خبر های جدید

عثمانی چالش های اهل سنت ایران را در قم مطرح کرد

عثمانی چالش های اهل سنت ایران را در قم مطرح کرد

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک فراکسیون اهل سنت مجلس با اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب که در قم برگزار شد،چالشهای مناطق سنی نشین ایران را مطرح کرد. دوازده تن از نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی همزمان با هفته وحدت به قم سفر کردند و ضمن زیارت حرم حضرت معصومه (س) به دیدار چند تن از مراجع عظام قم از جمله “آیت الله نوری همدانی” و “آیت الله گرامی قمی” و “حجه الاسلام شهرستانی” نماینده آیت الله سیستانی در ایران، رفتند و با آنها گفتگو کردند.

حضور در نشست هم اندیشی تحت عنوان « راهکارهای فکری و فرهنگی برای تبدیل چالش ها به فرصت در مناطق سنی نشین کشور» که توسط حجه الاسلام جت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ترتیب داده شده بود از دیگر برنامه های این سفر بود.

 مدیریت مراکز علوم دینی در شهرهای سنی به روحانیون اهل سنت سپرده شود

” محمد قسیم عثمانی” نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست ارائه راهکارهایی علمی و عملی برای رفع چالشهای موجود در مناطق سنی نشین ایران مبسوط تر از دیگر نمایندگان به تشریح این چالشها پرداخت و اظهار داشت:یکی از موضوعات این است که مدیریت مراکز علوم دینی در شهرهای سنی نشین ما، توسط روحانیون اهل تشیع اداره می شود که به نظر می رسد اگر مدیریت این مجموعه ها به روحانیون بومی و اهل سنت سپرده شود و حتی در کنار آنها از روحانیون اهل تشیع هم استفاده کرد، بازدهی و اثربخشی افزایش خواهد یافت و بسیاری از امور روان تر، کم هزینه تر و سهل تر انجام خواهد شد.

وی افزود: واگذاری امور اهل سنت به خود آنها باعث تسریع و تسهیل امور می گردد چرا که یک روحانی غیر بومی نه افراد را دقیق می شناسد و نه فضا را به خوبی لمس و حس می کند و نه از وزن و جایگاه و نفوذ و ارتباطات روحانیون مطلع است و اصولاً با فرهنگ بومی آشنایی ندارد و یا اگر خطایی سهوی هم از او روی دهد ممکن است به حساب نظام گذاشته شود.

علمای اهل سنت با علما و مراجع عالیقدر و دانشگاه ادیان و مذاهب ارتباط ندارند

عثمانی ضمن اشاره به فقدان ارتباط علمای اهل سنت با علما و مراجع عالیقدر و دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: وجود این ارتباط، هم می تواند برخی از مشکلات روحانیون و امور مربوط به حوزه دین و مذهب و چالش های موجود را حل کند و هم بازخورد موضوعات مختلف را می توان از خود روحانیون دریافت نمود.در ضمن ارتباط آنها می تواند ایده هایی را برای تحقق هر چه بیشتر وحدت و انسجام دینی و ملی به همراه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر حقیر وجود هیأتی از بین روحانیون اهل سنت جهت ارتباط با دانشگاه ادیان و مذاهب و علمای عظام قم، می تواند راهکاری مناسب برای این ارتباط باشد که به صورت برنامه ریزی شده و زمانبندی شده، دیدارها و نشست های مشترکی داشته باشند تا با همفکری مسائل و مشکلات برطرف شود.

افراد در مصاحبه های تلویزیونی نباید به مقدسات اهل سنت توهین کنند

نماینده بوکان افزود: یکی دیگر از چالش های موجود اینست که بعضاً مشاهده می شود که شبکه های سراسری صدا وسیما از کارشناسانی استفاده می کنند که حساسیت موضوعات را درک نمی کنند و گویی متوجه نیستند که مخاطب آنها تنها اهل تشیع نیست و بخش قابل توجهی از مخاطبین آنها را جامعه ی اهل سنت کشورمان تشکیل می دهد. گاهی یک فرد با لغزش کلامی یا با یک توهین و یا یک نیشی از روی نسنجیدگی و ناپختگی، این همه تلاشی را که برای وحدت انجام می شود خنثی می کند و ضمن تحمیل هزینه به نظام و کشور، برای دشمنان سوژه خلق می کنند و این همه هزینه ای را که صرف وحدت و همدلی بین شیعه و سنی می شود برباد می دهد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: افرادی که برای مصاحبه ی تلویزیونی دعوت می شوند نباید موضوعات تفرقه افکنانه مطرح نمایند و به مقدسات اهل سنت توهین کنند چون به استناد فرمایش مقام معظم رهبری، هر کس بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند نه شیعه است و نه سنی، که همین نگاه اندیشمندانه حاکی از اوج نگاه و بصیرت معظم له در مورد وحدت و اتحاد بین مسلمانان است که امید است همگان در جهت وحدت عملی گام بردارند.

برخوردهای نابرابر با روحانیون اهل سنت

وی در ادامه برخوردهای نابرابر با خود روحانیون اهل سنت مناطق سنی نشین را از دیگر چالشهای این مناطق دانست و تصریح کرد: هدف نظام، تقسیم عادلانه ی امکانات به نحوی است که تبعیضی در کار نباشد ولی سلیقه ی برخی از افراد باعث می شود که یک روحانی چند بار به حج فرستاده می شود ولی سایرین از این سفر معنوی محروم می مانند که همین برخورد باعث می شود هزینه ای را که نظام صرف روحانیون اهل سنت می کند به جای اثر مثبت، اثر سوء به دنبال خواهد داشت که حیف است نظام هم هزینه کند و هم در قبال آن هزینه بدهد.

عثمانی افزود: یکی دیگر از چالش ها، تنگ نظری هایی است که ناشی از سلیقه ی افراد است نه نگاه نظام. ما آنچه را که به عنوان اصل و فصل الخطاب می شناسیم و قبول داریم و از آن اطاعت و دفاع می کنیم قانون اساسی و دستورات و فرامین رهبری است و غیر از آن را زائد، سلیقه ای و غیر قانونی می دانیم و باید مورد تدقیق، اصلاح و تغییر قرار گیرد.

مستمری روحانی بسیار ناچیز است

نماینده مردم بوکان افزود: یکی دیگر از مشکلات، مشکل معیشتی روحانیون مناطق ماست و مشکلات مالی، به استقلال شغلی و حرفه ای روحانیون لطمه زده است. از طرفی به روحانیون ماهیانه ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان مستمری پرداخت می شود که هیچ اثری بر زندگی آنها ندارد و از طرفی همین مستمری باعث می شود که مردم هم آنچنانکه باید و شاید است به روحانیون کمک نکنند چون تصورشان بر این است که حقوق و هزینه ی زندگی روحانیون را دولت تأمین می کند در حالی که مستمری آنقدر ناچیز است که کسی روش نمی شود این مبلغ را اعلام کند.
وی قطع شدن بیمه روحانیون را از دیگر مشکلات روحانیون اهل سنت دانست و اظهار داشت: شرایط این روحانیون از لحاظ بنیه ی مالی بسیار متفاوت است و برخورد یکسان با همه ی آنها منطقی نیست.

 روحانیون ما با جریانات تکفیری و داعش مبارزه می کنند

عثمانی افزود: مسئولیت روحانیون در مناطق ما از جنبه هایی بسیار سنگین تر از روحانیون سایر مناطق مثل خود قم است. و باید در مورد آنها تبعیض مثبت قائل شویم. بنده خود به عنوان یک فردی که روحانی زاده هستم سختی کار روحانیون اهل سنت را با پوست و استخوان درک کرده و تجربه کرده ام.

وی تاکید کرد: ببینید روحانیون ما باید با جریانات داعش، تکفیری و افراطی مبارزه کنند و جوانان ما را از حملات نرم و موزیانه ی آنها بر حذر دارند در حالی که در قم چنین مسائل و موضوعاتی ، موضوعیت ندارد و کسی در قم امکان لغزش به سمت این جریانات را ندارد. می خواهم به این نکته برسم که مسئولیت روحانیون و ماموریت آنها در مناطق ما امروزه حساس تر شده است و باید آنها را در این جبهه ی جنگ و مبارزه، بیش از پیش تجهیز و تأمین نمائیم.

ستاد استهلال با مشارکت روحانیون اهل سنت تشکیل شود

عثمانی در بخشی دیگر از سخنان خود بحث رؤیت هلال را یکی از چالشها دانست و گفت: این موضوع هم روحانیون ما را دچار اذیت و چند دستگی می کند و هم مردم ما را سردرگم می کند. اصولاً عدم هماهنگی، لذت عید و لذت ماه مبارک را تحت الشعاع قرار می دهد. همین ستاد استهلال اگر در مناطق غرب کشور و با مشارکت روحانیون اهل سنت تشکیل بشود این عدم هماهنگی ها پیش نمی آید. عدم هماهنگی هم کام مردم را تلخ می کند و هم کام دشمنان را شیرین ! چون آنها عدم انطباق عید را به نحو موزیانه ای به عدم همراهی مردم مناطق ما با نظام ترجمه و تبلیغ می کنند در حالی که هرگز این گونه نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: روحانیون ما به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با کفر و جریانهای تکفیری از ما به عنوان نماینده ی خودشان رعایت حقوق را در سقف قانون اساسی و نه بیشتر، مطالبه می کنند و خواهان تحقق کامل آن هستند.

در کل استان آذربایجان غربی یک مدیر کل اهل سنت وجود ندارد

عثمانی گفت: ما آن بخش از مطالبات و حقوق بخش اهل سنت کشور را مطالبه می کنیم که اولاً قانونی باشد و ثانیاً به مصلحت کشور و نظام باشد. حتی اگر حقی، قانونی هم باشد ولی نظام و رهبری- نه سلیقه ی یک فرد- آن را به مصلحت نداند خودمان از آن صرف نظر می کنیم و آنچه ما بدنبال آن هستیم رفع این چالش ها با رعایت یک حد است و آن مصلحت نظام و کشور است و ما تحقق رفع این چالش ها را از دریچه ی مصلحت نظام مورد دقت و پیگیری قرار می دهیم.

وی افزود: شما ببینید در حال حاضر در کل استان آذربایجان غربی یک مدیر کل اهل سنت وجود ندارد، آیا این به مصلحت نظام است؟ آیا نظام این را می خواهد؟ به نظر بنده به هیچ وجه. بنده عرض میکنم که نباید سلیقه های فردی جایگزین مصالح کشور و نظام بشود و این جفا به نظام است. بیایید اجازه ندهیم در حق نظام و مردم جفا بشود چون از تضعیف نظام، خود مردم هستند که لطمه می بینند و نباید به این مردم خسارت زد بلکه باید برایشان جبران خسارت و جبران محبت نمود.

عثمانی در پایان گفت: حتی اگر همین حق و حقوق موجود ما را که در حال حاضر جاری است، افراد بد سلیقه و تنگ نظر برخلاف منویات مقام معظم رهبری از ما بگیرند ما آنقدر به نظام و رهبری وفادار و دلبسته ایم که لحظه ای از نظام، رهبری و آرمانهای انقلاب دست بر نمی داریم.

منبع: صلاح‌الدین.نت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا