خبر های جدید

طنین بانگ اذان پس از ۱۰۴ سال در مقدونیه

طنین بانگ اذان پس از ۱۰۴ سال در مقدونیه

با اتمام مراحل بازسازی مسجد قاضی حیدر شهر بیتولا در مقدونیه این مسجد پس از ۱۰۴ سال پذیرای نمازگزاران خواهد بود.

مسجد قاضی حیدر شهر بیتولا در جنوب شرقی مقدونیه که در میان مردم به عنوان «شاهزاده بالکان» شناخته می شود، پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی از سوی سازمان اوقاف ترکیه و پس از ۱۰۴ سال تعطیلی و سکوت در تاریخ ۴ نوامبر سال جاری با اقامه نماز جمعه بازگشایی شده و طنین انداز نوای اذان خواهد بود.

عملیات بازسازی این مسجد که طی سال های ۱۵۶۱ تا ۱۵۶۲ در دوره سلطان سلیمان قانونی و از سوی قاضی حیدر افندی در شهر بیتولا ساخته شده بود، از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است.

عدنان ارتم٬ رئیس سازمان اوقاف ترکیه با اشاره به فعالیت های گسترده در مرمت این مسجد که به صورت مخروبه درآمده بود، اظهار داشت: بازسازی مسجد قاضی حیدر در نتیجه فعالیت های فشرده ۴ ساله و مطابق با فرم اولیه آن صورت گرفته است. در مراسم بازگشایی این مسجد که با اقامه نماز جمعه همراه خواهد بود، ویسی کایناک معاون نخست وزیر کشورمان نیز حضور خواهد داشت.

گفتنی است مسجد قاضی حیدر با پیشینه ای ۴۵۵ ساله یکی از مهم ترین آثار معماری کلاسیک عثمانی است که از سال ۱۹۱۲ و با عقب نشینی دولت عثمانی از شهر بیتولا به علت عدم مراقبت رو به ویرانی گذاشته بود. عملیات مرمت و بازسازی این مسجد در نتیجه همکاری میان ترکیه و مقدونیه آغاز شده و از سوی سازمان اوقاف ترکیه صورت گرفت.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا