جهان اسلاممطالب جدید

تشکیل دولت اسرائیل و اشغال فلسطین، مبارزات بی نظیر اخوان المسلمین در فلسطین

تشکیل دولت اسرائیل و اشغال فلسطین، مبارزات بی نظیر اخوان المسلمین در فلسطین

نویسنده: محمود  حماد

 

 

بعد از جنگ جهانی اول طرف های برنده جنگ برای تسلط بیشتر بر کشور های جهان سوم خواستند سیطره دولت خویش را گسترش دهند. روی این ملحوظ کشور استعمارگر بریتانیا که این فکر را در سرش میپرورانید؛ قبل از جنگ جهانی اول در شهر پازل سوئیس با بکار گیری خبرنگاران فعال یهودی تبار خواهان ایجاد یک کنگره بزرگ میان یهودیان شد، او موفق گردید تا از سراسر جهان یهودیان تیورسن و سیاستمدارن وی را گرد آورد، نهایتا کنگره روی این موضوع که؛ ” باید دولت صهیونستی در منطقه فلسطین با حمایت بریتانیا تشکیل گردد”  با حضور صدها تن از یهودیان، آمریکایی ها و نخبگان بریتانیا در سال ۱۸۹۷ م تشکیل گردید و با تشکیل موسسات اقتصادی و جمع آوری پول از تمام یهودیان خواستند این منطقه را از سلطان عبد الحمید خلیفه عثمانی ها، بخرند.

سلطان عبد الحمید در پاسخ ایشان گفت: این منطقه به مسلمانان آن سرزمین تعلق دارد که؛ با سرمایهء تمام یهودیان جهان نمیتوانید بخرید .

 

در این مورد بخوانید : کُهنه‌زخمِ فلسطین بر دل خاورمیانه

 

به دنبال شروع جنگ اول جهانى، بریتانیا در سال ۱۹۱۷ م. با موافقت فرانسه، آمریکا و دیگر کشورهاى غربى، بیانیه‏اى را صادر کرد و به وسیله بالفور (وزیر خارجه وقت این کشور) به روچیلد (سرمایه‏دار یهودى) قول داد: وطن قومى براى یهودیان در فلسطین ایجاد کند. این وعده به «بیانیه بالفور» موسوم شد. در سال ۱۹۱۸ م. (هم‏زمان با شکست ترکیه و اشغال فلسطین به‏وسیله بریتانیا)، کشورهاى یادشده تلاش کردند زمینه برپایى دولت یهودى را در فلسطین مهیا سازند. در همین رابطه جامعه ملل با قیمومیت بریتانیا بر فلسطین، به منظور برپایى دولت یهودى در آن موافقت کرد. بریتانیا نیز نماینده‏اى یهودى تبار (هربرت صاموئیل) را در سال ۱۹۲۰ م. به فلسطین گسیل داشت تا مقدمات کوچ یهودیان سراسر جهان را به آنجا فراهم آورد. بریتانیاى استعمارگر به موازات این اقدام، به تجهیز و آموزش نظامى یهودیان پرداخت و زمین‏هاى وسیعى را در اختیار آنان قرار داد تا شهرک‏هایى را احداث کنند.

ایستادگی فلسطینیان

فلسطینیان از همان ابتدا در برابر این اقدام نا میمون و غاصبیت بریتانیا مقاومت نمودند و با تکشیل گروهای جهادی به مبارزه پرداختن که در سال های ۱۹۲۹، ۱۹۲۳ و ۱۹۲۹ قیامهای متعددی  معرف به ” انقلاب براق” به راه انداختند.

در رأس این قیام ها مرد مجاهد و مبارز نستوه شیخ عزالدین قسام قرار داشت که؛ همه زندگی اش را فدای بازگردانیدن فلسطین کرده بود.

انگلیسها قیام های فلسطینیان را سرکوب کرده و صد ها تن آنها را شهید کرده و هزار ها تن شان را در مناطق تحت اشغال خود زندانی کردند؛ مگر این کار مانع قیام گروه های جهادی نگشت و  هر روز مقاومت شان جدی تر و عزم شان راسختر میشد.

از سال ۱۹۱۷ تا پایان جنگ جهانی دوم سال ۱۹۴۵ این مبارزات فلسطینیان ادامه داشت و هیچگاه شهادت و خانمان سوزی مانع سعی و تلاش شان در راستای بازگردانیدن مناطق اشغالی نمیگردید.

قیام‏هاى مردم فلسطین، تداوم داشت و به موازات آن، کوچ یهودیان سراسر جهان با هدف اشغال فلسطین نیز ادامه یافت تا اینکه پس از پایان جنگ دوم جهانى( ۱۹۴۵ م.)، بریتانیا و آمریکا توانستند در سال ۱۹۴۷ م. از طریق سازمان ملل متحد قطعنامه تقسیم فلسطین را صادر کنند. به موجب این قطعنامه جائرانه، فلسطین بین فلسطینیان و یهودیان اشغالگر- که تعدادشان از ۱۵ درصد جمعیت ساکن آنجا فراتر نمى‏رفت و تنها ۷درصد از سرزمین فلسطین به آنان اعطا شده بود تقسیم گردید. البته فلسطینیان، اعراب و مسلمانان با تقسیم فلسطین مخالفت کردند. فلسطینیان به جهاد و مبارزه خویش ادامه دادند و عبدالقادر الحسینى (رهبر مجاهدان)، سرانجام در سال ۱۹۴۸ م. در جریان نبرد (القسطل) به شهادت رسید.

مبارزات بی نظیر اخوان المسلمین در فلسطین

رهبر این حرکت جهانی سید حسن البناء از آغاز جوانی رویای آزدای فلسطین را در اعماق دلش جای داده بود و مدام در میان پیروان خویش در مصر این موضوع را یاد میکرد.

ایشان بعد ازین که در مصر پیروانی جان برکف زیادی را تربیت نمود  و حس جانبازی و قربانی را به آنها تلقین نمود و فکر آزادی فلسطین را در اعماق دل شان غرس کرد، مصمم شد تا شاخه از اخوان المسلمین را در بیت المقدس نیز تأسیس کند.

شیخ مشهور ضامن برکات که از جمله دانشجویان فلسطینی در مصر بود و از تربیت شدگان سید حسن البناء بود، بعد از تمام شدن درس هایش به فلسطین رفت و اولین شعبه اخوان را در بیت المقدس تاسیس نمود . ایشان با تلاش های خستگی ناپذیر تمام سعیش را در راستای گسترش شعبات اخون در بیت المقدس به خرج داد بعد از گذشت کمتر از دو سال خیلی از گروه های جهادی فلسطین به اخوان ملحق شدن و شعبات اخوان در فلسطین به ۲۰ شعبه رسید. در سال ۱۹۴۸ سید از شعبات اخوان در فلسطین بازد کرد که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

همنیگونه شیخ مصطفی سباعی مسئول اخوان در سوریه به گسترش حرکت اخوان در آن کشور تلاش میکرد و تمام جوانان را با روحیه آزادی فلسطین تربیت مینمود.

مرشد اخوان المسلمین شهید حسن البّنا شخصاً تلگرامی به اتحادیه عرب مخابره نمود و در آن گفت که آماده است ۱۰ هزار مجاهد از اخوان المسلمین را به فلسطین اعزام کند. وی همچنین حکومت نقراشی (نخست وزیر مصر) ‌را از قصد و نیّت اخوان در مورد اعزام یکانهای داوطلب به میادین نبرد آگاه نمود. ولی مقامات حکومتی مصر، مانند سردمداران دیگر کشورهای به اصطلاح اسلامی، از دادن اجازه عبور به داوطلبان خودداری ورزیدند. گردهمایی که به دعوت اخوان المسلمین در ۱۵ دسامبر ۱۹۴۷ در قاهره برگزار گردید، به مراسمی جنجالی تبدیل شد.
حسن البنا در نطق خود در مقابل حاضرین گفته بود:
۱۰٫» هزار داوطلب از اخوان المسلمین آماده شده اند تا خون خویش را در راه نجات فلسطین بر زمین ریزند… آنان برای تحقق بخشیدن به خواسته های شما لحظه شماری می کنند«.

و نیز گفت: « این است گروهی مجاهد از اخوان المسلمین که با تمام نفرات و تجهیزات، در راه خدا و برای ستیز با یهودیان و دشمنان دین و میهن به پیش می تازند. اینان به سوریه خواهند رفت تا به سایر مجاهدان ملحق شوند تا فتنه ای بر روی زمین باقی نماند و دین کلاً از آن خدا باشد. بنابراین چه نیکوست که شرکت کنندگان در این مبارزه با یکدیگر به رقابت برخیزند.»

نهایتا جنگ میان اسرائیل صهیونستی و اعراب در نومبر ۱۹۴۸ صورت گرفت، در آغاز مسلمان عرب مخصوصا اخوانی ها با تمام دلیری به پیش میرفتند و جنگ به نفع ایشان تمام میشد، مگر قسمی که در ذیل تذکر میدهیم خیانت سران کشورهای عربی منجر به شکست این حماسه آفرینان شد و کشور کوچک اسرائیل تاسیس گردید.

شهامت اخوانیان

جنرال اسرائیلی، در پاسخ به این سؤال که چرا یهودیان از درگیر شدن با داوطلبان در مناطق بیت لحم بیت المقدس احتزار می جستند، گفت:
« فداییان با اعتقادی نیرومندتر از اعتقاد ما می جنگیدند… آنان می خواهند به شهادت نایل آیند و ما می خواهیم ملتی را بنیان نهیم… نبرد با آنان را آزمودیم و متحمّل تلفات سنگین شدیم، لذا ما در حدّ توان از درگیر شدن با آنها اجتناب می کنیم.»

از سوی دیگر در ستون یکی از روزنامه های دیواری دانشگاه عبری، در زیر تصویر شیخ حسن البنا نوشته ای بدین مضمون دیده شد:
«صاحب این عکس یکی از سرسخترین دشمنان اسرائیل بود. تا جایی که وی پیروان خود را در سال ۱۹۴۸ از مصر و برخی از کشورهای دیگر عرب برای جنگیدن علیه ما گسیل داشت. ورود آنان به جنگ به طرز هولناکی برای اسرائیل دردسرآفرین بوده است.»

خیانت روسای دولت های عربی:

هنگامیکه حرکت های اسلامی با شهامت کامل در جنگ با اسرائیل مصروف بودند؛ کشور های عربی گروهی را بنام ” گروه نجات ” به ظاهر به کمک فلسطینیان فرستادند، ولی قسمیکه معلوم شد این گروه در واقع از طرف روسای خائن کشورهای عربی برای تخریب و از هم پاشی گروه های مقاومتگر تشکیل شده بود، این گروه هنگامیکه به فلسطین رسیدند دست به غارت و فحاشی زدند و سعی نمودند تا گروه های جهادی را متلاشی سازند. این گروه هنگامیکه در مرز که از طرف اسرائیل اشغالگر تعین شده بود، قرار گرفتند با تمام اسلحه که بدست داشتند مانع دیگران شدند و گفتند: ما اجازه عبور ازین مرز را نداریم.

در نهایت بعد ازین که روسای خائن کشور های عربی مرتکب این خیانت نابخشودنی گردیدند، ۷۸ در صد فلسطین زیر اشغال اسرائیل قرار گرفت، در حالیکه قبلا تنها ۱۷ در صد فلسطین تحت اشغال اسرائیل بود.

حماس

جنبش مقاومت اسلامی سازمان اسلام‌گرای سیاسی-نظامی فلسطینی است. این سازمان در سال ۱۹۸۷ به رهبری عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شده و هدف خود را «آزادی تمامی خاک فلسطین» اعلام کرده‌است .

حماس اگرچه پیمان‌های اسلو را قبول ندارد زیرا معتقد است که رژیم اسراییل در فلسطین سرزمینی ندارد و آن را به زوراشغال کرده‌است، اما با حکومت خودگردان فلسطین همکاری کرده، وارد مهم‌ترین نهادهای وابسته به آن شده و حتی در سال ۲۰۰۶ با پیروزی در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین به حزب حاکم مجلس قانون‌گذاری فلسطین تبدیل شدند و اسماعیل هنیه از رهبران حماس به عنوان نخست‌وزیر حکومت خودگردان فلسطین معرفی شد اما یک سال بعد در تابستان ۲۰۰۷ در جنگ داخلی فلسطین وارد جنگ مسلحانه با سازمان فتح شدند. حماس در نبرد غزه پیروز شده و کنترل کامل نوار غزه را به دست گرفت اما در کرانه باختری شکست خورده و فعالیت آن در این منطقه غیرقانونی اعلام شد.

نیروهای حماس بارها حملاتی را علیه نظامیان و شهروندان اسرائیلی ترتیب داده‌اند و از تاکتیک‌هایی چون بمب‌گذاری‌های انتحاری و حملات راکتی بهره برده‌اند. آمریکا، اسرائیل،و کانادا،حماس را گروهی تروریستی می‌دانند. استرالیا و بریتانیا فقط شاخه نظامی حماس یعنی گردان‌های عزالدین قسام را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.اینک این گروه تا هنوز با قاطعیت کامل به مبارزه خویش ادامه داده است.

 

جوانان عزیز:

حالا شما تصور کنید که اولین قبله تان تحت اشغال خطرناکترین دشمن تان قرار دارد؛ و هر روز دها تن مردان، زنان و دختران امت مسلمه در فلسطین به زندان های صهیونستی اسرائیل افگنده میشود؛ و هر روز مناطق کرانه باختری و نوار غزه به خاک اسرائیل افزوده میشود.

پس باید همیشه در ذهن خود این را داشته باشیم و برای آزدای و جهاد در برابر این اشغال گران لحظه شماری کنیم .

والله المستعان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا