خبر های جدید

اختلاف مصر و عربستان بر سر تشکیل نیروی مشترک عربی

اختلاف مصر و عربستان بر سر تشکیل نیروی مشترک عربی

اعتراضِ عربستان به چگونگی تشکیل “نیروی مشترک عربی” به تعویقِ امضای توافقنامۀ ایجاد این نیرو منجر شد. روزنامه “القدس العربی” درباره نشست امضای توافقنامه ایجاد نیروی مشترک عربی که هفته گذشته به تعویق افتاد، به واکاوی پرداخت و خاطر نشان کرد که علت تعویق این مساله، خرده تراشی عربستان بود.
القدس العربی نوشت: به نظر می رسد که عربستان و کشورهایی که ایدۀ امضا نکردن توافق تشکیل نیروی مشترک عربی را مطرح کردند، دیدگاهی متفاوت با دیدگاه مصر دارند. مصر، بر این باور است که باید در تشکیل این نیرو، شتاب کرد تا از آن در جهت برخی از ماموریت های نظامی در کشورهای مجاور مانند لیبی استفاده شود.
این روزنامه، به نقل از برخی ناظران خاطر نشان کرد که عربستان، نمی خواهد چنین نیرویی تشکیل شود، تا وقتی که از اهداف واقعی از تشکیل آن اطمینان یابد.
القدس العربی در این زمینه، به اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان پس از رایزنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و عبدالله دوم پادشاه اردن اشاره کرد که گفت: “هیچ گونه سازشی را نمی پذیریم”. گفته می شد که حضور این افراد، به مثابه تشکیل ائتلافی سه جانبه به ریاست امارات است که هدفِ آن، جریان سازی برای سازش سیاسی در سوریه و پذیرش باقی ماندن بشار اسد در رأس قدرت در سوریه است.
به نوشته این روزنامه، ناظران می گویند که روابط مستحکم مصر با رئیس جمهور سوریه و حمایت های مختلفِ مصر از بشار اسد، یکی از موارد اعتراضات عربستان به سیاست مصر به شمار می رود و یکی از دلایل اصلی به تعویق افتادن امضای توافقنامه ایجاد نیروی مشترک عربی است که مصر، بزرگ ترین حامی این ایده بود.
این روزنامه، موضع گیری های اخیر مصر در قبال جنگ در یمن را نیز بخشی از علت اختلاف نظر میان قاهره و ریاض برشمرد و نوشت: هرچند مصر از همان ابتدا، به ائتلاف (حمله به یمن) پیوست، اما در اتخاذ موضع در این زمینه، مردد بود و در عملیات “توفان اراده” حضور فعال نداشت. از آن گذشته، کمیته نمایندگانی از حزب علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را به حضور پذیرفت و مذاکرات سازشی را برگزار کرد که موضوعِ آن، ابقای صالح بود، که این مساله از سوی ناظران، اقدامی تحریک آمیز ضد عربستان سعودی ارزیابی شد.
سایت “سوریا الان” خاطرنشان کرد، به گفته ناظران سیاسی، مخالفت عربستان با ایجاد نیروی مشترک عربی، شاید به این دلیل باشد که از اهداف مصر و امارات برای دخالت در اراضی لیبی و پشتیبانی از خلیفه حفتر آگاه شده است. حفتر، بارها دخالت نیروهای مصری در لیبی به منظور مبارزه با گروه های تروریست در این کشور را خواستار شده و بر ضرورت حمایت از رویکرد مصر برای ایجاد نیروی مشترک عربی به همین منظور، تاکید کرده است.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا