مطالب جدیدمهارتهای زندگی

اشتباهاتی که مردها اغلب در دعوا و مشاجره با همسرشان مرتکب می شوند

اشتباهاتی که مردها اغلب در دعوا و مشاجره با همسرشان مرتکب می شوند

نویسنده: دکتر جان گری / مترجم: شیرین یزدانی

  1. صدایتان را بالا نبرید و یا این که لحن صدایتان سرد و بی تفاوت نباشد. از آنجا که صدای مردها از زن ها بم تر است، وقتی آنها عصبانی هستند، صدایشان وحشتناک تر و تهدید آمیزتر می شود. مردها در بحث ها و مشاجره ها انقدر به فکر اثبات کردن عقایدشان هستند که فراموش می کنند صدای آنها بالا رفته و تهدید آمیز شده است. زن ها نیز از این کار شوهرشان ناراحت شده و احساس می کنند که شوهرشان به آنها توجه ندارد.
  1. احساسات همسرتان را کوچک نشمارید. مثلا به همسرتان بگویید: (( نگران نباش، داری از کاه کوه می سازی)). به جای گفتن این جملات به احساسات او بها دهید و مثلا به او بگویید: (( می بینم که نگران هستی…)).
  1. با بحث کردن مانع این نشوید که او احساساتش را بیان کند. احساسات و عقاید او را نادیده نگیرید و سعی نکنید او را اصلاح کنید. مثلا به همسرتان نگویید: ((نباید چنین احساسی داشته باشی)) و یا این که: ((این طوری نیست،تو اشتباه می کنی)). به حرف های همسرتان گوش کنید و مثلا به او بگویید: ((می دونم نظرت اینه که….))
  1. سعی نکنید با گفتن این که عقاید همسرتان نادرست است، کارهای خودتان را توجیه کنید. مثلا به همسرتان نگویید: ((منظورم این نبود و یا این که، تو اشتباه می کنی)). بلکه به همسرتان بگویید: ((حال بیا به نظر من هم گوش بده)).
  1. سعی نکنید با توجیه حرف های خودتان از او انتقاد کنید و یا او را دست کم بگیرید، مثلا به همسرتان نگویید: نمی فهمی منظورم چیه. نه حرف تو درست نیست. مثل روزی می شه که به جای گفتن چنین جملاتی به همسرتان بگویید: ((منظور من این بود که…))
  1. در بحث و مشاجره های خودتان به او نگویید که ازحرف زدن با او مایوس شده اید. مثلا به او نگویید چرا بازم در مورد این مساله باهم بحث کنیم؟ و یا این که من قبلا هم این مطلب را به تو گفته بودم.بلکه به همسرتان بگویید: ((می دونم دوست داری حرفاتو بفهمم)). بعد مدتی تنها باشید تا در خلوت خودتان به حرف های او توجه کنید.
  1. به جای سوال پرسیدن از همسرتان راه حل های مختلفی برای او ارائه نکنید. مثلا به همسرتان نگویید: (( باید این کارو بکنی. فقط کافیه این کارو بکنی)). به جای گفتن این جملات، از همسرتان سوال کنید و مثلا از او بپرسید: ((فکر می کنی حالا باید چه کار کنیم؟))
  1. برای او اولویت گذاری نکنید، بلکه سعی کنید حامی همسرتان باشید. مثلا به او نگویید: (( تو به این چیز نیاز نداری. این مسئله اصلا مهم نیست))، بلکه به او بگویید: ((می دونم چرا این مسئله برات مهمه)).
  1. به جای این که ساکت بنشینید و به حرف های او گوش کنید، احساسات او را کوچک نشمارید. مثلا به همسرتان نگویید: ((این مساله مهم نیست. چرا از کاه کوه می سازی)). شما نمی دانید که با این کارخودتان از کاه کوه می سازید. به احساسات همسرتان بها دهید و به او بگویید: ((می دونم الان خیلی ناراحت هستی)).
  1. برای تمام کردن بحث و مشاجره، احساسات همسرتان را نادیده نگیرید. مثلا به همسرتان بگویید: ((منظورتو فهمیدم، بسه دیگه چیزی نگو، بهتره این مسئله رو فراموش کنیم)). ویا این که می شه حالا دیگه در مورد این موضوع حرف نزنیم، بلکه به همسرتان بگویید: ((فکرمی کنم منظورتو فهمیدم،و یا این که تو می خوای فلان چیز رو بگی، آره؟))
  1. سعی نکنید همیشه به یک نتیجه ی کلی برسید: مثلا به همسرتان نگویید: ((بازم همه چیز باید طبق نظر تو باشه)). به جای گفتن این جملات سعی کنید به حرف های همسرتان گوش کنید و مثلا به او بگویید: (( می دونم که فلان چیز رو میخوای)).

 ۱۲٫کار همسرتان را تلافی نکنید: وقتی همسرتان از چیزی شکایت می کند، شما نیز شروع نکنید به شکایت کردن ازاو و گفتن این که او منشاء همه ی مشکلات است. بلکه به او بگویید: (( اشکالی نداره درست می شه، می دونم که الان ناراحتی)).

  1. فکر نکنید همسرتان غیر منطقی رفتار کرده و شما را مجبور به انجام کاری می کند، بنابراین شما نیز مجبورید تسلیم خواسته های او شوید. از همسرتان یک هیولا نسازید و به او نگویید: ((باشه این بار به حرف تو گوش می کنم و یا این که باشه این بار هم تو حرف اول رو زدی)). وقتی می بینید عقاید همسرتان درست است و پیشنهاد مناسبی ارائه داده، آن را قبول کنید.
  1. همسرتان را تهدید نکنید . مثلا به او نگویید: (( اگه بازم این کارو بکنی باید به فکر طلاق باشی. به جای گفتن این جملات به همسرتان، عقاید خودتان را مطرح کنید و مثلا به او بگویید: ((نظر تو هم برای من مهمه،ولی من دوست دارم این کار رو این طوری انجام بدیم)).

اگرچه مواردی که برایتان گفتم از اشتباهات رایجی بود که مردان در بحث و مشاجره با همسرشان مرتکب می شوند، ولی خانم ها نیز می توانند از آنها به عنوان یک استراتژی مناسب استفاده کنند. معمولا مردها تمایل دارند کار دیگران را تلافی کنند. یک مرد پیش خودش می گوید: (( اگه با من این جوری رفتار کنی، تلافی می کنم)). دعوا نمک همه ی زندگی هاست، به خصوص در نسل کنونی که زن و شوهرها خواسته های زیادی در زندگی شان دارند. ما مشکلات زیادی در زندگی مان داریم و گاهی اوقات برایمان مشکل است که با همسرمان کنار بیایم. اگر به تفاوت های میان زن و مردها توجه نداشته باشیم، ممکن است یک بحث و مشاجره ی کوچک به یک دعوای بزرگ ختم شود.

 همان طور که در ابتدای این معضل هم دیدید، استرس باعث می شود که  این تفاوت ها بزرگ تر جلوه کرده و کاسه ی صبرها لبریز شود، در این صورت زمینه برای به وجود آمدن طوفانی در زندگی ما مساعد می شود. اکنون می دانید که علت دعوای زن و شوهرها چیست و در یک دعوا چه مسائلی پیش می آید. اکنون می خواهم روش هایی برای جلوگیری از دعوا و مشاجره و ایجاد صلح و آشتی میان زن و شوهرها را برایتان مطرح کنم.

———————–

نام کتاب :چرا زن و شوهر ها اختلاف دارند؟ /مولف: دکتر جان گری / مترجم: شیرین یزدانی / ویراستار: فرناز حسینی

مقالات مرتبط :

 

اشتباهات رایجی که زن ها اغلب در بحث و مجادله با شوهرشان مرتکب می شوند.

اشتباهاتی که مردها اغلب در دعوا و مشاجره با همسرشان مرتکب می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا