حركات و احزابسياسي اجتماعيمطالب جدید

چهار حزب حاضر در انتخابات امروز ترکیه که بیشترین شانس رسیدن به پارلمان را دارند.

چهار حزب حاضر در انتخابات امروز ترکیه که بیشترین شانس رسیدن به پارلمان را دارند.

گرداوری : ایوب عزیزپور

۱.حزب عدالت و توسعه (به ترکی:AKP یا Adalet ve Kalkınma Partisi حزب سیاسی حاکم در ترکیه از سال ۲۰۰۲ تاکنون است. این حزب خود را جزو احزاب راستگرا و میانه معرفی می‌کند. عدالت و توسعه در انتخابات ۲۰۱۱ با کسب بیش از ۴۹ درصد آراء ۳۱۱ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه را به دست آورد. رهبر فعلی حزب احمد داووداغلو نخست‌وزیر ترکیه و رهبر سابق آن رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور است.

عدالت و توسعه از هنگام تأسیس خود را به عنوان یک حزب طرفدار غرب مطرح کرده که از اقتصاد بازار آزاد لیبرالی و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. بدنه اجتماعی این حزب طیف وسیعی از گرایش‌های راست‌گرا شامل اسلام‌گراها، اصلاح‌طلبان اسلام‌گرا، محافظه‌کاران، ملی‌گراها، راست‌های میانه و طرفداران تجارت را در بر می‌گیرد.

موسسین و اعضای ارشد کنونی این حزب از شاگردان نجم‌الدین اربکان، رهبر حزبهای اسلامگرای رفاه، فضیلت و سعادت بودند که در سال ۲۰۰۱ از آن منشعب شده ولی همچنان عنوان اسلامگرایی را یدک می کشد.

در انتخابات امروز این حزب نیم نگاهی به اکثریت مطلق کرسی های پارلمان دارد که بتواند قانون اساسی ترکیه را جهت تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی هموار کند.

احزاب ترکیه
احزاب ترکیه

۲.حزب جمهوری‌خواه خلق (به ترکی: Cumhuriyet Halk Partisi) قدیمی‌ترین حزب سیاسی در جمهوری ترکیه و مهمترین حزب چپ میانه این کشور است که گرایش‌های ملی‌گرایانه، سوسیال دمکرات و لائیک دارد و در انترناسیونال سوسیالیست و حزب سوسیالیست‌های اروپایی عضویت دارد.

این حزب در نهم سپتامبر سال ۱۹۲۳ از سوی مصطفی کمال آتاترک رهبر جمهوری نوین ترکیه تأسیس شد. هم‌اکنون ۱۱۲ نماینده در پارلمان ترکیه دارد و حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه می‌باشد. رئیس این حزب کمال قلیچ دار اوغلو می باشد.

۳.حزب حرکت ملی (به ترکی: Milliyetçi Hareket Partisi, MHP) یک حزب راست‌گرای افراطی در ترکیه است. این حزب در سال ۱۹۶۹ با تغییر نام حزب ملت روستایی جمهوری‌خواه به رهبری آلپ‌ارسلان تورکش تأسیس شد.

این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۱ پنجاه و سه کرسی کسب کرد یعنی حدود ۱۲% ارا.

مرام حزب حرکت ملی پان ترکیسم افراطی است و همیشه بیشترین دشمنی را با کردها داشته اند.

۴.حزب دموکراتیک خلق‌ها، (به ترکی: Halkların Demokratik Partisi) یک حزب سیاسی در ترکیه است. این حزب در اساسنامه اش، هدف خود را تأسیس یک دولت دموکراتیک مردمی عنوان کرده که به مردم فرصت زندگی شرافتمندانه، بدون سرکوب، استثمار و تبعیض را بدهد. این حزب در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۲ از سوی کنگرهٔ دموکراتیک خلق‌ها و ملی گرایان کرد شکل گرفت. تعدادی از اعضای برجستهٔ حزب آشتی و دموکراسی در اکتبر ۲۰۱۳ از این حزب استعفا داده و به حزب دموکراتیک خلق‌ها پیوستند و به طور کلی میان این دو حزب همپوشانی بالایی وجود دارد.

حزب دموکراتیک خلق‌ها قرار است امروز در نخستین حضور سیاسی خود در انتخابات محلی ترکیه به رهبری صلاح الدین دمیرتاش شرکت کند که باید سد ده درصد را هم همزمان بشکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا