خبر های جدید

خالد مشعل مجدداً به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب گردید

خالد مشعل مجدداً به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب گردید

رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین “حماس”، خالد مشعل را برای یک دوره چهار ساله دیگر به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از برخی منابع آگاه در این جنبش، شورای مشورتی حماس صبح روز دوشنبه ۱/۴/۲۰۱۳ در قاهره ـ پایتخت مصر ـ تشکیل جلسه داد و بار دیگر خالد مشعل را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب کرد.

منابع مذکور اشاره کردند که اکثریت اعضای شورای مشورتی حماس با انتخاب مجدد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش موافقت کردند. این در حالی است که وی همواره اصرار می کرد که در دوره جدید این سمت را بر عهده نگیرد.

این منابع خاطر نشان کردند که شرایط و اوضاع کنونی منطقه چنین اقتضا می کرد که بار دیگر مشعل این سمت را عهده دار شود و به همین منظور، وی تا ۴ سال دیگر به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس فعالیت خواهد داشت.

خالد مشعل در سال ۱۹۵۶ در شهرک سلواد از توابع رام الله به دنیا آمد. عبدالرحیم پدر وی در جریان انقلاب ۱۹۳۶ با استعمارگران انگلیس مبارزه کرد و در دهه ۶۰ قرن گذشته راهی کویت شد تا در آنجا کار کند، خانواده عبدالرحیم در سال ۱۹۶۷ به وی ملحق شد. این خانواده در سال ۱۹۹۱ پس از حمله عراق به کویت از آنجا خارج شد.

مشعل تحصیلات مقطع ابتدایی را در شهرک سلواد و تحصیلات مقاطع راهنمایی و دبیرستان را در کویت به اتمام رساند، سپس در سال ۱۹۷۶ وارد یکی از دانشگاه های این کشور شد و در رشته فیزیک به تحصیل پرداخت تا اینکه در سال ۱۹۷۹ موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.

وی در سال ۱۹۷۱ به شاخه فلسطینی جماعت اخوان المسلمین پیوست و رهبری جریان اخوان المسلمین فلسطین را در دانشگاه کویت بر عهده گرفت. این جریان تحت عنوان تشکل “الحق الاسلامی” فعالیت داشت. نامزدهای این تشکل برای تصدی ریاست اتحادیه کل دانشجویان فلسطینی در کویت با نامزدهای جنبش فتح به رقابت برخاستند.

پس از گذشت ۳ سال از تاسیس این تشکل، انجمن اسلامی دانشجویان فلسطین شکل گرفت و این انجمن به یکی از هسته های نخستین جنبش مقاومت اسلامی “حماس” مبدل گشت.

مشعل از بدو تاسیس حماس یکی از بنیانگذاران این جنبش و عضو دفتر سیاسی آن به شمار می رود. وی از سال ۱۹۹۶ ریاست دفتر سیاسی این جنبش را برعهده گرفت و تا بعد از شهات شیخ احمد یاسین در روز بیست و سوم مارس سال ۲۰۰۴ در همین سمت نقش آفرینی کرد.

دو نفر از جاسوسان اسرائیلی در روز بیست و پنجم سپتامبر سال ۱۹۹۷ خالد مشعل را در امان ـ پایتخت اردن ـ مورد سوء قصد نافرجام قرار دادند، این جاسوسان به دستور مستقیم بنیامین نتانیانیو دست به این کار زدند.

مشعل در روز بیست و دوم سپتامبر سال ۱۹۹۹ به هنگام بازگشت از ایران بازداشت شد. مسئولان اردنی دفاتر حماس را در این کشور بستند. سپس او را در روز بیست و یکم نوامبر سال ۱۹۹۹ به قطر تبعید کردند. مشعل دمشق را برای اقامت انتخاب کرد، او به رغم اقامت در دمشق هر از گاهی به دوحه رفت و آمد می کرد.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا