تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدیدمقالات

پنج فاسد کننده قلب، آرزوهای دور و دراز و خیالپردازی -۲

پنج فاسد کننده قلب، آرزوهای دور و دراز و خیالپردازی -۲

نویسنده: امام ابن القیم الجوزیه / مترجم : محمد حسین احمدی تبار

آرزومندی فساد و تباهی بسیاری به همراه دارد

هم‌چنین قلب با غوطه‌ور شدن در دریای بی‌ساحل آرزوها به فساد و تباهی کشیده می‌شود و تنها مفلسان و بینوایان جهان خود را به این دریا می‌زنند و همان‌طوری که گفته‌اند: آرزو سرمایه‌ی مفلسان و بینوایان است. سرمایه‌ی چنین افرادی وعده‌های دروغین شیطان و خیال پردازی‌های ناممکن و غیرواقعی است. پیوسته امواج آرزوهای دروغین و خیال‌پردازی‌های باطل، شخص را بر حسب حال و وضعیت خویش به هر طرف می‌رانند، کسی در آرزوی قدرت‌طلبی است، دیگری در خیال جهان‌گردی و یکی نیز در آرزوی زراندوزی می‌باشد. شخص آرزومند و خیال پرداز تصویری خیالی از خواسته‌های خود در نظر مجسم می‌سازد به گونه‌ای که گویی به آن دست یافته است و از دست یافتن به آن لذت می‌برد، اما ناگهان از خواب غفلت بیدار می‌شود و خود را دست خالی می‌بیند.

اما کسی که از همت والایی برخوردار است، آرزوهایش پیرامون علم، ایمان و اعمالی است که او را به خدا نزدیک‌ سازد. آرزوهای چنین عبدی ایمان، نور و حکمت است، اما آرزوهای دیگران خودفریبی است.

پیامبرe کسانی را که آرزوهای خیر در سر دارند،‌می‌ستاید و گاهی اجر و پاداش آنان را همانند کسی می‌داند که آن کار نیک را انجام داده باشد. مثلاً کسی بگوید: اگر سرمایه‌ای داشته باشم، همانند فلان شخص عمل می‌کردم که در اموالش تقوای خدا پیشه‌ی خود ساخته، صله‌ی رحم به جای آورده و حق خدا در رابطه با اموالش را به جای می‌آورد. پیامبرe می‌فرماید: «هُما فی الأجرِ سَواءٌ». «این دو نفر در اجر و پاداش برابر هستند».[۱]

مقالات مرتبط:

پنج فاسد کننده قلب، معاشرت زیاد با مردم -۱

پنج فاسد کننده قلب، آرزوهای دور و دراز و خیالپردازی -۲

پنج فاسد کننده قلب، دلبستگی به غیر خداوند – ۳

 

—————————

منبع : مدارج السالکین جلد ۱ / نویسنده: امام ابن القیم الجوزیه / مترجم : محمد حسین احمدی تبار / انتشارارت آراس

[۱] . حدیث صحیح، ترمذی ۲۳۲۵، ابن‌ماجه ۴۲۲۸ و احمد ۴/۲۳۰ از ابی‌کبشه انماری آن را روایت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا