قرآنمطالب جدید

۱- چگونه قرآن را خوب بخوانیم و بفهمیم؟ داشتن ذهن جستجوگر پرسشگر

۱- چگونه قرآن را خوب بخوانیم و بفهمیم؟ داشتن ذهن جستجوگر پرسشگر

نویسنده : استاد خرم مراد

ذهن جستجوگر

ذهن پر از سؤال، روح جستجوگر و دل بی‌تاب برای معانی را نشو و نمو بدهید. همانطور که می‌دانید، قرآن اعتقاد کورکورانه را مطالبه نمی‌کند و می‌گوید که با ذهن و گوش‌های بسته و مغزهای قفل زده مورد مطالعه قرار نگیرد. دعوت به دقت و تفکر، پر تأکیدترین و فراگیرترین موضوع در قرآن است.

به یاد داشته باشید سؤال کردن، کلید درک معانی و حصول علم است. برای همین همیشه هر چه سؤال ضروری دارید، حتماً بپرسید… برای مثال: معنی لفظی این کلمه یا آیه چیست؟ چه معانی دیگری از آن می‌توان در نظر گرفت؟ اگر پیشینۀ تاریخی و شأن نزول معلوم است، چیست؟ زمینه و موضوع هر کلمه، قسمت یا آیه چیست؟ هر آیه با آیات قبل و بعدی چه ارتباطی دارد؟ چه نظم درونی و وحدت موضوعی را می‌توان جستجو کرد؟ چه گفته شده است؟ چرا گفته شده است؟ نکات مخفی عمومی و ویژه آن کدامها هستند؟ موضوعات وسیع کدامها هستند؟ برای من، برای ما امروزه چه پیامی دارد؟ سؤالات خود را یادداشت کنید و همچنانکه مطالعه می‌کنید، جواب‌های آنها را بیابید.

از سؤال پرسیدن نهراسید. اگر جواب آنها سریع پیدا نشوند و نه خود و نه به کمک کسی بتوانید آن را پیدا کنید، فرقی ندارد. طی تلاش برای یافتن جواب، هر چه که بیابید، همان برای شما مفید است. اگر به چند اصل پای‌بند باشید، ضرری نمی‌بینید.

الف: سؤالاتی مطرح نکنید که از فهم بشری بالاتر باشند یا به متشابهات (آل‌عمران:۷) مربوط باشد. مثلاً عرش چگونه است. مو را از ماست نکشید و سؤالاتی مطرح نکنید که با بخش تحت مطالعه و یا زندگی شما هیچ ارتباطی نداشته باشد.

ب: جواب ندهید که مبتنی بر علم مناسب یا ضروری یا استدلال قوی نباشد.

ج: در مورد سؤالاتی که نتوانستید به جواب برسید و با وجود تمام تلاش‌های خود نتوانستید درک کنید، برای مدتی آنها را کنار بگذارید و به دیگر مسائل قرآن، توجه کنید. زمان آن خواهد رسید که از کتاب یا استادی راهنمایی حاصل خواهید کرد یا خود جواب را پیدا خواهید کرد.

در خودِ قرآن مثال‌های کافی بر این مبنا وجود دارند که اولین ایمان آورندگان چگونه سؤالات خود را مطرح می‌کردند. همینطور نمونه‌های مهم و راهگشایی وجود دارند که چگونه حضرت محمد(ص) و صحابه ایشان سؤال کردن و دقت و تفکر را تشویق می‌کردند.

مقالات مرتبط:

۱- چگونه قرآن را خوب بخوانیم و بفهمیم؟ داشتن ذهن جستجوگر پرسشگر

۲- چگونه قرآن را خوب بخوانیم و بفهمیم؟ استفاده از کتاب های کمک مطالعه

۳- چگونه قرآن را خوب بخوانیم و بفهمیم؟ چهار مرحله مهم برای مطالعه تفصیلی قرآن

۴- چگونه قرآن را خوب بخوانیم و بفهمیم؟ یازده اصل مهم برای چگونگی فهم قرآن

۵- چگونه قرآن را خوب بخوانیم و بفهمیم؟ ۱۰دستور العمل‌‌‌‌ برای چگونگی عمل و فهم قرآن

——————————–

نام کتاب: سفر به سوی قرآن/ مؤلف: استاد خرم مراد / ترجمه و تطبیق با نسخه دست نویس: نشر احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا