زندگی نامه

مصاحبه با استاد مصطفی اربابی و آشنایی بیشتر با ایشان

استاد مصطفی اربابیمصاحبه با استاد مصطفی اربابی و آشنایی بیشتر با ایشان

استاد مصطفی اربابی از چهره های شناخته شده اهل سنت ایران در میدان دعوت، ترجمه و تألیف می باشد وی از تربت جام  و عضو شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح ایران می باشد. تابش برای معرفی شخصیت های برتر و استفاده از تجارب این بزرگواران مناسب دید مصاحبه ای با ایشان ترتیب دهد که در پایین می آید تابش از همکاری استاد بزرگوار در قبول مصاحبه کمال تشکر را دارد. خداوند جزای خیرشان دهد.

 

 معرفی:

با سلام و خسته نباشید لطفاً خود را معرفی نمایید (بیوگرافی، تولد، تحصیلات، تعداد فرزندان و شغل)

به نام خدای بی همتا و با درود بر محمد مصطفی و اهل و اصحاب گرامیش. طبق شناسنامه در ۱۵ / ۷ / ۱۳۲۹ هـ ـ ش در روستای سمیع آباد از توابع شهرستان تربت جام ـ خراسان رضوی دیده به جهان گشودم، از دوران طفولیت و کودکی وارد مکتب خانه ی روستا شدم.

سپس برای ادامه ی تحصیل  به  مدرسه ی علوم دینی احمدیه تربت جام رفته و به مدت ۱۲سال یعنی تا سال ۱۳۵۱ به تحصیل علوم حوزوی اشتغال داشتم. در اثنای تحصیل ازدواج نمودم که حاصل آن ۶ فرزند شامل یک دختر و ۵ پسر می باشد.

 در سال ۱۳۵۲ به خدمت سربازی رفتم و پس از پایان دوره ی سربازی در تعاون روستایی استخدام شدم و تا سال ۱۳۸۴ در آن نهاد انجام وظیفه نمودم، سپس بازنشست شدم و …

 

فعالیتها:

شما از مترجمین به نام هستید، لطفا توضیحاتی در مورد کتاب هایی که ترجمه نموده اید برای مان بگویید، معیار شما برای ترجمه چیست؟ آیا در حال حاضر کتابی را در دست ترجمه دارید؟

از همان آغاز به انجام کارهای فرهنگی علاقه مند بودم، ازاین روی در دوران اشتغال برای امرار معاش، به تدریس و ترجمه ی کتب روی آوردم، در حوزه های علمیه تربت جام نیز به صورت افتخاری تدریس می کردم، در این دوران به ترجمه نیز روی آوردم و برخی از کتب، مورد توجه من قرار گرفت، این کتاب ها بیشتر در حوزه ی بیداری اسلامی بود.

آخرین کتابی که ترجمه کردم کتاب ” الرسول ” نوشته ی علامه سعید حوّا می باشد. در این روزها کتابی را در دست ترجمه ندارم.

 

خاطره ای از ترجمه را برایمان بیان دارید.

نخستین ترجمه ام که به چاپ رسید، احساس کردم نخستین فرزند من به دنیا آمده است، از این روی احساس خوشحالی کردم.

 

رمز موفقیت شما چیست؟

رمز موفقیت، هدف دار بودن در زندگی و تلاش و پشت کار است که هر کسی می تواند از آن بهره مند باشد.

با توجه به مشغله های زندگی،  شغل دعوت و ترجمه چگونه وقت تان را تنظیم می کردید راه حل کلیدی در این موردچیست؟

بیشتر اوقات تلف شده را در می یافتم، به عنوان مثال از فاصله ی پس از نماز صبح تا رفتن به سر کار و فاصله ی عصر تا مغرب و فاصله ی عشاء تا رفتن به کلاس بهره برده ام. یعنی فرصت های انتظار را اگر دریابیم می توانیم خیر فراوانی را به خود اختصاص دهیم.

 

در روز معمولاً چند ساعت به ترجمه و تألیف می پردازید ؟

 حد اکثر ۲ ساعت در روز و از فرصت های تعطیلات بیشتر استفاده می کنم .

 

چه قدر وقت تان را به تلویزیون اختصاص می دهید ؟

 نگاه تلویزیون بیشتر در بخش اخبار آن بوده است. وکمتر فرصت سریال ها و فیلم ها را داشته ام .

 

در زندگی کمبود خواب داشته اید ؟

 آری در مسافرت ها دچار آن شده ام.

 

جماعت دعوت و اصلاح ایران:

شما از سابقین جماعت دعوت و اصلاح ایران هستید، لطفًا درمورد جماعت به صورت مختصر توضیح دهید.

جماعت دعوت و اصلاح ایران در امتداد بیداری اسلامی تأسیس شده و همزمان با انقلاب اسلامی ایران فعالیت خود را در این کشور عزیز آغاز نموده و در راستای بیداری امت، بویژه مسلمانان اهل سنت ایران فعالیت داشته و تلاش نموده از مجاری قانونی و از طریق گفتمان از حقوق اهل سنت دفاع کند.

هم اکنون این جماعت در بیشتر مناطق اهل سنت فعالیت دارد و تشکلی شناخته شده در صحنه های داخلی و خارجی می باشد. در این موارد و جهت شناخت بیشتر جماعت می توان به جزوه های رویکردها و راه کارها و اساسنامه ی جماعت که در سایت مربوطه قرار دارد، مراجعه نمود.( سایت جماعت: www.islahweb.org)

 

آینده ی جماعت در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

از آنجا که رویکرد جماعت بر میانه روی و تعادل استوار است، و جماعت سعی دارد در چهارچوب اصول اساسی دعوت اسلام حرکت کند، آینده ی خوب و روشنی را برای آن پیش بینی و ارزیابی می کنم. والله أعلم.

 

نگاه جماعت به گروه های دینی و اجتماعی دیگر ـ علماء، جماعت تبلیغ، سلفیت و دیگر فعالان اجتماعی ـ  چگونه است؟

جماعت دعوت و اصلاح ایران سایر گروه های فعال اهل سنت را همکار خود می داند و بر این باور است که اهداف و نیّات همه انجام وظیفه در راه نیل و رسیدن به رضوان و خوشنودی الهی است، اگر شیوه ها و روش های کاری با همدیگر متفاوت است، این یک امر طبیعی بوده و شرایط کار آن را اقتضا می کند، در این جا اشاره به چند نکته را لازم می دانم:

ما حرمت علما را بر خود واجب می دانیم و مقام و منزلت شان را ارج می گزاریم و برای شان دعای خیر و از رهنمودها و نصایح شان خود را محروم نمی کنیم، هرگز خود را از علما بی نیاز نمی دانیم و بلکه به حمایت معنوی از آنان مقید هستیم ، زیرا علما وارثان پیامبرانند.

ما جماعت تبلیغ را همکار خود تلقی نموده و این جریان را در تضاد با حرکت جماعت دعوت و اصلاح نمی دانیم، بلکه این حرکت و سایر حرکت های اسلامی را مبارک می دانیم و از درگاه خداوند برای شان توفیق و استواری می طلبیم.

ما پیروان اندیشه ی سلف صالح را گرامی می داریم و معتقد هستیم آنان در راستای محافظت از روش صالحان امت و برای جلوگیری از بدعت ها و انحرافات نقش مهمی داشته و دارند.

ما به فعالان اجتماعی که خواهان خیر برای جامعه هستند خسته نباشید گفته و برای شان آرزوی تلاش و فعالیت بیشتر در جهت خیرخواهی برای امت را داریم.

 

    اصول دعوت از نظر شما چیست؟ (روش ها، برنامه ها، اسلوب و …)

اصول دعوت تغییرناپذیر است، یعنی  همان است که پیامبر خاتم صلی الله علیه و سلم به عنوان بزرگ ترین داعی به ارمغان آورده است. اما روش ها و برنامه ها و اسلوب دعوت در شرایط گوناگون متغیر است، زیرا این موارد در حوزه ی اسباب قرار می گیرد، و اسباب باید متناسب با شرایط روز باشد، و نمی تواند ثابت بماند.

 

شما از پیشگامان دعوت در ایران هستید، ارزیابی شما از فراز و نشیب های دعوت در طول سالیان عمرتان چیست؟

فراز و نشیب ها در مسیر دعوت امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است و فطرت و سرشت دعوت آن را اقتضا می نماید، به عبارتی این سنت خدا است، من براین باورم که دعوت در این سال ها راه خود را باز کرده و در حال رشد و توسعه و تعالی است و …

 

در جامعه ی اهل سنت ایران دعوت ها با سلیقه های متفاوت و در قالب گروه های مختلف وجود دارند، چه پیشنهادی برای تعامل بین این گروه ها دارید؟

این یک امر طبیعی است که در دعوت سلیقه ها و گروه های مختلف وجود داشته باشد، و از آن گریزی نیست، زیرا فطرت آدمی بر این بنا نهاده شده است، امّا پیشنهاد من برای همه ی گروه ها یاد آوری عقد اخوت و برادری است، همان قراردادی که خداوند میان مؤمنان بر قرار نموده است، یعنی اخوت را همواره احساس کنند و هیچ گروهی دیگران را مانع کار خود مپندارد، بلکه هرکدام می تواند مکمل گروه دیگر باشد نه معارض آن.

 

توصیه ی مختصر شما به دعوت گران چیست؟

من کوچک تر از آنم که برای داعیان راه خدا توصیه ای داشته باشیم اما بدیهی است که خلوص نیت و رفتن در پی رضوان الهی برای داعیان برکت و سلامت در پی می آورد.

 

نظرات و دیدگاهها:

حرکت و جریان ترجمه با موضوع کتاب های دینی را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نواقصی وجود دارد؟ چه پیشنهادی برای غنی تر شدن این جریان دارید؟

در پرتو الطاف خدای متعال، ترجمه ی کتب دینی در ایران از پیشرفت های زیادی برخوردار بوده و هست، در همه ی جنبه ها مترجمین محترم همّت گماشته و تا حدود زیادی نیازها را بر آورده اند، امّا در حوزه ی تألیف نقص هایی وجود دارد که ضرورت دارد، متناسب با شرایط روز در این خصوص اقدام جدی صورت گیرد، اگر مترجمین از انجمن یا باشگاهی که آنان را سازماندهی کند، برخوردار می بودند و با یکدیگر تقسیم کار می کردند، بدون تردید کارها بهتر پیش می رفت و بهتر تقسیم وظایف می شد، و جوانب مختلف نیازهای جامعه خوبتر تحت پوشش قرار می گرفت.  والله اعلم.

 

جامعه ی اهل سنت ایران به خصوص قشر جوان، آیا از نظر دینی رو به جلو هستند یا دچار دین گریزی شده اند؟

دین گریزی عوامل بسیاری دارد، در جامعه ی اهل سنت نیز کم و بیش تأثیر گزار بوده که بخشی از آن تأثیرپذیری از رسانه های جهانی می باشد.

امّا در مجموع دین گرایی در میان جوانان اهل سنت رشد داشته و دارد، اگرچه نمی توان انکار کرد که دین گریزی وجود نداشته است و این شرایط می طلبد که مترجمان و مؤلفان و اهل دعوت به آن اهتمام خاص داشته باشند.

 

 بهار عربی چه تأثیری در نقش اهل سنت در ایران دارد؟

بهار عربی پدیده ی مبارکی است که پس از سال ها رنج و تلاش، خداوند متعال آن را به امت عربی ارزانی داشته است، قطعاً تأثیرات خوبی بر همه ی جهان خواهد داشت، امیدواریم ما هم بتوانیم از طریق ارتباطات برادرانه از برکات آن در راستای گرایش بیشتر مردم به دین داری بهره مند شویم و مردم ما نیز از آن احساس عزت بنمایند.

 

آینده را چگونه می بینید ؟

خدا است که آینده را رقم می زند وهر چه حکمت او اقتضا کند خیر ما در آن است. و ما تسلیم خــواست و حکمت او هستیم امیدواریم آینده ی بهتری داشته باشیم و خاتمه ما ختم به خیر شود. آمین.

 

دیگر سؤالات:

خاطره ای از دعوت را برای ما تعریف نمایید.

زیباترین خاطره ی من از این قرار است: روزی دست در دست استاد گذاشتم و الفاظ  التزام به دین و دعوت را با ایشان زمزمه کردم و متعهد شدم در راستای برادری ایمانی کار کنم، آن روز برایم زیباترین خاطره هست.

 

چقدر به خانواده ی خود می رسید؟ آیا دعوت و ترجمه باعث ضایع شدن حقوق خانواده نشده است؟

البته در حال حاضر در حد وسع و توان حقوق خانواده را رعایت می کنم، امّا اعتراف می کنم در روزگار نخست به علت اشتغال زیاد و عدم تنظیم درست کارها تقصیراتی داشته ام، که از خدای متعال استغفار و بخشش می طلبم.

 

به عنوان یک پدر مهم ترین موانع تربیت فرزندان در دنیای جدید را چه می دانید ؟

۱- هم نشین بد  ۲- کمبود محبت در محیط خانواده  ۳- الگو های نا مناسب  ۴- بی هدف بودن در زندگی

 

جمله ای کوتاه که بر روی شما تأثیر فراوان داشته است؟

 ((قُرَّهُ عَیْنٍ لِی وَلَکَ )) روزی استادم “مرحوم مدرس احمدی” ما را به استاد خود “مولانا محمد عظیم برناباری” معرفی کرد و ایشان این جمله ی قرآنی را خواند. برایم بسیار لذت بخش بود و هنوز آن را به یاد دارم. از این رو همه مسلمانان را مایه روشنی چشم خویش می بینم .

شخصیت محبوب شما ؟

بدون تردید محبوب ترین و دوست داشتنی ترین شخصیت من پیشوای همگان محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم است. خدای تعالی از جانب ما و امت به او پاداشی خیر ارزانی فرماید و مقام محمودی را که به وی وعــــده داده است او را ارزانی فرماید.

 

موٌلف محبوب شما:

همه ی موٌلفان اسلامی محبوب هستند ودوستشان دارم در این میان نوشته های شهید سید قطب را از جنبه ی روحی بسیار موٌثر می بینیم. الله أعلم

کتاب محبوب شما ؟

کتب اسلامی همه جا یگاه خود را دارند از میان ترجمه هایم: “پیام بیداری” را برای نسل جوان توصه می کنیم.

اگر سخن و توصیه و سفارش و پیشنهادی در مورد موفق تر بودن سایت تابش دارید بیان نمایید.

 برای شما آرزوی موفقیت دارم وبرایتان دعا می کنم، سعی کنید همه ی همّ تان رضای خدا باشد و بس.

در پایان برای تان آرزوی موفقیت و سربلندی و طول عمر از درگاه ایزد منان داریم.

شما هم سربلند و پیروز باشید.

منبع : سایت تابش

یک دیدگاه

  1. خداوند سایه استاد حاج مصطفی اربابی را از سر مسلمین ایران و جهان کم نکند . امیدوارم ایشان در همه امور به ویژه امر دعوت و اصلاح همواره موفق و پیروز باشند.

    دری و زری و گوهری نایابی در گلشن علم ، نرگسی شادابی
    عمری به ره هدی نمودی ارشاد استاد عزیز ، مصطفی اربابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا