روز رمضان

سه ساعت مهم در هر روز رمضان

ساعت اول : ( اولین ساعت از روز – بعد از نماز صبح )

سه ساعت مهم در هر روز رمضان که باید مدیریت و استفاده شود

امام نووی رحمه الله در کتاب الاذکار گفته است : ” بدان که بهترین اوقات برای ذکر و یاد خداوند در روز بعد از نماز صبح است “

امام ترمذی از از انس (رض) روایت نموده است که پیامبر (ص) فرمودند : ” من صلی الفجر فی جماعه ثمّ قعد یذکر الله حتی تطلع الشمس ثمّ صلّی رکعتین کانت له کأجر حجه و عمرهٍ تامهٍ تامهٍ تامهٍ ” هر کس نماز صبح را با جماعت بخواند سپس بنشیند و تا طلوع آفتاب به ذکر و یاد خدا مشغول باشد سپس بعد از طلوع خورشید دو رکعت نماز بخواند اجر و پاداش او مانند پاداش حج و عمره ای کامل است و لفظ (تامهٍ ) را سه بار تکرار نمودند .  ترمذی این حدیث را روایت نموده و آن را حدیثی حسن دانسته است .

پیامبر (ص) هنگامی که نماز صبح  می خواند در جایگاه نماز می نشست تا اینکه آفتاب به خوبی طلوع می نمود . دانشمندان و فقهای اسلامی  تأکید دارند بر اینکه مستحب است این ساعات ( بعد از نماز صبح ) را غنیمت دانسته و تا طلوع آفتاب به ذکر و یاد خدای متعال مشغول باشیم .

در حدیث پیامبر (ص) وارد است : « اللّهم بارک لأمتی فی بکورها » با الها در صبحگاههای امتم برکت نما .

لذا خوابیدن بعد از نماز صبح مکروه است ، چون که در این ساعات رزق و روزی تقسیم می شوند پس خوابیدن در این ساعات شایسته نیست بلکه باید این لحظات را با ذکر و یاد خدا و دعا و استغفار احیا نماییم بویژه که ما در ماه رمضان قرار داریم ، ماهی که اجر و پاداش اعمال در آن چند برابر می گردد.

ساعت دوم : آخرین ساعت از روز – قبل از غروب آفتاب ) :

 مؤمنان روزه دار به سبب آمادگی خویش برای افطار و تهیه نمودن وسائل افطاری غالباً این ساعت با ارزش را از دست می دهند ؛ برای کسی که دربدست آوردن اجر و پاداش حریص است چنین غفلتی شایسته نیست ، چرا که این لحظات بسیار با ارزش و دقایق پر بها و بهترین وقت برای دعا و نیایش با خداوند است ( لحظاتی که هیچ گونه حائل و فاصله ای میان خداوند بلند مرتبه و بندگان روزه دار باقی نمی ماند )  و مطابق حدیث پیامبر (ص) این لحظات هنگام استجابت دعا می باشد . پیامبر (ص) فرموده است : « ثلاثٌ مستجاباتٌ : دعوه الصائم ، و دعوه المظلوم ، و دعوه المسافر » خداوند دعای سه کس را استجابت می کند : دعای روزه دار ، دعای مظلوم ، و دعای مسافر .

سلف صالح  بر آخر روز بیشتر از اول آن اهمیت قایل می شدند و احترامش می گرفتند ؛ چرا که این لحظات خاتمه ی روز هستند . پس انسان موفق و کامیاب کسی است که خداوند او را در راستای استفاده نمودن صحیح و بهتر از این ساعات  در دعا و نیایش موفق بگرداند .

ساعت سوم : وقت سحر

 سحر لحظه های قبل از فجر را می گویند : خداوند می فرماید : { وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ  } ( بندگان خوب خدا وندکسانی هستند که …. و در سحر گاهان آمرزش می طلبند . پس برادر  و خواهر  روزه دارم : بر این اوقات با ارزش حریص و آن را غنیمت بشماریم و با کثرت دعا و استغفار تا وقت اذان از برکات آن بهره مند شویم، بویژه که ما در ماه مبارک رمضان هستیم این دقایق معنوی و روحانی را در چیزی که ارتباط ما را با خداوند تقویت نماید به سر ببریم . خداوند ما را تشویق می نماید که این ساعات با ارزش را غنیمت دانسته و به تسبیح و تهلیل مشغول باشیم . {  وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاءِ اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَى (۱۳۰/ طه } و قبل ازطلوع آفتاب و پیش از غروب آن ، و در اثناء شب و در بخشهایی از روز ، به پرستش و ستایش پروردگارت مشغول شو تا ( پیوندت با خدا استوار گردد و آرامش خاطر به تو دست دهد ، و بدانچه برایت مقرر شده ) راضی و خوشنود شوی .

و باز خداوند می فرماید :  { وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ (۳۹) وَمِنْ اللَّیْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ (۴۰/ق } و ستایش و سپاس پروردگارت را پیش  از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن بجای آور و نیز در پاره ای از شب و بدنبال نمازها ، او را بستای و تسبیح و تقدیسش نمای .

ارسال به نوگرا محمد محمودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا