خبر های جدید

تنبیه اداری ۹ نظامی آمریکا دررابطه با اهانت به قرآن و اجساد طالبان

شش سرباز ارتش آمریکا و سه تفنگدار دریایی این کشور در ارتباط با سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان و ادرار کردن بر اجساد شورشیان طالبان در افغانستان از تعقیب جزایی گریخته اند و در عوض "تنبیه اداری" خواهند شد.این دو حادثه که پیشتر در سال جاری فاش شد علیرغم محکومیت آن از سوی فرماندهان ارتش آمریکا، به رابطه این کشور با افغانستان صدمه زد.

سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان باعث شورش و کشتار تلافی جویانه شد. از جمله دو سرباز آمریکایی به ضرب گلوله یک سرباز افغان کشته شدند و دو مشاور نظامی آمریکا در وزارت کشور نیز پشت میز خود هدف گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.

شش سرباز ارتش در پایگاهی در افغانستان در ارتباط با سوزاندن قرآن و تفنگداران دریایی به خاطر ادرار کردن بر اجساد جنگجویان طالبان تنبیه شدند.

البته تدابیر انضباطی علیه یک ملوان نیروی دریایی در ارتباط با حادثه قرآن سوزی رد شد و سپاه تفنگداران دریایی گفت که تدابیر انضباطی دیگری در ارتباط با ادرار بر اجساد طالبان بعدا اعلام خواهد شد.

نام و مجازات دقیق این افراد در روز دوشنبه فاش نشد. گفته می شود شاید این مساله که این افراد با اتهامات جزایی روبرو نشده اند باعث خشم افغان ها شود.

تنبیه اداری می تواند شامل تنزل رتبه، وظایف اضافی و عدم پرداخت حقوق باشد.

یک سخنگوی حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان گفت که دفتر آقای کرزی این تنبیه ها را مرور خواهد کرد و روز سه شنبه به آنها پاسخ خواهد داد.

خبر این تدابیر تنبیهی در آمریکا زمانی اعلام شد که افغانستان ساعات دیروقت شب بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس قرآن و سایر کتاب های اسلامی از زندانیان بازداشتگاه پروان گرفته شده بودند چون مسئولان زندان تصور می کردند که زندانیان از آنها برای مبادله پیام استفاده می کردند.

این متون بعدا در مخزنی که برای سوزاندن زباله در پایگاه هوایی بگرام به کار می رفت انداخته شد. مقام های آمریکایی گفتند که کتاب های مقدس قبل از آنکه سوزانده شود توسط کارگران افغان از مخزن بیرون کشیده شد.

با این حال آن حادثه به تظاهرات خشنی در افغانستان دامن زد و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به خاطر این اتفاق از آقای کرزی عذر خواست.

مقام های آمریکایی قبلا این حادثه را غیرعمدی و اشتباهی ناشی از تصمیمات بد توصیف کرده اند.

مقام های افغان اما گفتند که این عمل عمدی بوده؛ عملی که باعث تقویت این برداشت شد که آمریکایی ها نسبت به ظرایف مذهبی و فرهنگی افغان ها بی اعتنا هستند.

ویدئوی مربوط به ادرار بر اجساد طالبان نیز در وبسایت یوتیوب منتشر و باعث سرافکندگی ارتش آمریکا شد.

منبع: بی بی سی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا