خبر های جدید

ماه رمضان و مساجد سوخته و خالی برمه/ قانون ممنوعیت تغییر دین در برمه

با وجود شادی و سروری که ماه رمضان با خود به همراه دارد اما مسلمانان  برمه  ان را در حالتی از ترس و هراس سپری می کنند به طوری که در طول یک ماه گذشته جرات رفتن به مسجد را ندارند.

آتش خشونت در هفته گذشته با هجوم ۳۰۰ بودایی به فروشگاه یکی از مسلمانان شعله ور شد ، آنان با تعرض و سنگ زنی به دیگر فروشگاه های مسلمانان ، منازل و مساجد آنان باعث ایجاد تلفات جانی از جمله کشته شدن دو تن و زخمی شدن ۲۰ نفر شدند.

در چنین حالتی مسلمانان به دلایل امنیتی و هجوم نیروهای پلیس علیه آنان، مساجد را ترک کرده و همین مساله زمینه تخریب و ویرانی ان ها را فراهم آورد . به دلیل ناامنی و همچنین تمام شدن سلاح های دست سازی که مسلمانان برای دفاع از خود ساخته بودند، دست کم ۵۸ خانوار مسلمان خانه و مساجد خود را رها کرده به مناطقی در مجاورت مرز برمه و چین فرار کردند.

گذشته از هجوم به منازل مسلمانان  تهدید آنان، بوداییان با هجوم مسلحانه به مساجد در هنگام برپایی نماز سعی می کنند تا نمازگزاران را وادار به ترک نماز و مسجد کنند  و همین مساله باعث متروکه شدن برخی از مساجد حتی در ماه رمضان شده است.

بیش از ۴ درصد از ساکنان ۶۰ میلیونی برمه را مسلمانان تشکیل می دهند ، انان از سال ۲۰۱۲ در معرض هجوم های سخت و مسلحانه از سوی بوداییان و راهبان بودایی قرار داشتند که این حملات در سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید .

دولت برمه در راستای ایجاد موانع بر سر راه گسترش اسلام و افزایش تعداد مسلمانان در آن از نوشتن طرح قانونی خبر داد که بر اساس هیچ کدام از شهروندان برمه حق ندارند دین خود  را بدون موافقت مقامات دولتی از جمله وزارت امور دینی ، وزارت آموزش، وزارت مهاجرت ، اسکان و امور زنان تغییر دهد و برای به دست آوردن موافقت دولت حدود ۹۰ روز صبر نماید.

در کنفرانسی که تا قبل از این در ۱۳ ژوئن توسط یکی از راهبان بودایی ضد اسلامی تشکیل شده بود، وی خواهان تدوین قانونی شد که از آزادی دینی زنان بودایی که خواهان ازدواج با مسلمانان هستند حمایت کند و به انان اجازه مسلمان شدن ندهد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور مربوط به آزادی دینی و اعتقادی گفت  دخالت های دولت در حق تغییر دین افراد مساله ای غیرقانونی است که با معیارهای بین المللی حقوق بشر همخوانی ندارد.

این در حالی است که وزارت امور دینی، طرح قانونی را بخشی از قوانینی قلمداد کرد که با دین، ازدواج ، تنظیم خانواده و تعدد همسران در یک راستا قرار می گیرد

منبع: پایگاه الدستور و پایگاه المحیط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا