اندیشه

  • جرم‌ و کیفر از دیدگاه اسلام و کمونیستها و

    استاد محمّد قطب جرم‌ يعني‌ عملي‌ كه‌ فرد با ارتكاب‌ آن‌، به‌ حقوق‌ جامعه‌ تجاوز مي‌كند. چون‌ درباره‌ روابط‌ فرد و جامعه‌ نظريه‌هاي‌مختلفي‌ اظهار شده‌، بديهيست‌ كه‌ در باب‌ جرم‌ نيز عقايد گوناگون‌ خواهد بود.نظامهايي‌ كه‌ براي‌ آزادي‌ شخصي‌، حدي‌ قايل‌ نشده‌اند و معتقدند كه‌ نبايد فرد را از رسيدن‌ به‌ تمايلاتش‌ بازداشت‌،مسئوليت‌ جرايم‌ را به‌ گردن‌ جامعه‌ انداخته‌ مي‌گويند اين‌ جامعه‌ است‌ كه‌ با سركوبي‌ عواطف‌ فردي‌ و جعل‌ حدود،انسان‌ را به‌ گناه‌ وادار مي‌سازد.

    ادامه »»»
  • آزادی دینی، سیاسی، فکری و عملی

    آزادی دینی، سیاسی، فکری و عملی استاد سید سابق / مترجم:کمال روحانی آزادی فطرتی است که خداوند مردم را بر اساس آن آفرید... و حقّ طبیعی هر انسان است و وجود آن برای هر فرد ضروری و لازم چونان ضرورت هوا برای ریه ها، نور برای چشم و روح برای بدن. آزادی آن نغمه و شعری است که ادبا و شعرا با آن می سرایند و در باره ی آن می گویند...

    ادامه »»»
  • راه اصلاح حکومت کشورهای اسلامی و شیوه مواجه

    راه اصلاح حکومت کشورهای اسلامی و شیوه مواجه با قوانین غیر اسلامی استاد ابوالاعلی مودودی / مترجم : سامان یوسفی نژاد در كشورهايي كه مسلمانان ِشناسنامه اي در اكثريت هستند و مسلمانان ِواقعي در اقليت ! و قدرت در دست حكومتهايي است كه به معناي واقعي اسلامي نيستند! راه اساسي اصلاح اين حكومتها با توجه به تجربه هاي تاريخي و بررسي اوضاع كنوني ، بدون ترديد اين به نظر ميرسد كه نخست بايد...

    ادامه »»»
  • کاربرد واژه دین در قرآن

    كاربرد واژة « دين » در قرآن استاد ابوالاعلی مودودی / مترجم : سامان یوسفی نژاد مفهوم اين واژه ، بر چهار معني استوار است . به عبارت ديگر ، يك عرب با شنيدن اين واژه ، چهار معني اصلي در ذهنش پيدا ميگردد : 1 ـ پادشاهي ، فرمانروايي ، حاكميت ، اقتدار ، برتري و استقلال 2 ـ اطاعت و بندگي به شكل مشقتبار و دوست نداشتني در برابر يك قدرتِ نافذ 3 ـ مقررات و حدودي كه…

    ادامه »»»
  • فرد و اجتماع

    فرد و اجتماع استاد محمد قطب / مترجم: سید غلامرضا سعیدی فرد یا اجتماع؟ کدام یک از این دو حوادث را رهبری می کنند و تاریخ را می سازند؟ قدما عقیده داشتند که توجیه و رهبری حوادث مولود شخصیت افراد است؛ و بدیهی است در این مورد شخصیت افراد ممتاز مقصود است، چنین می پنداشتند که اجتماع _ یا افراد کودن _ جز انقیاد و تبعیت از زعیم و رهبر و سیر در همان طریقی که رهبران تعین می کنند،…

    ادامه »»»
  • مشارکت مسلمانان درحکومت هایی با قوانین غیرا

    مشارکت درحکومت های غیراسلامی دکتر علي محمدصلابي بردوش گيري و تصدي مسئوليت حکومت دردولت غيراسلامي ازسوي مومنين اهل توحيد،نوعي ازانواع تمکن و استقرارمومنان درروي زمين قلمداد مي شود، خداوند متعال به اين نوع ازسلطه و استقراراهل ايمان در داستان يوسف پيامبر اشاره نموده است

    ادامه »»»
  • راهکارهای جلوگیری از زورمداری و استبداد

    راهکارهای جلوگیری از زورمداری و استبداد استاد هادی علی / ترجمه:حامد بهرامی یک نگاه اجمالی به مبانی ساختار اسلام، این حقیقت را برایمان روشن می سازد که ساختار سیاسی در اسلام ،یک ساختار مدنی است وشهروندان در آن محترم وصاحب قدرتند ،به شرطی که اصول اولیه ی شریعت الهی مراعات گردد.

    ادامه »»»
  • کارآیی ساختار سیاسی اسلام در همه زمان ها

    کارآیی ساختار سیاسی اسلام در همه زمان ها استاد هادی علی / مترجم:حامد بهرامی اکنون می خواهیم در یابیم که ساختار سیاسی اسلام چگونه می تواند در تمام اعصار، کار آیی داشته باشد؟ همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم ، اسلام برنامه ای فرا گیر و در بر گیرنده تمام جوانب زندگی انسان است و تغییرات زمان ومکان رامورد  توجه قرار می دهد و از صفت جاودانگی برخور دار است

    ادامه »»»
  • شورا … فطرت، سنت و نظام

    شورا ... فطرت، سنت و نظام دکتر هبه‌ رئوف عزت "استاد دانشکده‌ی علوم سیاسی دانشگاه‌ قاهره‌" / ترجمه‌: مولود بهرامیان با توجه به اینکه مسلمانان باید تابع سه اصل «کتاب، سنت و اجماع» باشند؛ به نظر می‌رسد که منظور از اجماع همان شورا است. لفظ شورا از شوار به معنای متاع و کالای نمایان است و مراد از شورا، با گقت‌وگو رأی نمایان (یعنی مبرهن و صائب) را استنباط و استخراج کردن است.

    ادامه »»»
  • اصول و نکات اساسی جهانبینی اسلامی

    اصول و نکات اساسی جهانبینی اسلامی پروفسور دکتر محمد رفیع الدین  /  مترجم:سید غلامرضا سعیدی نکات عمده ای در زمینه ی اصول محتویات ایدئولوژی اسلامی بدین قرار است:1-  قوی ترین و فشرده ترین امیال بشر- یعنی میل و رغبتی که بر انسان تسلط دارد و بر سایر امیالش حکومت می کند میل به ایدآلست.

    ادامه »»»
  • ادعای عدم ارتباط اسلام با حکومت

    ادعای عدم ارتباط اسلام با حکومت استاد عبدالقادر عوده / مترجم: محمود عباسی برخی از روشنفکران فرهنگ اروپایی ادعا می کنند که اسلام دین است، و دین رابطه ای است بین انسان و پروردگارش و ارتباطی با حکومت و دولت ندارد؛ لیکن اگر از آنها بپرسی آیا این نظر در قرآن و سنت است رنجیده می شوند، مبهوت می گردند و از پاسخ در می مانند، زیرا سندی برای استناد به آن جهت اثبات ادعای خویش ندارند

    ادامه »»»
  • کهنه حدیث اسلام سیاسی

    کهنه حدیث اسلام سیاسی نویسنده‌: دکتر یوسف قرضاوی / ترجمه‌: حیدر غلامی دراین نوشته با استناد به آیات و احادیث صریح و قاطع بیان شده که دین اسلام نه تنها دینی باطنی و شخصی نمی‌باشد، بلکه نسبت به وضعیت جامعه بی‌تفاوت نیست و مسلمانان را موظف کرده که برای مبارزه با ظلم و فساد درزمینه‌های گوناگون و اصلاح جامعه درحد وسع و توان تلاش و اقدام کنند.

    ادامه »»»
  • سنخ شناسی جریان های فکری

    سنخ شناسی جریان های فکری نحله سنت گرايي ، نص گرايي سَلفی ، اصلاح طلبي سَلَفي ، سلفيه سياسي نصّ گرا ، اصلاح طلبي ليبرال  يا عقلاني ، تصوف استاد طارق رمضان / مترجم:امیر رضایی گرايش هاي مختلفي كه در اينجا تحليل مي كنيم در جهان حضور دارند ،همان قدر در غرب حضور دارند كه در كشور هايي كه اكثريت شان مسلمان اند. اين گرايش ها سنت سني و شيعي را ، البته با تمايزاتي گسترده ، در مي نوردند…

    ادامه »»»
  • عدم سازگاری و شایستگی دین برای عصر حاضر

    عدم سازگاری و شایستگی دین برای عصر حاضر عبدالقادر عوده / ترجمه : محمود عباسی برخی از روشنفکران فرهنگ اروپایی ادعا می کنند که دین با عصر حاضر سازگار نیست. اما برای ادعای خویش دلیلی نمی آورند و لو این که اگر می گفتند: وجود یک اصل یا اصول صرفا" معین برای اداره زمان فعلی کافی نیست و این را علت عدم صلاحیت و شایستگی دین عنوان می کردند، شاید ادعای آنها دارای ارزش و ممکن بود که به وجهی…

    ادامه »»»
  • اسلام از دیدگاه فروید / اسلام و مارکسیسم

    اسلام از دیدگاه فروید / اسلام و مارکسیسم مصطفی حسینی طباطبایی فقر اطلاعات مذهبی در برابر اسلام تنها نصیب فیلسوف انگلیس نشده بلکه فروید، روانکار اطریش نیز سهم بسزائی از آن دارد! در روزگار دانش و تحقیق دو نابغة فکر و نظر یکی اسلام را همانند مذهب بت‌پرستان عرب معرفی می‌کند، و دیگری آنرا خلاصه‌ای از مذهب یهود می‌شمارد.

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا