خبر های جدید

انگلیس درصدد دخالت نظامی در لیبی/ بریطانیا تضع خطه لتدخل عسکری فی لیبیا

دیوید کامرون دستور طرح‌ریزی نظامی داد
انگلیس درصدد دخالت نظامی در لیبی/ بریطانیا تضع خطه لتدخل عسکری فی لیبیا

منابع انگلیسی می گویند دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس دستور به ایجاد طرح نظامی جدید برای دخالت نظامی در لیبی با هدف مبارزه با شبکه داعش و گروه های تروریستی وابسته به آن داده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بر اساس این طرح احتمالی کارشناسان نظامی انگلیسی برای کمک به نیروهای نظامی وابسته به دولت در طبرق وارد لیبی می شوند و آنها را برای طرح استراتژی مبارزه با گروه های تندرو توجیه می کنند و اقدام به آموزش نیروهای نظامی لیبیایی خواهند کرد. گفته می شود در این طرح هیچ اشاره ای به دخالت نظامی مستقیم سربازان انگلیسی در لیبی نشده است و احتمالا آنها در خط مقدم مبارزه با داعش قرار نخواهند گرفت.

در همین رابطه روزنامه ساندی تلگراف انگلیس نوشت: کامرون در جریان سفر خود به مالزی و اندونزی بر ضرورت آمادگی کشورش برای رویارویی با گروه های تروریستی در هر نقطه از جهان تاکید کرده است. وی در آستانه سفر به این کشورها گفت: «تنها راه شکست شبکه داعش اتحاد کشورهای جهان علیه یکی از خطرناک ترین گروه های تروریستی دنیا است که جهان ما را تهدید می کند.»

این روزنامه همچنین از آغاز طرح ریزی دخالت نظامی جدید توسط دولت انگلیس خبر داد و نوشت که لندن در حال حاضر از تبدیل شدن لیبی به پناهگاهی امن برای داعش نگران است. این نگرانی بعد از حمله داعش به هتلی در شهر سوسه تونس که منجر به کشته شدن ۳۰ گردشگر انگلیسی شد، افزایش یافته است. عاملان آن حمله تروریستی آموزش های لازم برای انجام آن حمله را در لیبی دیده بودند.

در صورتی که انگلیس تصمیم بگیرد برای بار دوم در لیبی دخالت کند، نیاز به کمک جامعه جهانی برای انجام حملات هوایی علیه مواضع نیروهای تندروی داعش در لیبی مشابه حملاتی که در حال حاضر پیمان مبارزه با داعش در عراق و سوریه انجام می دهند، دارد.

دیوید کامرون که اخیرا دستور به ارسال یکصد کارشناس نظامی به شمال عراق برای آموزش نیروهای پیشمرگ کرد داده است، همچنین گفت: «ما این تروریست های وحشی را نمی توانیم شکست دهیم مگر با اتخاذ تدابیر لازم علیه آنها در پناهگاه هایشان، چه از طریق خارج چه از طریق اینترنت، اگر بتوانیم با هم متحد شویم می توانیم علیه دشمنان مشترکمان در سراسر جهان وارد عمل شویم.»

وی تاکید کرد، ما برای تامین امنیت هم وطنانمان نیاز به مبارزه با تروریسم داریم تا بتوانیم اندیشه تروریسم را مهار کرده و تندروی را از اذهان پاک کنیم و همچنین بتوانیم جامعه ای قوی تر و متحدتر ایجاد کنیم.»

قرار است کامرون در دیدار با رهبران آسیایی درباره راه های چگونگی مبارزه با تروریسم و تندروی اسلامی گفت وگو کند و از آنها بخواهد که نقش فعال تری در مبارزه با تروریسم ایفا کنند. جامعه غربی فعالیت کشورهای آسیایی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را کافی نمی داند و خواهان حضور فعال تر آنها در این زمینه است.

نزدیک به سه سال پیش و بعد از سرنگونی معمر قذافی در لیبی نیروهای انگلیسی به همراه فرانسوی ها عملیات نظامی خود را در این کشور متوقف کردند و نیروهای خود را از این کشور خارج ساختند. بعد از آن لیبی غرق در هرج و مرج داخلی شد که زمینه را برای رشد گروه های افراطی و تروریستی میها کرد. تا آن جا که القاعده توانست سفیر امریکا در لیبی را در شهر بنغازی ترور کند. بسیاری از کارشناسان کوتاهی انگلیس و فرانسه و دیگر متحدان اروپایی شان در انجام مسئولیت هایشان در لیبی بعد از قذافی را عامل اصلی بی ثباتی و هرج و مرج در این کشور می دانند. اکنون نیز بسیاری معتقدند که غربی ها ناگزیر به دخالت در لیبی هستند چرا که تهدید رو به رشدی که از سوی جریان های تروریستی در این کشور می شود بیش از همه متوجه آنها در خاک اروپا است.

در ماه های اخیر سیل مهاجران خارجی غیرقانونی به اروپا از لیبی و دیگر کشورهای آفریقایی افزایش یافته که این مساله باعث نگرانی کشورهای اروپایی شده است. آنها نگرانند بسیاری از این مهاجران غیرقانونی در قالب پناهنده قصد انجام عملیات تروریستی در اروپا را داشته باشند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

بریطانیا تضع خطه لتدخل عسکری فی لیبیا

قالت مصادر بریطانیه إن رئیس الحکومه دیفید کامیرون أمر بوضع خطه لتدخل عسکری جدید فی لیبیا تستهدف مواجهه تنظیم داعش والقضاء علیه. ومن المحتمل أن تشمل الخطه إرسال خبراء عسکریین بریطانیین لمساعده القوات التابعه للحکومه فی طبرق فی استراتیجیتها لمکافحه الجماعات المتشدده، وتدریب عناصر الجیش اللیبی.

ولن تشمل الخطه المنتظره أی إشاره لتدخل عسکری مباشر للجنود البریطانیین فی لیبیا.

وقالت صحیفه “ذا صندای تلغراف” البریطانیه، إن کامیرون أکد خلال استعداده للقیام برحله إلى مالیزیا وإندونیسیا، على ضروره استعداد بلاده لمکافحه الجماعات الإرهابیه فی أی مکان من العالم”، وقال إن “السبیل الوحید لهزیمه تنظیم داعش هو اتحاد الدول ضد واحد من أکبر التهدیدات التی تواجه عالمنا”.

وکشفت الصحیفه فی هذا السیاق عن بدء الحکومه البریطانیه فی تنفیذ مخطط لتدخل جدید فی لیبیا، التی یُنظر إلیها على أنها تحولت إلى ملاذ لـ”جهادیی داعش”، خاصه بعد أن تأکد بأن الهجوم الإرهابی الذی استهدف فی ۲۶ من الشهر الماضی فندقا بمدینه سوسه التونسیه، والذی أسفر عن مقتل ۳۰ سائحا بریطانیا، نفذه متشدد تونسی سبق له أن تلقى تدریبات فی لیبیا.

وستحتاج بریطانیا، إذا ما قررت العوده مره أخرى إلى لیبیا، إلى مساعده دولیه قد تشمل تنفیذ ضربات جویه على مواقع التنظیم المتشدد فی لیبیا، على غرار الضربات التی تشنها طائرات تابعه لحلف دولی فی سوریا والعراق.

وقال رئیس الحکومه البریطانیه، الذی أمر بإرسال ۱۰۰ خبیر عسکری لتدریب قوات البیشمرکه الکردیه فی شمال العراق، “لن نهزم هؤلاء الإرهابیین الوحشیین إلا إذا أخذنا الإجراءات اللازمه فی موطنهم، وفی الخارج وعبر الإنترنت، وإذا اتحدنا مع الدول فی جمیع أنحاء العالم ضد هذا العدو المشترک”.

وأشار إلى أنه قام الاثنین الماضی “بتحدید أکثر ما نحتاج القیام به فی موطن الإرهابیین لمعالجه هذا الفکر المتطرف وبناء مجتمع أقوى وأکثر تماسکا”.

وتأتی محادثات کامیرون مع الزعماء الآسیویین کجزء لا یتجزأ من إدراک الغرب المتزاید أن الرد على التطرف الإسلامی کان بطیئا وغیر فاعل فی السنوات الأخیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا