سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

کشف نام الله بر لباس وایکینگ ها و اثبات ارتباط وایکینگ ها با مسلمانان

کشف نام الله بر لباس وایکینگ ها و اثبات ارتباط وایکینگ ها با مسلمانان

پژوهشگران سوئدی بر روی پارچه‌های باقیمانده از لباس وایکینگ ها کلمات عربی پیدا کرده‌اند.

بر روی باقیمانده بعضی از لباس های ابریشمی وایکینگ ها که با آن به خاک سپرده شده‌اند، نام های “الله و علی” با نخ های ابریشمی و نقره ای دوخته شده است.

کشف این کلمات پرسش های تازه ای را در مورد تاثیر اسلام بر کشورهای اسکاندیناوی مطرح کرده است.

لباس های ابریشمی که وایکینگ ها با آن به خاک سپرده می شدند بیش از ۱۰۰ سال به عنوان پوشش معمولی خاک سپاری آن ها نگهداری می شد اما پژوهشگران سوئدی با مطالعات بیشتر روی تکه پارچه های باقیمانده از این لباس ها موفق به کشف شواهد جدیدی از رابطه وایکینگ ها با مسلمانان در قرن‌های ۹ و۱۰ میلادی شده اند.

آنیکا لارسن، پژوهشگر نساجی باستانی از دانشگاه “اوپسالا” در سوئد هنگامی که باقیمانده لباس زنان و مردان وایکینگ را بررسی می کرد موفق به این کشف جدید شده است.

در اکتشاف باستانشناسی مقبره وایکینگ ها که اواخر قرن ۱۹و اواسط قرن ۲۰ در مناطق “بیرکا و گاملا” در اوپسالا انجام شد، باقیمانده لباس های ابریشمی یافت شد که وایکینگ ها با آن به خاک سپرده می شدند.

آنیکا لارسن پس از پی بردن به این که پارچه این لباس ها از آسیای میانه، ایران و چین وارد اسکاندیناوی شده بود، تصمیم به انجام پژوهش های جدید به روی آنها گرفت.

به گفته آنیکا لارسن اشکال هندسی به اندازه ۱.۵ سانتیمتر که روی این پارچه ها دوخته شده بود با نقش های دیگر در اکتشافات باستانشناسی اسکاندیناوی تفاوت داشت اما در پارچه های متعلق به مسلمانان اسپانیا شبیه آن را دیده بود.

حل معما

آنیکا لارسن بعد از بررسی های زیاد پی برد که نام های “الله و علی” به خط کوفی روی این پارچه ها دوخته شده است

این پژوهشگر می‌گوید بعضی از این قبرها ممکن است متعلق به مسلمانان باشد: “اما به احتمال زیاد این کشفیات نشان می دهد که وایکینگ ها تحت تاثیر اندیشه اسلامی از جمله زندگی ابدی در بهشت این لباس ها را تن مرده های خود می کردند.”

تحقیقات آنیکا لارسن از این جهت جالب است که برای اولین بار شواهد تاریخی با ذکر نام “علی” در اسکاندیناوی یافت شده است.

ارتباط وایکینگ ها با جهان اسلام مدت هاست که با شواهد تاریخی از جمله وجود سکه های اسلامی در نیمکره شمالی به اثبات رسیده است.

دوسال پیش پژوهشگران سوئدی انگشتری را از مقبره یک زن وایکینگ در منطقه “بیرکا” یافتند که روی آن کلمه “برای الله” به خط کوفی حک شده بود.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا