خبر های جدید

امریکا دخالت روسیه در سوریه را در عراق تلافی می‌کند

شوک توقف عملیات الانبار توسط امریکایی‌هایی
امریکا دخالت روسیه در سوریه را در عراق تلافی می‌کند

عبدالمجید الفهداوی، یکی از شیوخ رمادی می‌گوید: «ایالات متحده در عملیات آزادسازی رمادی سهل‌انگاری می‌کند و به انتظارات پاسخ نمی‌دهد.»
اعلام ناگهانی توقف عملیات نظامی در الانبار توسط امریکایی ها به بهانه گرمای تابستان و ادامه آموزش نیروهای عراقی اعتراض های بسیاری را برانگیخته است. بسیاری می گویند امریکا این تصمیم را بعد از آن که روسیه وارد درگیری نظامی در سوریه شد، گرفته است و اکنون نیز باید منتظر توافق یا تشدید اختلافات میان واشنگتن و مسکو ماند تا تکلیف این عملیات روشن شود.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، کلونل استفان وارن، سخنگوی پیمان بین المللی مبارزه با داعش در این باره گفت: «تلاش های نظامی به دلیل گرمای نسبی تابستان مقداری به عقب افتاده است، همچنین به دلیل شیوه ای که نیروهای مسلح داعش برای دفاع از شهر رمادی که از ماه مه گذشته تحت کنترلشان است، در پیش گرفته اند در حال حاضر نمی توان عملیات نظامی را به خوبی پیش برد.»

وی تاکید کرد، جنگ رمادی سخت خواهد بود اما زمان آغاز آن نزدیک است.

وارن همچنین گفت: «افراد مسلح نوار دفاعی به دور شهر کشیده اند و مین های دست ساز در مساحت گسترده منتشر کرده اند و ما هنوز نیروهای ارتش عراق را برای رویارویی با چنین حالتی آموزش نداده ایم.»

آن چه از تحولات میدانی بر می آید داعش از زمان اشغال موصل در ژوئن ۲۰۱۴ تا کنون شیوه جنگ خود را تغییر نداده است، داعش همچنان موضع تهاجمی دارد و برای دفاع از خود و گشودن خطوط مقدم از خودروهای بمب گذاری شده و به دنبال آن افراد مسلح کم تعداد استفاده می کند اما با همین شیوه همچنان قدرت تصرف دارد، بعد از آن برای حفظ موقعیت خود از شیوه تعقیب و گریز بهره می برد.

افسرهای “گردان های طلایی” که توسط نیروهای امریکایی تشکیل شده است و برای جنگ های خیابانی آموزش دیده اند در این باره می گویند: «هیچ تغییر واقعی در شیوه جنگ داعش مشاهده نمی شود، داعش نمی تواند به شیوه جنگ های کلاسیک بجنگد که اگر به این شیوه می جنگید شکست دادن آن خیلی آسان بود.»

درباره گرمای بالا یکی از درجه داران می گوید: «اظهارات امریکایی ها زمانی زده شد که درجه های حرارت بسیار بهبود یافتند، الآن در ابتدای فصل زمستان هستیم در حالی که قرار بود عملیات تا پایان تابستان تمام شود.»

ناظران میان مواضع جدید امریکا با دخالت روسیه در عراق و سوریه و تاسیس مرکزی امنیتی در بغداد که ایران و سوریه به همراه روسیه در آن مشارکت دارند، ارتباطاتی می بینند. به اعتقاد آنها ایالات متحده تلاش می کند از مشارکت روسیه در جنگی عظیم از لحاظ روانی، جلوگیری کند و نمی خواهد در چنین زمانی الانبار آزاد شود، مقام های سیاسی عراقی از این نگرانند که واشنگتن تلاش کند عملیات نظامی را به حالت تعلیق در آورد.

این در حالی است که منابع آگاه دیگری می گویند که هدف امریکا از این کار این است که پای روسیه را نیز به عراق باز کند تا به این ترتیب سرنوشت سوریه و عراق را به هم پیوند دهد.

شیوخ عشایر در رمادی نیز از اعلام تعویق عملیات آزادسازی رمادی توسط ایالات متحده ابراز ناراحتی می کنند. عبدالمجید الفهداوی، یکی از شیوخ رمادی در این باره می گوید: «ایالات متحده در عملیات آزادسازی رمادی سهل انگاری می کند و به انتظارات پاسخ نمی دهد.»

وی می افزاید: «هزاران نفر از نیروهای عشایر آماده مشارکت در عملیات آزادسازی رمادی که انتظار می رود ظرف روزهای آینده با هماهنگی ارتش و نیروهای مبارزه با تروریسم آغاز شود، هستند. آنها به ما ابلاغ کرده اند که آمادگی دارند زمین های اشغال شده را پس بگیرند اما اظهارات امریکایی ها همه ما را شوکه کرده است.»

نیروهای مشترک عراقی روز جمعه اعلام کردند که ظرف چند روز آینده جنگ در شمال رمادی برای محاصره شهر با هدف حمله به آن را آغاز خواهند کرد. اما تا کنون مشخص نیست آیا نیروهای امریکایی حمایت مطلوب را از این درگیری که قرار است ظرف روزهای آینده رسما آغاز شود، به عمل خواهند آورد یا خیر یا این که قرار است جنگنده های روسیه وارد عمل شوند و به آنها کمک کنند. احتمال این که روس ها در نبرد الانبار وارد عمل شوند، وجود دارد به خصوص که به اعتقاد بسیاری از ناظران الانبار اهمیت استراتژیک بسیاری برای پیمان روسی جدید دارد برای این که تنها گذرگاه ممکن میان ایران و عراق و مناطقی است که ارتش سوریه می تواند در جنوب شرق سوریه به آن دست یابد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا