سياسي اجتماعيمطالب جدید

تحلیلی بر نتایج انتخابات دیروز ترکیه

تحلیلی بر نتایج انتخابات دیروز ترکیه

نویسنده : ایوب عزیزپور

دیروز بعد از یک ماه تبلیغات احزاب و جریان های حاضر در صحنه سیاسی ترکیه پای صندوق های رای رفتند .

انتخابات دیروز ترکیه متفاوت تر از همیشه برگزار شد. تحولات منطقه ٬پروسه ی صلح در جریان دولت عدالت و توسعه با کردها ٬ در سر پروراندن تغییر سیستم حکمرانی ترکیه توسط اک پارتی و… باعث شده بود که نگاه همگان معطوف این انتخابات شود.

برخلاف نظرسنجی ها ریزش ارای اک پارتی و سقوط اکثریت پارلمانی و البته عبور حزب دموکراتیک خلق ها که رهبری ان را کوردها برعهده دارند باعث برهم خوردن معادلات در صحنه سیاسی یکی از قدرت های بزرگ منطقه شد.

اما نگاهی به ارای چهار حزب راه یافته به پارلمان نشان می دهد که:

  1. اک پارتی ( عدالت و توسعه ) همچنان پیشتاز است ولی با توجه به اینکه بیش از دو و نیم میلیون رای را نسبت به اخرین انتخابات پارلمانی از دست داده نمی تواند به تنهایی حکومت تشکیل دهد این حزب ۶۸ کرسی پارلمانی را از دست داده است و اکنون در پارلمان جدید صاحب ۲۵۸ کرسی خواهد بود . و این در واقع یک شکست برای اک پارتی محسوب می شود. اما با نگاهی به نتایج استانی انتخابات متوجه می شویم که ۴۵کرسی اک پارتی را ه د پ کسب کرده و در واقع شکست اصلی اک پارتی در شهرهای کوردنشین رقم خورده است

۲- ج ه پ . پیش بینی های قبل از انتخابات نشان می داد که ارای این حزب تغییر چندانی به خود نمی بیند و در واقع ج ه پ تنها دو کرسی پارلمانی را از دست داده و الان صاحب ۱۳۲ کرسی است . جالب اینکه دو کرسی از دست رفته ج ه پ بر کرسی های م ه پ افزوده است.

۳.م ه پ. پیش بینی ها در مورد م ه پ هم چندان درست از اب در نیامد بر خلاف پیش بینی ها ارای م ه پ افزایش یافت تا کرسی های این حزب از ۵۵به۸۰کرسی برسد اما کرسی های اضافه شده ی م ه پ هم از جانب رای دهندگان چهار سال قبل اک پارتی بوده است.

۴.ه د پ . کوردها بعد از سالها تلاش برای فرستادن یک حزب به پارلمان ترکیه بالاخره دیروز موفق به این مهم شدند تا ه د پ که در واقع ائتلافی تحت رهبری کوردها خوانده میشود را از سد ده درصد بگذرانند و وارد پالمان ترکیه شوند تا شاید روند صلح بیش از پیش جریان یابد.اما ارای این حزب نشان می دهد که نسبت به انتخابات سال۲۰۱۱ افزایشی هفت درصدی داشته و در شهرهای بزرگ کوردستان ترکیه گوی سبقت را از رقیبشان بربایند.ه د پ در چهارده استان کورد نشین اکثریت را کسب کرده و در دیاربکر که بزرگترین شهر و استان کوردنشین محسوب می شود ۷۹درصد ارا را کسب کرده است.مجموع کرسی های ه د پ از ۳۶به ۸۰ رسیده است.

در شرایط کنونی چهار حزب فوق به پارلمان راه یافته اند و نکته جالب اینکه هیچ کاندید مستقلی اکثریت لازم را کسب نکرده است . در بین کاندیداهای مستقل باید به چند کاندیدای مشهور از جریان گولن اشاره کرد که نتوانستند به پارلمان برسند.

با این شرایط باید حکومتی ائتلافی تشکیل شود که چهار سناریو پیشروی احزاب و مخصوصا اک پارتی است.

۱.ائتلاف اک پارتی با م ه پ که گفته میشود کمترین هزینه را برای اک پارتی در پی خواهد داشت زیرا کرسی های م ه پ چندان زیاد نیست و می توان بهتر از هر حزبی با م ه پ کنار امد.

  1. ائتلاف اک پارتی با ه دپ که طبیعتا باید اک پارتی هزینه ای بیشتر از انچه با م ه پ می دهد پرداخت کند که مسلما قضیه ی صلح با کوردها و ارتباط هریم کوردستان با اک پارتی پیچیدگی این ائتلاف را بیشتر می کند.
  1. ائتلاف اک پارتی با ج ه پ که در این صورت باید به تعداد ۱۳۲کرسی ج ه پ اک پارتی امتیاز بدهد و پای روسیه هم به قضیه باز می شود.
  1. ائتلاف سه حزب علیه اک پارتی است که بسیار بعید به نظر می رسد زیرا با توجه به ۲۵۸کرسی اک پارتی نمی توان این حزب را از حکومت کنار گذاشت و البته م ه پ و ج ه پ هم نمی توانند به توافق برسند .

در همه این سناریوها اک پارتی جهت تغییر قانون اساسی باید به طرف مقابل امتیازات بیشتری بدهد که کار را در دولت اتی برای اک پارتی بسیار دشوار می کند.

مقالات مرتبط:

چهار حزب حاضر در انتخابات امروز ترکیه که بیشترین شانس رسیدن به پارلمان را دارند. را بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا