زن خانواده

روابط زن و مرد از دیدگاه قرآن

روابط زن و مرد از دیدگاه قرآن

تهیه و تدوین : فوزیه خدامرادی

 

 ۱ – جامعه از زن و مرد تشکیل یافته است :

 

 یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ « حجرات ۱۳ »  

 

 

***************************************************

 

۲ – ملاک برتری تقوای الهی است نه مرد یا زن بودن

 

 یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ « حجرات ۱۳ »

 

 

******************************************

 

۳ – رابطه ی زن و مرد بر اساس مودت و رحمت است :

 

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ « روم ۲۱ »

 

 

***************************************************

 

۴ – زن و مرد از فطرت یکسان انسانی برخوردار هستند :

 

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ « روم ۳۰ »

 

***************************************************

 

۵ – زنان همچون مردان می توانند در دعوت ، هجرت ، جنگ و جهاد شرکت کنند و ارزش کار و عمل آنها با مرئان یکسان است :

 

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لاَ أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَأُوذُواْ فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ « آل عمران ۱۹۵»

 

***************************************************

 

۶ – قرآن مردان را به معاشرت نیکو با زنان امر می کند :

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء کَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَهٍ مُّبَیِّنَهٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا « نساء ۱۹ »

 

 

***************************************************

 

۷ – قرآن ازدواج و رابطه ی زن و مرد را پیمان محکم و استواری می نامد که بنابراین باید نگهداری زنان به صورت شایسته و رها کردن ایشان به صورت بایسته باشد .

 

وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّکَانَ زَوْجٍ وَآتَیْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَیْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِیناً    * وَکَیْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَى بَعْضُکُمْ إِلَى بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنکُم مِّیثَاقًا غَلِیظًا «  نساء ۲۱ – 20»

 

 

***************************************************

 

۸ – در امور خانواده مردان بر زنان سرپرست هستند و زن صالحه کسی است که فرمانبردار و حافظ اسرار همسرش باشد :

 

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیًّا کَبِیرًا « نساء ۳۴ »

 

قانت : یعنی فرمانبرداری همراه با میل و رغبت و علاقه .

 

***************************************************

 

۹ – ارتباط زن و مرد ارتباطی تنگاتنگ و رابطه ی همبستگی و گرمی و رازپوشی و آبروداری به صورت متقابل میان زن و مرد  می باشد ، چنانکه گویی هر یک از ایشان به منزله ی لباس و پوششی برای آن دیگری است .

 

هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ « بقره ۱۸۷ »

 

 

 ***************************************************

 

۱۰ – قرآن در مورد روابط جنسی زن و مرد می فرماید :

 

نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّکُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ « بقره ۲۲۳ »  

 

***************************************************

 

۱۱ – چگونگی دعای زن و مرد برای یکدیگر :

 

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا « فرقان ۷۴ »

 

 

***************************************************

 

۱۲ – رابطه ی زن و مرد یک رابطه ی دو طرفه بر اساس حقوق و واجبات می باشد ، یعنی هر کدام نسبت به هم حقوقی دارند و در مقابل آن حقوق واجباتی هم دارند ، که هر دو باید به آن ملتزم باشند :

 

لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَهٌ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکُیمٌ «بقره ۲۲۸ »

 

 

***************************************************

 

 ۱۳ – زن ومرد مؤمن دوست و یاور یکدیگرند و همدیگر را به کار خیر امر می کنند و از کار ناپسند باز می دارند :

 

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ « توبه ۷۱ »

 

 

***************************************************

 

 ۱۴ – اگر چه زن و مرد با هم هم فکر و هم اندیشه نباشند ، امّا روابط آنها باید بر اساس گذشت و چشم پوشی و بخشش باشد ، ناگفته پیداست که رابطه ی یک زن و شوهر هم فکر و هم مسیر باید چگونه باشد :

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ « تغابن ۱۴ »

 

 

 ***************************************************

 

 ۱۵ – زن و مرد باید شرایط لازم جهت رشد و هدایت و دوری از گناه و آتش جهنم را برای همدیگر فراهم کنند :

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ عَلَیْهَا مَلَائِکَهٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ « تغابن ۶ »

 

***************************************************

 

زن و مرد مانند دو تیغه ی قیچی هستند ،

 

که یکی با دیگری فرق دارد

 

وهر یک دیگری را کمال می بخشد .

‫۴ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام
    در موسسه مهارتهای زندگی، روی مفاهیم عمیق روابط زوجین متمرکز هستیم. رابطه زن و مرد در قران ما را بسیار یاری کرد. آیات کاملا مرتبطی را کنار هم گرد آوردید.
    سپاسگزارم

  2. تعبیر قرآن درباره ی قوّام بودن مرد و رابطه ی آن با بندگی و نقش زن در این میان

    اگر هرکسی هر چند به صورت سطحی و گذرا نگاهی بیندارد و اندکی تأمل کند ، درخواهد یافت که آن استعدادهایی که انسان به آن نیازمند است ، تا بتواند مسؤلیت بندگی خویش را به انجام برساند؛ در بین افراد بشر تقسیم شده است. هر نوعی از استعدادها به عده ای از افراد بشر داده شده ، تا آنها با هم آن استعدادها را هماهنگ نموده و هر کدام از آنها را در زمینه ی ویژه ی خود به کار گیرند ، تا اینکه این افراد هر کدام بتوانند مسؤلیت بندگی خویش را انجام دهند. اما در یک تقسیم کلی دو دسته از استعداد ها در بین دو نوع از افراد انسان تقسیم شده است، بدین گونه که مَرد به نوبه ی خود دسته ای از خصوصیات و استعدادها به او داده شده ، که برای مسؤلیتی که بر دوش او گذاشته شده، ضروری است و زَن هم همینطور با توجه به مسؤولیتی که برعهده دارد ، دسته ای از خصوصیات و استعدادها برایش درنظر گرفته شده ، طوری که مسؤولیتها و استعدادها با هم هماهنگ هستند.

    عواطف نرم و حساسیت شدید و احساسات قوی به زن داده شده ، زیرا قرار براین است که زن مادر باشد و زوجی باشد که وسیله ی آرامش برای مرد باشد و سایر آن مجموعه از ویژگیها را دارا باشد که قرآن آن را بیان می کند ، به خصوص مادر بودنش اقتضای این را می کند که آن عواطف و ویژگی هایی که لازمه ی مادر بودن و زن بودن اوست، دارا باشد و دیگر خشونت و تصمیم گیری و قاطعیت و قوت اراده در او نباشد و این هم به این معنا نیست که به خاطر اینکه دارای قاطعیت در معنا نیست ، زن ناقص است؛ نه! اینطوری نیست.
    ویژگی هایی که باید صددرصد جمع شوند تا انسان انسان بودن خود را دریابد ، به دو دسته تقسیم شده اند، که قسمتی در زن و قسمتی در مرد قرار داده شده است. هر دو گروه از زن و مرد در آنها نقص وجود دارد و باید با هم جمع شوند تا بتوانند مکمل هم باشند.
    زن عواطف و احساسات شدید و حساسیت با سایر استعدادها به او داده شده است ، زیرا متناسب با مادر بودن و زن بودن اوست و مرد هم در مقابل خشونت و قوت اراده و تصمیم به او داده شده است ، زیرا او هم مسؤلیتی بردوشش قرار می گیرد ، که آن مجموعه از استعدادها برای او ضروری است.
    به همین خاطر وبراین اساس هنگامی که زن و مردی زندگی خانوادگی را شروع می کنند ؛ همانطور که در هرجمعی ضروری است، وقتی که دونفر یا بیشتر برنامه ی مشترکی داشته باشند ،لازم است که امیر و سرپرستی وجود داشته باشد ،تا امور را تنظیم کند و به افراد رسیدگی کند که هر کدام به چه نحوی مسؤلیت خویش را به مرحله ی اجرا می رسانند و برای به انجام رساندن مسؤلیت هرکدام از افراد توجیهات لازم را ارائه نماید و اگر قصور و کوتاهی مشاهده نمود ،از آن جلوگیری کند و فرد مقصر را راهنمایی نماید تا از تقصیر و کوتاهی کردن دست بردارد؛ در زندگی خانوادگی که حداقل جمعی متشکل از دو نفرو بعد از مدتی با تولد فرزندان بیشتر می گردد، اینطور مسائلی مطرح است که ضروری است همواره به هرکدام در زمینه ی ویژه ی خودش تذکر داده شود.
    به دلیل اینکه مرد ازخصوصیات لازم دراین زمینه برای اداره کردن و تصمیم گیری و قوت اراده برخوردار است و توانایی اداره ی این جامعه ی کوچک (خانواده) را داراست،بر او تکلیف شده که همواره با عزم وتصمیم قاطع و اراده ی قوی مراقب و ناظر آن شریک دیگر خود که همانا زن است،باشد. نظر به اینکه او(زن) دارای ویژگی هایی است ،که لازمه ی زن بودن است و در زمینه ی تصمیم و اراده نقص دارد و نمی تواند سرپرست خویش باشد، دیگر چه رسد به اینکه سرپرست و مراقب کسی دیگر باشد!.
    همانطور که در زمینه ی مادر بودن و زن بودن ویژگی هایی وجود دارد و تنها زن می تواند از عهده ی انجام آن در این زمینه برآید و مرد در آن زمینه عاجز و ناقص است،همانگونه در زمینه ی سرپرستی زندگی خانوادگی هم مرد دارای یک سلسله ویژگی ها و استعدادها است که زن از آن بی بهره است. بنابراین به صورت تکلیف نه حق، بر مرد واجب است که« قوّام» باشد.
    قوّام» یعنی بادوام ، پیوسته با عزم و اراده ی قاطع ناظر و مراقب زندگی مشترک زنش باشد. زن به عنوان اینکه شریک زندگی این مرد است، در زیر مراقبت مکرر و مستمر این مرد باشد و این همانطور که گفتیم ،واجب و تکلیف است، نه حق. یعنی این امتیازی نیست که به مرد داده شده باشد،که تو این چیز اضافی هم داشته باش،نه!! بلکه مسؤلیت مرد به مراتب بیشتر از مسؤلیت زن است، برای اینکه در این زمینه توانایی اش از زن بیشتر است.*
    حال که اینطور است، زندگی خانوادگی خدا آن را به رسمیت می شناسد،که مرد اینگونه موضعی را دارا باشد؛ « بدون هیچ گونه تقصیر و تفریطی نظارت و مراقبت دائم داشته باشد». طبیعتاً در این مراقبت و سرپرستی آنهایی که اساسی تر می باشند تا بیشتر تحت مراقبت قرار گیرد، این است که زن مسؤلیت بندگی وآن چه که عمومی است ، حتی اگر زن، شوهر هم نباشد یا نداشته باشد ، باز هم برایش مطرح است و تحت نظر باشند و مراقبت ابتدا متوجه آنها باشد.
    به عنوان مثال خداوند متعال در وصف اسماعیل (علیه الصلاه والسلام) می فرماید:« وکان یأمر أهله بالصلوه…مریم ۵۵ »، یکی از ویژگی های پیامبر خدا اسماعیل این بود که پیوسته به خانواده اش امر می کرد که نماز بخوانند وبه پیامبر أخیر (علیه الصلاه والسلام) می فرماید:« وأمر أهلک بالصلاه….طه ۱۳۲ »، به خانواده ات دستور بده که نماز بخوانید. نماز، همان قالب ارتباط همیشگی انسان با خداوند متعال است که از او می خواهد تا بتواند در مسیر بندگی حرکت کند وآن را ادامه دهد. بنابراین بخش مهم سرپرستی و مراقبتی که برمرد به عنوان تکلیف واجب می نماید که برای زن انجام دهد، این است که با توجه به اینکه آن ویژگی های زن بودن ،در زن ، ضعف تصمیم و اراده ایجاد می کند، مرد باید مراقب او باشد ، تا وظایف بندگی خودش نسبت به خدا و بندگان خدا را رعایت کند ، و اگر کاستی هایی داشت با تذکر و توجیه به آن پایان دهد. پس از آن در زمینه زندگی زوجیت برای هر کدام از زن و شوهر حقوق و واجباتی مطرح است، مسؤلیت هایی نسبت به «مرد» بر گردن« زن» است و واجباتی نسبت به «زن» برعهده ی «مرد» است.
    نظر به اینکه،« مرد »، در این زمینه در جامعه توجیهات عمومی می شود و خودش هم دارای توانایی بیشتر است ، در نتیجه در زمینه ی التزام و تعهد، کار او تا حدودی تضمینی است، تنها نظارت و مراقبت برای عموم مسلمانان در جامعه می ماند که یکی از آنها زن خودش می باشد. اما زن به خاطر دارا بودن آن ویژگی هایی که قبلا بیان کردیم، اگر از طرف مرد تحت مراقبت شدید قرار نگیرد، در زمینه ی مسؤلیت ها ی زندگی خانوادگی ، تقصیر و تفریط بیشتری از او سر می زند، به همین خاطر بخشی دیگر از مسؤلیت های مرد این است که پیوسته مراقب زنش باشد که آیا این زن تکالیفش را در زمینه ی زندگی خانوادگی رعایت می کند یا نه.
    پس از آن نکته ای در اینجا مطرح است و آن اینکه اگر مردی اینگونه تصور کرد که قوام و سرپرست بودنش حق و امتیاز است و این اختیار را دارد که از آن صرف نظر کند یا آن را ببخشد وآن را بخشید و اظهار داشت که این قوام و سرپرست بودن را می بخشم و به خود زن واگذار می کنم (دیگر به دست خودش می دهم ) تا خودش هرطور خواست عمل کند، در آن هنگام آن مرد حقی را نبخشیده ، بلکه یکی از مسؤلیت های بندگی را زیر پا نهاده است. در نتیجه هم زنش به عنوان یک مسلمان نمی تواند آن را از او بپذیرد و هم هیچ فردی از افراد مسلمان نمی توانند از او قبول کنند.
    از قوامیت صرف نظر نمودن همانند این است که انسان نماز نخواند و یا روزه نگیرد ویا به عبارتی دیگر همانند ترک نمودن هرکدام از واجبات دیگر. بنابراین هیچ مسلمانی( چه زنش ویا مسلمانان دیگر) حق ندارند که از این تکلیف گذشت کنند. همانطور اگر اتفاق افتاد و مردی از قوامیت خویش گذشت نمود و این طور حقی برای خود قائل بود که رعایت قوامیت نکند وآن را رها کرد، مرتکب گناهی شده است و هیچ مسلمانی(اعم از زنش ویا مسلمانان دیگر) نباید از او بپذیرد.
    اینجاست که برادران مسلمان ضروری است ، در این زمینه دقت کنند که قوامیت و سرپرستی مرد، بسان هر واجب و تکلیف دیگری، مسؤلیت است و قابل گذشت نیست و از هر مسلمانی درخواست می شود که نسبت به زنش و خانواده اش با جدیت سرپرستی و قوامیت خویش را رعایت کند.
    واما ویژگی هایی به زن داده شده که می طلبد ، زن پیوسته دارای سرپرست و قوام باشد.
    مثالی تشبیهاً برای اینکه وضعیت زن در این زمینه روشن شود: فرض کنید که کودکی یتیم در میان گروهی از کودکان دیگر بازی می کند ، در اثنای بازی پدر آنها برمی گردند و هر کدام از بچه ها به سوی پدرش می دود و به آغوشش می رود و آن مهر و عاطفه ای که از طرف پدر است ، هر کدام از بچه ها به نحوی از پدر خویش به دست می آورد، ولی در آن وقت اگر به آن کودک یتیم نگریسته شود که چگونه احساس دل تنگی ، بی پدری و بی سرپرستی می کند و حالت ناآرامی و نگرانی و تزلزلی درونی به او هجوم آورده و او را آزار می دهد و حتی اگر در زمینه ی نیازمندی های مادی هم کمترین کمبودی نداشته باشد ، بلکه از مکانت زیادی هم برخوردار باشد، به خاطر اینکه احساس بی پناهی و بی تکیه گاهی می کند ، یک نگرانی شدید بر او حاکم می شود به ویژه در آن هنگام که بچه های دیگر را مشاهده می کند، دیگر زندگی به تمام معنا تلخ می شود.
    این طور حالتی اما به گونه ای دیگر در هر زنی (به شرطی که فطرتش ضربه ندیده باشد و تعلیم و تربیت فاسد او را ویران نکرده باشد) حاکم می شود. به عبارتی دیگر: اگر زن تعلیم و تربیت فاسد او را متزلزل نکرده باشد، احساس به لزوم تکیه گاه و پناه گاهی به صورت دائم می کند و تنها زمانی به آرامش واقعی می رسد که یک شوهر به تمام معنا واقعی داشته باشد و تنها در آن وقت است که احساس می کند ، پناه گاه و تکیه گاهی وجود دارد که بی ترس و واهمه به آن تکیه می زند و می تواند با اتکاء به او در زندگی قاطعانه قدم بردارد.*
    آن زنانی که چنین احساس نیازی ندارند واین طور می پندارند که مستقل از مرد و شوهر زندگی کنند ، برای این است که تعلیم و تربیت در جامعه های جاهلی امروز فاسد است و آنها را دچار اختلال کرده ،برخلاف آنچه که فطرتا برای آن آفریده شده اند. آنها را به طرفی سوق داده ، در نتیجه در اشتباه افتاده اند، حق و باطل ، خوب و بد نزد آنها تغییر یافته است ، به همین دلیل است که احساس نیاز به تکیه گاه در خود نمی بینند.
    این یک مطلب و مطلب دوم این است که: این احساس نیازنکردنی که امروزه در میان زنان این جامعه جاهلیت زده وجود دارد، احساس موقت است که بعد از مدتی بالأخره به شیوه ای جلوه پیدا می کند و اگر خودش هم به آن نیاز پی نبرد ، در رفتارها و موضع گیری هایش در قسمتی از زندگی اش نمایان خواهد شد. آن انحرافی که – اگر انسان در مسیر زندگی دقیق توجه کند- اکثر زنان جامعه ی جاهلیت زده ی امروز دارا هستند ، قسمت اعظم آن ناشی از بی تکیه گاهی آنان است ، اگر متوجه خود درد نمی شوند. آن درد خود به خود رفع نخواهد شد و آثار خودش را به جا خواهد گذاشت ، حتی زنانی که اینطور انحرافی در آنها پیدا می شود که به حالتی می رسند که خود را مکلف و مسؤل می کنند یا خود را صاحب حق می دانند که مسؤلیت قوامیت و سرپرستی افراد خانواده را به عهده بگیرند، این ها همه اش آثار ناشی ار آن احساس نیاز است که زن باید تکیه گاه و پناه گاهی داشته باشد که به آن متکی باشد ، وقتی به آن دست پیدا نکرده است، عکس العملش نمایان شده که خودش می خواهد ،آن نقص را جبران کند و خود در آن خانواده تبدیل به مراقب و قوام و مسؤل می شود.
    یعنی براین اساس هر زن معتقد به آن قرآنی که می فرماید:« الرجال قوامون علی النساء »، هر زن معتقد به دین خدا ، به عنوان این که نیازی اساسی در زندگی او تأمین می کند ، به عنوان این که جواب احساس نیاز فطری می دهد ، باید قوامیت را از مردش بخواهد و قبل از هر چیزی باید دنبال مردی برود که مسؤلیت قوام بودن به تمام معنا در او موجود باشد و اگر مردش قوام بودن را رعایت نکرد ، آن زن مسلمان نباید از او قبول کند.و لازم به یادآوری است که هر وقت زن مسلمانی به این دل خوش بود که مردش در زمینه ی قوامیت و سرپرستی دارای نقص است، اینجاست که هم زن منحرف شده است و هم مرد در این زمینه مقصر بوده است و باید دست هر دو گرفته شود و توجیه شوند و به سوی خدا هدایت یابند.
    نه مرد مسلمان می تواند که قوام نباشد ،آن طور که قبلاً بیان گردید و نه زن مسلمان حوشحال است از این که مردش توانایی قوامیت ندارد و در نتیجه زن احساس اینطور استقلالی بکند که در سرپرستی و قوام بودن مردش بیرون برود، آن ویژگی هایی که به زن داده شده بلایی دامنگیر زن می کند که بسیاری از مسائل ساده و جزئی زندگی او را به هم می ریزد. در این لحظات است که قوام بودن مرد معلوم می گردد ، یعنی بدون اینکه ظلم کند ، بدون اینکه مرتکب عمل ناشایسته ونامشروعی نسبت به زنش بگردد ، بدون اینکه نسبت به رفیق زندگیش بی احترامی کند ، آنطور اوضاع را کنترل کند که در مدت کوتاهی وضعیت را به حالت مطلوب و عادی برساند ، هم خودش و هم سایر افراد خانواده را از عواقب آن کارهای اشتباهی که زن مرتکب آن شده مصون دارد و هم زن را به وضعیت عادی خودش برگرداند و او را توجیه کند تا اینکه مسیری که باید طی کند ، دوباره بگیرد.
    بر این اساس بر هر زن و مرد مسلمان ضروری است که در وضع خویش و روابطشان دقت نظر نمایند،که اگر مردی تاکنون قوام بودنش را به معنای واقعی کلمه(سرپرستی دقیق و پیوسته بودنش نسبت به زنش) رعایت نکرده است،در مسؤلیتی بسیار بزرگ کوتاهی نموده و باید از آن توبه نماید و از آن به بعد، به طور جدی آن را رعایت کند. البته همانطور که بیان شد، این بدان معنا نیست که ظلم و زور به کارگیرد. و اگر زن مسلمانی هم تاکنون، یا اینطور به خود اجازه داده که قوامیت مرد را نپذیرد و یا ملاحظه نموده که مردش قوامیت را قبول نمی کند در نتیجه او هم این را پذیرفته است ، باید این زن هم توبه نصوح نماید.
    مثالی برای اینکه مشخص شود که قوامیت به معنی ظلم کردن نیست: یک شخص را در نظر بگیرید که یک اتومبیل دارد و اگر نقصی در اتومبیلش مشاهده کرد ، آن را اصلاح نموده و راه می اندازد، اما یک فرد ناشی به محض خاموش شدن موتور ماشین و یا پدید آمدن نقص و خللی در حرکت اتومبیل و کار و وضعیت آن ، با چوب و سنگ و اشیاء دیگری به آن می زند و قصد دارد آن را به کار اندازد،به این شیوه ی دومی رانندگی نمی گویند، اما شیوه ی اولی رانندگی است که بدون اینکه به ماشین ضربه ای بزند ، آن را اصلاح و هدایت می کند و به راه می اندازد.
    این تنها مثالی برای بیان مطلب است و بدان معنا نیست که زن به ماشین و مرد به راننده تشبیه گردد، نه اینگونه نیست، بلکه بسیار با هم متفاوت هستند، اما برای توضیح مطلب مناسب است.
    یا به عنوان مثال پدری فرزندش در زمینه ی بعضی از مسائل کوتاهی می کند، به جای اینکه از او توضیح بخواهد و دقت کند که این فرزند چرا اینگونه می کند ، او را به باد کتک بگیرد و اینگونه خیال و احساس کند که مشغول پرورش است ،به جای اینکه مسئله را ریشه ای بررسی کند که علت تقصیر و کوتاهی این فرزند چیست؟.
    پس از این دو مثال اینگونه در یافتیم که قوامیت به این معنا نیست که اگر زن تقصیر و تفریطی انجام داد ،او هم شدت به خرج دهد و با سنگ و چماق و چوب واکنش نشان دهد(آنگونه که در میان مردم متداول است) و شروع به کتک زدن او نماید. قوام بودن مرد نسبت به زن قبل از هر چیزی مربوط به این است که مرد تشخیص دهد که چرا زن به خود اجازه داده که چنین تقصیر و تفریطی از او سربزند؟ و چه ابهام و اشکالی در میان است؟ ابهام و اشکال را حل می کند و یا چه مسأله و سوء ظنی نسبت به شوهر مطرح است؟ مرد این مسئله ها را حل می کند. و بعد از حل آن ابهام و اشکال ها به عنوان انسانی دارای قاطعیت از زنش می خواهد که بر آن زن واجب است به تمام معنا مسؤلیت خویش را رعایت کند و به او اعلام می کند که اگر رعایت نکند از او پذیرفته نمی شود.
    قوامیت در اینجا روشن می شود : در توجیه و درخواست های قاطعانه نسبت به زن و گذشت نکردن نسبت به کوچک ترین تقصیر و تفریط.
    گاهی اوقات برخورد ناشایستی از طرف زن پیش می آید که اگر کنترلی در میان نباشد ،به جنگ و کشمکش سخت و حتی جدایی منجر می شود. قوامیت هنگامی نمود واقعی پیدا می کند که کنترل شدید مرد در حدی باشد که بدون اینکه نزاع و درگیری درست شود ، زنش را به مسیر صحیح هدایت کند و به راه درست توجبه کند.
    این مختصری بود در بیان وظیفه ی مرد و زن در زمینه ی قوامیت که خداوند متعال در آیه ی ۳۴ سوره ی نساء می فرماید:« الرجال قوّامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما أنفقوا من أموالهم ….» ، مردان بر سر زنان قوام و پیوسته سرپرست و مراقب و صاحب اراده هستند، اولا: به خاطر برتری هایی که به آنها داده شده ،نسبت به قسمتی دیگر که زنان باشند.خصوصیاتی که در این زمینه لازم است به مردان داده شده است ، در نتیجه آنها هستند که توانایی قوامیت را دارند، و ثانیا: بدین خاطر است که مردان موظف به تأمین نفقه ی زنان هستند و باید زندگی زنان را تأمین کنند ، زیرا زن مادام که مادر و زن است ، دیگر مسؤل کسب وسایل زندگی خویش هم نیست و بر عهده ی مرد است که نفقه اش را تأمین نماید و مردان موظفند که این کارها را انجام دهند.
    بنا براین اولا: به این دلیل که مرد فطرتا خصوصیات قوام بودن در اوست و ثانیا: به این دلیل که او مسئول وسایل معیشتی زن می باشد ، پس با این دلایل مرد باید با اراده ی قاطع مراقب و قوام و سرپرست زن باشد.

    حال برای بیان اینکه چه زنی صالح است و خداوند زن شایسته را در تعبیری مختصر معرفی می نماید و در ادامه ی آیه ی قبلی می فرماید:«….فالصّالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ الله …»، وقتی که اعلام و مقرر گردید که مردان بر زنان قوام هستند، آن زنانی که صالح و شایسته هستند و فاسد نشده اند( دقت کنید که صالح در مقابل فاسد قرار دارد).

    آن زنانی که صالح هستند این دو وصف را دارند:

    ۱) قانتات: زن پیوسته( نه اینکه روزی اینگونه باشد و روزی دیگری نباشد ) و با میل و رغبت خویش ( نه به خاطر اکراه و اجباری که بر او می شود)، در تمام مسائلی که در زندگی زوجی مطرح است ، فرمانبردار قوام خویش باشد ، مگر هنگامی که مرد خواستار امر نامشروعی باشد و یا از او خواسته می شود که کار حرام و یا مکروهی را انجام دهد ، تنها در این دو صورت است که مکلف نیست و بلکه صحیح هم نیست که از شوهر اطاعت کند ، اما در سه زمینه ی دیگر یعنی : اولا: زمانی که مرد امر واجبی را از او می خواهد ثانیا: هنگامی که مرد امر مستحبی از او بخواهد ثالثا: وقتی که امر مباحی را از او بخواهد، در آن سه موقعیت بر زن واجب است که قانت باشد و پیوسته و با رغبت دل خویش نسبت به قوام و مرد خود فرمانبردار باشد.
    اگر از او واجبی را بخواهد ، در حالی که خود واجب به خودی خود واجب بوده ، اما که شوهرش از او بخواهد ، آن امر واجب مؤکدتر می شود ، مثلا: اگر شوهر از او بخواهد که با پدر و مادرش خوشرو باشد و اخلاق مناسبی داشته باشد ، حق هم همین است( حق به معنای وسیع کلمه نه تنها خوشرویی که در عربی به آن طلاقه وجه گفته می شود). اخلاق حسنه نسبت به پدر و مادر شوهرش بر او واجب است و زمانی که شوهرش از او خواست ، آن واجب بر او مؤکدتر و قوی تر می گردد. به عنوان مثال: آرایش زن برای شوهرش مستحب است ، اما اگر مرد از او خواست که آنگونه که دین اجازه می دهد ، خود را آرایش کند ، بر او واجب می گردد و برخی چیزهای مباح که خود شما می توانید آنها را تشخیص دهید ، بعضی از مباح ها، مثلا: از او بخواهد که بیاید و نزد او بنشیند و برایش حرف بزند ( البته حرف ها باید مشروع باشند) ، اینها مباح هستند ، اما اگر شوهرش درخواست نمود ، واجب می گردد.
    بنابراین بجز امور مکروه و حرام در هر زمینه ی دیگری اگر مرد به عنوان قوام به زنش دستور داد ، بر زن واجب است که با رغبت قلبی و پیوسته ( نه اینکه اگر روزی خواست اطاعت کند و روزی دیگر اطاعت نکند) از او اطاعت کند.
    این یکی از دو ویژگی های صلاح بود و این تعبیرمسئله ی بسیار مهمی در خود دارد ، گو اینکه به این زن گفته: تو صالحه هستی یا نه؟ اگر صالحه هستی این وظیفه ی توست و گرنه صالحه نیستی.

    ۲) حافظات للغیب بما حفظ الله: آن زن وقتی صالح است که اسرار و روابطی که بین او و شوهرش است- و بر دیگران پنهان مانده است و دیگران باید به آن آگاهی پیدا نکنند – آنها را نگهداری کند و آنها را فاش نکند. زیرا خداوند امر فرموده و به خاطر همین دستور آن اسرار و روابط محفوظ بماند و این مورد بسیار وسیعی است و هر انسانی خود می داند که چه چیزی بین او و زنش وجود دارد. تمام آن اسرار و روابطی که بین زن و مرد(به عنوان زن و شوهر) وجود دارد ، از آنها به غیب تعبیر می کند و باید از دیگران غایب باشد و آن زن هنگامی صالح به شمار می آید ، که آن اسرار را نگهداری کند که دیگران از آن آگاهی پیدا نکنند.
    این دو معیارهایی برا ی صالح بودن زن بودند: الف- پیوسته و با رغبت جز در هنگام طلبی نامشروع فرمانبردار شوهرش باشد ، ب- حافظ اسرار وروابط بین آنها که دیگران از آن بی خبرند، آن رازها را نگهدارد که از آن مطلع نشوند. این ها معیارهایی هستند براینکه تشخیص داده شود ، زنی صالحه است یا نه.و به غیر از این ناصالح شمرده می شود.
    خواهر مسلمان، ضروری است که در این دقت کند که اگر کمترین تقصیر در یکی از این دو داشته باشد ، به اندازه ی آن تقصیر عدم صلاح در او پیدا شده و رو به سوی فساد می رود و اگر آن را دنبال کند دیگر برای او تعبیر فاسدات به کار می رود.
    مسأله روشن است ، تنها دقت فرد به عنوان مسئولیتی برای خویش مطرح است و بعد از آن باید در این زمینه جدّیت نمود.
    البته آن مسئولیت دینی که در بین افراد وجود دارد ، که هر کدام ادا نمودن مسئولیت را از دیگری بخواهد حاکم است ، مرد از زن می خواهد که قانت بودن و حافظ غیب بودن خویش را رعایت کند و همچنین زن از مرد می خواهد که قوّام بودن خود را رعایت کند.
    البته بعد از این مسأله ی دیگر که بسیار مهم است و ضروری است که باید رعایت شود ،باز در رابطه با زن بودن زن و مادر بودن اوست و قبل از هر چیزی مربوط به این می شود که مؤنث است و در مقابل مرد قرار دارد ،یعنی با ویژگی های زن بودن آفریده شده است. اینکه این نوع از انسان(نوع زن) است ،که زنِ شوهر و مادر فرزند است ، این ها همانطور که قبلا گفتیم ،اقتضای این را نموده که اولا:ویژگی های مشخصی داشته باشد وثانیا: مسئولیاتی متناسب با آن خصوصیات بر دوش او قرار می گیرد.
    در سوره ی أحزاب از جمله ی آن أوامر و نواهی که بر امهات المؤمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا