خبر های جدید

اردوغان؛ آنچه هست و آنچه فکر می‌کنیم.

آیا تحولات ترکیه در ایران به درستی تحلیل می‌شود؟
اردوغان؛ آنچه هست و آنچه فکر می‌کنیم.

میرمحمود موسوی، مدیرکل پیشین آسیای غربی وزارت خارجه*

تحولات ترکیه روز به روز حساس تر می شود. شاید در بسیاری از محافل درباره تنش هایی که بین ترکیه و روسیه رخ داده، ابراز خرسندی کنند، اما نمی دانند که چنین اتفاقاتی تا چه اندازه برای ما خطرناک است. آنچه در ترکیه اتفاق می افتد باید به درستی رصد شود، اما متاسفانه در رسانه های ما تصویر نادرستی از دولت ترکیه و اردوغان نمایش داده می شود. ما به دلیل تحلیل های نادرست طی سال های گذشته فرصت های بسیاری را در رابطه با ترکیه از دست دادیم.

اگر ما نظامی آرمانی داریم نباید خرسند باشیم که اردوغان فردی مسالمت جوست؟ یا اینکه باید فشار را در خصوص حضور روسیه در سوریه به قدری بالا ببریم که اردوغان ناچار شود از رابطه با اسرائیل سخن بگوید؟ بدون شک ترکیه منافع ملی خود را در این راستا دنبال می کند. ترکیه در تحلیل های خود داعش را خطر دوم می داند و کردها را در رتبه نخست خطر قرار می دهد. اردوغان در درجه اول تمامیت ارضی کشورش را در نظر می گیرد و در درجه های دیگر، رژیم بشار اسد و داعش را به ترتیب خطر برمی شمارد. ترتیب خطرهای ترسیم شده برای ترکیه و ایران با همدیگر متفاوت است، در قدم اول برای ما مقاومت اهمیت دارد به این معنا که باید بشار اسد باشد چون ما سیاست مبتنی بر مقاومت را دنبال می کنیم.

در زمان ما امپریالیسم شکل ساده ای از خط کشی بود که در یک سمت آن فلسطین و در سوی دیگر اسرائیل قرار می گرفت، اما الان تغییرات بسیاری ایجاد شده و خیلی از افراد هم انتقاد می کنند که شما هم تغییر کرده اید. بله من تغییر کردم و از سال ۵۷ فاصله گرفتم و افتخار می کنم که به پیروی از امام علی(ع) بسیاری از مسائل و نارسایی ها را متوجه می شوم. چرا درباره سوریه و ترکیه دروغ هایی گفته می شود؟ به طور حتم منفعت هایی در کار است. آنچه در مصر و لیبی نادر است، کرامت انسانی است. اگر این کرامت انسانی مورد توجه قرار بگیرد کمتر ناچار می شویم سراغ واژه های کهنه و تحلیل های اشتباه برویم. آنچه در منطقه احساس می کنم، تشویش یک نوع دوقطبی بودن است به نام شیعه و سنی که در یک سوی آن ایران و در سوی دیگر عربستان قرار می گیرد که به واقع سمی مهلک است. ما برای تمام منطقه نیاز به امنیت داریم و مسئولان باید دنبال یک امنیت منطقه ای منطبق بر کرامت انسانی باشند.

*متن سخنرانی در نشست «راه قدس…استکبارستیزی یا آزادی خواهی» انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا