محمّد رسول اللهمطالب جدیدمقالات

رابطه محبت الله و پیروی از سنت رسول الله

رابطه محبت الله و پیروی از سنت رسول الله

 نویسنده: سعید نورسی، مترجم:داود وفایی

آیه قل إن تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله، به صورت قطعی اعلام می کند که پیروی از سنت تا چه حد مهم و لازم است.
این آیه کریمه در قیاسهای منطقی، قطعی ترین و محکم ترین قیاس از قیاس های استثنایی ست؛ هم چنان که برای مثال منطقی قیاس استثنایی گفته می‌شود:
«اگر آفتاب طلوع کند، روز می شود.» و برای نتیجه مثبت گفته میشود: «آفتاب طلوع کرد، پس نتیجه می گیریم که الان روز است.»
برای نتیجه منفی گفته می‌شود: «روز نیست، پس نتیجه گرفته می‌شود که آفتاب طلوع نکرده است.» این دو نتیجه سلبی و ایجابی از نظر منطق قطعیست.

آیه کریمه فوق نیز درست به همان ترتیب می گوید: «اگر نسبت به خدا محبت هست باید از حبیب الله پیروی شود، اگر پیروی نشود نتیجه می گیریم که نسبت به خدا محبت ندارید.»
محبت الله تبعیت از سنت سنیه حبیب الله را نتیجه می‌دهد.

✅آری کسی که به حضرت حق ایمان داشته باشد از او اطاعت می کند و مقبول ترین و مستقیم ترین و کوتاه ترین راه در میان راههای اطاعت بدون تردید راهیست که حبیب الله نشان داد و دنبال نمود.

ذات ذوالجلال عالم را مملو از نعمت ها نمود و بدیهی و ضروری ست که از ذی شعوران در برابر این نعمت ها خواهان شکرگزاری باشد.

ذات ذوالجلال حکیمی که کائنات را با معجزات خلقت زیور داد البته و بالبداهه ممتاز ترین فرد در بین ذی شعوران را برمی‌گزیند تا مخاطب و ترجمان خویش و مبلغ و امام بندگانش قرار دهد.

نیز ذات جمیل ذوالکمالی که این عالم را مظهر تجلیات بیشمار جمال و کمال خویش کرد البته و بالبداهه کامل ترین شیوه عبودیت را به فردی می‌دهد که جامع ترین و کامل ترین مدار و مقیاس جمال و کمال و اسماء و صنع خود باشد و وضعیت او را نسبت به سایرین الگو و نمونه قرار می‌دهد و همه را به پیروی از او خواهد خواند تا دیگران نیز شاهد آن وضعیت نیکو باشند.

✅نتیجه:
محبت الله تبعیت از سنت سنیه را لازم می دارد و نتیجه می‌دهد. خوشا به حال کسی که در پیروی از سنت سهم زیادی را به خود اختصاص می دهد، و وای بر کسی که قدر سنت سنیه را نداند و وارد بدعت‌ها شود.

✍ نویسنده: سعید نورسی،
مترجم:داود وفایی
? لمعات

? @said_nursi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا