خبر های جدید

مصر در اندیشه رفع اختلافات با قطر

مصر در اندیشه رفع اختلافات با قطر

یک منبع دیپلماتیک عربی اعلام کرد که مصر درخواست روزهای گذشته عربستان سعودی مبنی بر تشکیل جلسه میان سران این کشور با مقام های عالیرتبه قطر را بررسی خواهد کرد. این منبع بلندپایه عرب گفت که در روزهای گذشته تماس های دیپلماتیک گسترده میان مصر، عربستان و قطر با هدف تشویق دو طرف به موافقت با برگزاری نشستی کوچک در حاشیه نشست سران عرب در روزهای شنبه و یکشنبه آینده صورت گرفته است.

منبع یاد شده در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه افزود که عربستان سعودی درخواستی مبنی بر برگزاری نشستی سه جانبه میان مصر ،عربستان و قطر درحاشیه نشست سران عرب در شهر شرم الشیخ در شمال شرق مصر با هدف رفع تنش و بحران در روابط قاهره و دوحه مطرح کرده است.

نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب قرار است به منظور بررسی تحولات منطقه و در راس آن اوضاع یمن برگزار شود.این منبع که آناتولی نام اورا فاش نکرده است،  اعلام کرد که مصر درساعات آینده موضع نهایی خود را درباره روابط با قطر اتخاذ خواهد کرد.

منبع یاد شده همچنین افزود قطر به تعهداتی که در گذشته و پس از تلاش های سابق برای آشتی داده بود، پایبند نبوده است.درهمین حال” أحمد بن حلی ” معاون دبیر کل اتحادیه عرب گفت که نشست سران عرب در شرم الشیخ به منزله نشستی برای همبستگی عربی و بهبود فضای روابط میان کشورهای عربی است.

بن حلی روز سه شنبه گذشته در پایان نشست شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائم گفت که همه نگاه ها متوجه شرم الشیخ و بیست و ششمین دور از نشست سران عرب دراین شهر است تا شاید این نشست بتواند به اختلافات حاشیه ای میان کشورهای عربی در سایه چالش های خطرناک پیش روی جوامع عرب پایان دهد.

قطر دیروز (پنجشنبه) در نشست وزرای خارجه عرب به ریاست ” خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه شرکت کرد و انتظار می رود که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در نشست سران عرب در روزهای شنبه و یکشنبه آتی حضور یابد.

العطیه اواسط فوریه گذشته در گفتگو با روزنامه فرامنطقه ای ” الشرق الاوسط ” چاپ لندن گفته بود که اختلافی میان دوحه و قاهره در حدی نیست که مستلزم از بین بردن شکاف در روابط دو طرف باشد.

روابط مصر و قطر که پس از سرنگونی حکومت محمد مرسی رئیس جمهوری مصر در ژوئیه ۲۰۱۳ متشنج شده بود ، بیستم دسامبر گذشته شاهد تحولی عمده بود ، به گونه ای که ” عبد الفتاح السیسی ” رئیس جمهوری مصر در قاهره ” محمد بن عبد الرحمن آل ثانی” فرستاده ویژه امیر قطر و ” خالد بن عبد العزیز التویجری” رئیس دفتر پادشاهی عربستان ( درآن زمان و قبل از برکناری از سمتش ) را به حضور پذیرفت.دو روز پس از آن شبکه ” الجزیره مباشر مصر ” که نظام مصر از آن به عنوان تریبونی برای انتقاد از قطر استفاده می کرد و محور اصلی اختلاف میان دو کشور بود، بسته شد.

علیرغم تغییر سیاست شبکه ماهواره ای ” الجزیره ” قطر درقبال نظام فعلی مصر که سیاستی مبنی بر تمایل به آتش بس را درپیش گرفته بود، این شبکه پس از فوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان که میانجی میان دوحه و قاهره را برعهده داشت، انتقاد از نظام مصر را از سرگرفت.

منبع: العالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا