اندیشه

  • ثوابت و متغییرات

    ثوابت در عصر متغیر ما، انحراف از ثوابت دینی، علل ثوابت ستیزی و دلایل پذیرش این انجراف

    ثوابت در عصر متغیر ما، انحراف از ثوابت دینی، علل ثوابت ستیزی و دلایل پذیرش این انجراف نویسنده: صلاح عبدالفتاح خالدی/ مترجم: خداداد مطاعی پور عصر ما، عصر تغییر و تحول است: از مهمترین خصلت‌ها و ویژگیهای عصر جدید ـ که در آن، اسلام از حکمرانی و راهبری کنار گذاشته شده و جاهلیت، زمام امور را به دست گرفته ـ اینست که عصر تغییر و تحول…

    ادامه »»»
  • احمد مفتی زاده

    کفایت قرآن، حجیت سنت،  تبیین پیامبر

    کفایت قرآن، حجیت سنت،  تبیین پیامبر نویسنده: کاکه احمد مفتی‌زاده «تبیین» پیامبر ۱ـ تبییین بعضی از امور، از مسألۀ استخراج حکم مجزا است. تبیین نوعی از استخراج حکم است که با استخراج حکم مطرح در اجتهاد تفاوت دارد. بر این اساس تعیین شکل عملی و اجرایی برخی تکالیف مانند نماز، به تبیین پیامبر (ص) سپرده شده است. با این همه، بعد از این تبیین‌ها هم کل…

    ادامه »»»
  • کاک احمد مفتی زاده

    سنت پیامبر ، جایگاه و نقش سنت در دین چیست؟

    سنت پیامبر ، جایگاه و نقش سنت در دین چیست؟ نویسنده: کاکه احمد مفتی‌زاده   سنت پیامبر (ص) تشریع و قانون‌گذاری یکی از صفات خاص خدا است و بشر حق ندارد نسبت به هیچ کس موضع اطاعت داشته باشد. در این باره آیات قرآن نقل شد و توضیح داده شد که معنای عملی موضع عبادت نسبت به غیر خدا، عبارت است از: حالت اطاعت و پذیرش…

    ادامه »»»
  • جبر و اختیار

    ناسازگاری میان علم خداوند و اختیار انسان

    ناسازگاری میان علم خداوند و اختیار انسان اگر خداوند به گناه بندگان علم دارد چگونه آنها می توانند از این علم تخلف کنند؟ پس گناهی متوجه آنان نیست.   پرسش: آیا خداوند زمان و ساعت گناه بندگان را می داند ؟ اگر می داند پس آن فرد گناهکار نیست و اگر نمی داند پس علم خدا ناقص است؟   پاسخ اجمالی: ما معتقدیم خداوند از تمام…

    ادامه »»»
  • کاک احمد مفتی زاده

    جایگاه درست سنت در اسلام و وظیفه‌ی ما نسبت به سنت

    جایگاه درست سنت در اسلام و وظیفه‌ی ما نسبت به سنت نویسنده: کاک احمد مفتی‌زاده سنت و نقش پیامبر اهمیت اساسی دارد، بنابراین به خاطر اهمیت آن، نباید هرچیزی را به نام سنت پذیرفت، زیرا این به معنای بی‌اهمیت کردن سنت است. به‌طور کلی می‌توان گفت: ۱- سنّت بدون تردید، درست مانند کتاب واجب الاطاعه است. ولی جنبه‌ی حکم را ندارد، یعنی سنت حکم را تعیین…

    ادامه »»»
  • برخی از مبانی فرمانرواییِ مُستفاد از آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی “النساء” در مورد اولو الامر

    برخی از مبانی فرمانرواییِ مُستفاد از آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی “النساء” در مورد اولو الامر نویسنده: محسن نیک‌خواه خداوند در آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی النساء چنین می‌فرماید” “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید…

    ادامه »»»
  • بدعت چیست؟ تعریفی جامع و مانع از بدعت

    نویسنده: حیدر الماسی می خواهیم جامع‌ترین و مانع‌ترین تعریف مختار را از بدعت معرفی کنیم.برای این منظور ضمن ملاحظه شرائط تعریف باید به نصوص اسلامی و ادله شرعی و تمامی آنچه که در این کتاب به عنوان معرفی بدعت به آن عنایت شده، توجه کرد تا تعریف، تعریفی دقیق، جامع، مانع و روشن و صحیح باشد.باید اعتراف کرد که تعریف امام شاطبی از بدعت، بهترین و…

    ادامه »»»
  • یوسفی مراد

    معرفی و نقد افکار قرآنیون و منکران سنت

    معرفی و نقد افکار قرآنیون و منکران سنت نویسنده: مراد یوسفی مقدمه مخاطبان بزرگوار در جریان هستید که مقالات و نوشته های ما در زمینه ی پاسخ به شبهات ناباوران می باشد[۱] اما همانگونه که قبلا بیان نموده ایم گاهاً با افرادی مواجه می شویم که مانند ما اهل نماز و روزه نیز هستند! اما تلاش می کنند فعالیت های پژوهشی ما را بی اهمیت نشان…

    ادامه »»»
  • مهندس مهدی بازرگان

    پیغمبران چه گفتند؟ گفته‌ها یا خواسته‌ها و تعلیمات پیغمبران چه بود؟

    پیغمبران چه گفتند؟ گفته‌ها یا خواسته‌ها و تعلیمات پیغمبران چه بود؟ نویسنده: مهندس مهدی بازرگان   در مقاله قبلی ( پیغمبران چه کسانی بودند و چه کردند؟ ) ، اجمالا دیدیم، پیغمبران چگونه کسانی بودند و چه اعمال و آثاری داشتند. حال می‌خواهیم روی گفته‌ها یا خواسته‌ها و تعلیمات آنها صحبت کنیم. البته وقتی کتب مذاهب توحیدی مانند تورات، اوستا، انجیل یا قرآن را باز می‌کنیم،…

    ادامه »»»
  • مهدی بازرگان

    پیغمبران چه کسانی بودند و چه کردند؟

    پیغمبران چه کسانی بودند و چه کردند؟ نویسنده: مهندس مهدی بازرگان پیغمبران افراد مشخص و شناخته شده‌ای می‌باشند که به لحاظ تاریخ واقعیت داشته‌اند و واضعین ادیان توحیدی هستند. آنها هم افرادی از بشر و دارای خصال و احوالی بوده‌اند. پیش از آنکه وارد بحث در حقیقت و حقانیت یا باطل بودن دعوت آنها بشویم، خوب است خودشان را بشناسیم. همان طور که گروندگان اولیه ادیان…

    ادامه »»»
  • سکولاریسم

    بررسی و نقد سکولاریسم( بخش یکم )

    بررسی و نقد سکولاریسم( بخش یکم ) مقدمه‌ دین و سیاست از دیرباز، با یک‌دیگر تبادل و تعامل داشته‌اند. دین با ایجاد «وجدان جمعی»، «انسجام اجتماعی»، «الگو سازی»، «کنترل درونی» و «مشروعیت»، همواره نیازهایی را در نهادهای غیر دینی، به ویژه نهادهای سیاسی برطرف کرده و در مقابل، نیاز خود را به «اقتدار»، «حمایت»، «تبلیغ و ترویج» و «تحقق آرمان‌ها» به وسیله‌ی نهادهای سیاسی، مرتفع نموده…

    ادامه »»»
  • اسلام دموکراسی سکولاریسم

    سخنرانی راشد غنوشی ، در مورد سکولاریسم و ارتباط میان مذهب و دولت

    سخنرانی راشد غنوشی ، در مورد سکولاریسم و ارتباط میان مذهب و دولت تدوین و ترجمه: : نوژن اعتضاد السلطنه راشد غنوشی، رهبر حزب النهضه در تونس، در مرکز مطالعات اسلام و دموکراسی تونس، یک سخنرانی تاریخی ایراد کرده است. موضوع سخنرانی او، که با استقبال پژوهشگران، فعالان و رهبران جوامع مدنی و سیاستمداران تمامی طیف‌ها مواجه شد، “سکولاریسم و ارتباط میان مذهب و دولت از…

    ادامه »»»
  • قرضاوی

    حقیقت های دانستنی در مورد اهل کتاب و دیدگاه اسلام در مورد یهود و مسیح

    حقیقت های دانستنی در مورد اهل کتاب و دیدگاه اسلام در مورد یهود و مسیح  نویسنده: : دکتر یوسف قرضاوی /ترجمه: دکتر احمد نعمتی یادآوری این حقیقت ها – در این جای سخن – بسیار بایسته است: ۱. کفر اهل کتاب ، الحادی نیست؛ کفر اهل کتاب در ردیف کفری که به انکار خداوندی خدا می انجامد، نیست؛ هم چنین، این کفر – در کل –…

    ادامه »»»
  • رسائل نور سعید نورسی

    شش بیماری مادی و معنوی ما و راه درمان آن ها

    شش بیماری مادی و معنوی ما و راه درمان آن ها نویسنده: بدیع الزمان سعید نورسی، مترجم: داود وفایی خطبه شامیه، برای همه مسلمانان و حتی تمام انسانها خطبه و درسی بسیار با ارزش است؛ او در این خطبه بیماری های مادی و معنوی موجود در عالم اسلام را بر می شمرد؛ دلایل اسارت و فلاکت مسلمانان را می گوید و برای آن، راه نجات و…

    ادامه »»»
  • محمد غزالی

    قرآن و سپس سنت

    قرآن و سپس سنت نویسنده: استاد محمد غزالی نخستین مصدر فراگیری اسلام قرآن کریم است و جایگاه آن در میانه دیگر مصادر همانند نسبت تنه‌ی درخت است با شاخه‌ها و میوه‌هایش. در حدیث آمده است: «فَضْلُ کَلاَمِ اللَّهِ عَلَى سَائِرِ الْکَلاَمِ کَفَضْلِ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ» «فضیلت کلام خدا بر دیگر سخنان مانند برتری خداوند بر مخلوقات اوست». در نظام‌های عمومی دیده می‌شود که در واقع قانونی…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا