خبر های جدید

تشدید‌ سرکوب‌ طرفداران‌ مرسی‌ در‌ مصر

ماموران پلیس مصر روز سه شنبه ۴ سیاستمدار بلندپایه حامی ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور را دستگیر کردند.

این در حالیست که احزاب و گروه های هوادار مرسی ۲ روز مانده به فرا رسیدن نخستین سالگرد برکناری وی به دست ارتش، درخواست برپایی تظاهرات اعتراض آمیز کرده اند.

مقام های مصر از هنگام برکناری مرسی در ۳ ژوییه (۱۲تیر) سال گذشته ˈ۲۰۱۳ˈ، اقدام به سرکوب خشونت بار حامیان وی کرده اند که در جریان آن بیش از یکهزار و ۴۰۰ تن در درگیری های خیابانی کشته و بیش از ۱۵ هزار تن دستگیر و زندانی شده اند.

به گفته مقام های امنیتی، ˈمجدی حسینˈ از رهبران ائتلاف ضد کودتا در مصر که برپا کننده تظاهرات برای درخواست بازگشت مرسی به قدرت است، سحرگاه روز سه شنبه در خانه اش به اتهام تحریک به خشونت و تهدید امنیت و ثبات ملی دستگیر شد.

ماموران امنیتی مصر، ˈناصر عبدالسلامˈ رییس حزب سازندگی و توسعه، عضو این ائتلاف و شاخه سیاسی گروه ˈجماعت السلامیهˈ را به همراه ۲ تن دیگر از رهبران این حزب دستگیر کردند.

اما ائتلاف ضد کودتا با محکوم کردن بازداشت این افراد به عنوان ˈآدم رباییˈ، بر درخواست خود برای برپایی تظاهرات به طرفداری از مرسی در روز پنجشنبه به مناسبت نخستین سالگرد برکناری وی از قدرت که روز ˈخشمˈ نامگذاری شده، تاکید کرده است.

ˈعبدالفتاح السیسیˈ فرمانده پیشین ارتش که عملیات برکناری مرسی را هدایت می کرد، پس از پیروزی در انتخابات ماه مه سال جاری، جانشین مرسی شد.

حامیان مرسی به رهبری این ائتلاف از هنگام برکناری وی به طور مرتب دست به برپایی تظاهرات علیه مقام های تازه مصر زده اند که با سرکوب وحشیانه نیروهای امنیتی درهم شکسته شده است.

تاکنون صدها تن از حامیان مرسی در محاکمه های سریع گروهی در دادگاه های این کشور، به اعدام محکوم شده اند.

منبع:ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا