كردستانمطالب جدید

چرا ایران نباید مخالف استقلال اقلیم کردستان باشد؟

چرا ایران نباید مخالف استقلال اقلیم کردستان باشد؟

نویسنده: دکتر احمد نقیب زاده – استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

 موضوع رفراندوم استقلال اقلیم کردستان تبدیل به سوژه اول محافل سیاسی و رسانه ای و حتی شبکه های اجتماعی ایران شده است و با توجه به اهمیت، هم مرزی و … آن شاهد انجام واکنشهای مختلفی نسب به آن هستیم واکنشهایی که به مانند واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران، عمدتاً منفی بوده است، اما در این بین دیدگاههای متفاوت و انتقادی نیز مطرح شده است، نوشتار کوتاه زیر بخشی از یادداشت دکتر احمد نقیب زاده استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه تهران است که برای فراتاب ارسال کرده اند:

هرکس با استقلال کردها مخالفت می کند بکند ولی ایران نباید پشت کردها را خالی کند. چرا که کُردها و دیگر ایرانیان دارای پیوندهای عمیق و ناگسستنی تاریخی و فرهنگی هستند از سه خانواده ای که امپراتوری ایران را تشکیل می دادند یعنی مادها، پارس ها و پارت ها، گام اول را مادها یا کردها برداشتند. طی چند سده اخیر و در سایه ضعف حکومت های مختلف حاکم بر کشور و شکست در جنگ های سرنوشت ساز مانند چالدران، قسمت عمده ای از سرزمین بزرگ کردستان برای همیشه از ایران جدا شد و لذا شاخه همخون من اینک در سرزمین های مختلفی پراکنده شده، زجرها کشیده، قتل عام ها دیده ولی دست از کُرد بودن خود نکشیده است.

تنها قسمتی از آنها در سرزمین پدری خود باقی مانده اند و البته در اینجا هم بی مهری ها دیده اند که از جهل و نادانی ناشی می شده است. فرق اینجا (ایران) با آنجا یعنی با عراق و ترکیه و سوریه و لبنان در این است که اینجا از خود اوست. سه هزار سال است خون ایران در رگهایش جوشیده و سخن ایران بر زبانش خروشیده.، به کجا برود؟ از که روی برتابد هرچند که برادرش بعضاً نامهربان بوده باشد!

یکم اینک که می خواهد حق خود را بگیرد تا دیوانه تبهکاری کودکانش را بار دیگر در حلبچه، انفال و شنگال به خاک و خون نکشد از که چشم یاری دارد؟ اگر ترکیه و سوریه از سرافرازی کردها می ترسند بگذار بترسند اما من شاخه همخون خودم را رها نخواهم کرد. عراق هیچوقت یک دولت ملی نبوده است. مرزهایش استعماری است و ترکیب جمعیت اش تصنعی است. نه تنها کردها هیچ ربطی به اعراب ندارند بلکه اعراب سنی هم با شیعیان بیگانه اند. تمام کشورهایی که به این صورت بعد از جنگ جهانی اول از وصله پینه های متضاد تشکیل شدند مانند یوگسلاوی و چکسلواکی فروپاشیدند و هرقومی خود را گرفت. بنابراین سرنوشت محتوم عراق هم همین است.

دوم اینکه یک ملت پراکنده و سرگردان در صورتی آرام می گیرد که در گوشه ای از دنیا یک وطن مخصوص خود داشته باشد. فلسفه وجودی اسرائیل از دید غربی ها هم همین بود که گفتند تا کشور خاص خود را نداشته باشند آرام نمی گیرند. الان یهودیان زیادی هستند که از دولت اسرائیل بیزارند ولی از هم پاشیدن اسرائیل را بر نمی تابند. زیرا در آن صورت کابوس هولوکاست خوابشان را خواهد ربود.

سوم اینکه منافع ملی ایران حکم می کند که عراق یک دولت مرکزی قدرتمند نداشته باشد و لذا عدم تمرکز و یا حتی تجزیه آن بیشتر در راستای منافع ماست. زیرا دولت های مرکزی آن جز به مدد خشونت عریان قادر به حفظ این مجموعه نامتجانس نبوده و نخواهد بود. تاریخ صد سال اخیر هم نشان داده است که هرگاه دولتی متمرکز در بغداد شکل گرفته به ایران چنگ و دندان نشان داده است و باید تاکید کنم که آنچه امروز در بغداد جریان دارد نباید ملاک تصمیم گیری باشد بلکه قاعده ژئواستراتژیک تعیین کننده است و نه التهابات و تحولات گذرا.

به باور من دولت کردستان به مرکزیت اربیل هیچگاه علیه ایران شمشیر نخواهد کشید و دوستی اش با دشمنان ما از جمله اسرائیل را به ضرر ایران توسعه نخواهد داد. همه ویژگی ها و خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در این منطقه وجود دارد باعث می شود تا من از تولد محتمل «ایران دوم» از آن یاد کنم ایران دومی که انشاءالله بدین سان شکل خواهد گرفت هیچگاه خاک خود را در اختیار معاندان ایران قرار نخواهد داد. البته آنها رفتار امروز ما را در خاطره جمعی نگه خواهند داشت. آنها باید بدانند که ما در همه جا پشتیبان آنها خواهیم بود. ما هرگز در کنار کسانی که ننگ نسل کشی در پیشانی شان نقش بسته به جنگ کردها نخواهیم رفت بلکه به صدای دف آنها تا سپیده دم استقلال کردستان عراق خواهیم رقصید.

باید به برادران و خواهران کردم بگویم که کردستان از برادرانت دلخور مباش. چرا که برخی از اینان دچار اشتباه محاسبه هستند و به زودی دوست و دشمن خود را خواهند شناخت و آغوش خود را برای تو باز خواهند کرد. وقتی خیانت ها و دسیسه هایی که جزیی از وجود اشداء کفرا و نفاق است آشکار شد آنها هم خواهند فهمید. متاسفانه گاه فهم واقعیات مشهود با تاخیر زیادی همراه است. ای کردستان مستقل چقدر من به تو نیازمند بودم. من که خواهری یا برادری در این منطقه پرآشوب ندارم و با تولد تو دیگر کسی از نوروز ما نمی ترسد. دیگر کسی ما را گبر و مجوس نخواهد نامید. دیگر ایران تنها نیست. من و تو همان ایرانی با نماد روشنی و آتش هستیم که از پس قرون و اعصار مانند دماوند سرفراز ایستاده ایم.

‫۷ دیدگاه ها

  1. دکتر جلالی زاده چه زیبا گفته : (کرد خوب کردیست که مطیع و آرام و سربزیر باشد اما همینکه سرش را بلند کند و بخواهد یکی شود مثل دیگران آنوقت می شود یاغی و تجزیه طلب و اسرائیل دوم و هزارتا انگ دیگه)

  2. ما از کردها پشتیبانی نمیکنیم انوقت میخواهیم انها خودشان را ایرانی بدانند و تجزیه طلب نباشند.این ایرانی بودن چه سود براییک کرد دارد. نشستن و دیدن ظلم به برادر هم تبار بسیار شگفت است.ای برادر و خواهر کردم شرمنده ام

  3. با سلام. اقای دکتر نقیب زاده ایا تا به حال از یکی از مرزهای زمینی کشور وارد اقلیم کردستان شدی؟ باید به عرض برسونم شاید شما اقلیم رو برادر بدانی اما انها اعتقادی به این حرفها ندارند ومطمئن باش در صورت تشکیل کشور کردستان اسرائیل به خواسته خود میرسد پس خواهش میکنم شما اب به اسیاب دشمن نریز .

  4. به نظر من کردها هم مثل هرملت وقومیت دیگرحق دارندسرنوشت خودشان رابادست های خود رقم بزنند .البته این ازتلخی های تاریخ
    مادروطن ایران است که قرنهاست تحت فشار دولتهای استعماری و
    پان تورکیستها مسئولیت تاریخی خود رانسبت به این قوم اصیل
    ایرانی به پشت گوش مالیده اند گواینکه کردها اصلا ایرانی نبوده اند
    جای تاسف است که درتهران واصفهان و…بنشینیم ونظاره گر قلع وقمع کردها باشیم .خب اگرعرضه دفاع از این پاره تن ایران را نداریم
    حداقل در راه استقلالشان هم همسو با ترکیه واعراب سنگ اندازی نکنیم.

  5. آقای علی رضا

    یه جوری می گید کشورهای اسلامی ضعیف میشن انگار عراق تا حالا کشوری قوی بوده … کشوری که انگلیس اونو بوجود آورد و هفت کودتا و چهار جنگ و سه جنگ داخلی رو شاهد بود این کشور نبودش از بودش بهتره

  6. درود بر همه عزیزان

    این گفته ها به هیچ عنوان دلیل بر تجزیه نمیشه
    – این دوستمون هم ذکر کردند که کردستان عراق نه ملک بارزانیه و نه ملک حیدرالعبادی و ایت الله سیستانی
    این گفته درسته
    اما به هیچ عنوان تجزیه شدن کشور های اسلامی درست نیست چرا که مطمئنا ضعف قدرت سیاسی ، اقتصادی رو به همراه میاره و تاثیر پذیری اونها از عوامل خارجی کار ساده تری میشه.
    و واقعا در تعجب هستم که چطور ممکنه یک فرد که استاد علوم سیاسی دانشگاه تراز اول تهران هست یه همچین مسئله ای رو به این شکل ساده جلوه میده

    البته اگر به کارنامه ایشون و محل تحصیل ایشون نگاه بشه شاید متوجه شد.

    از طرف دیگه ای به مسئله بپردازیم اقای بارزانی خیانت بزرگی کردن به تمام مردم منطقه چرا که در این برهه زمانی که داعش منطقه رو تضعیف کرده یه همچین موضوعی رو راه اندازی میکنه و با جلسه گذاشتن با سران مناطق مختلف سعی بر جدایی اقلیم کردستان کرده.
    اقای بارزانی و امسالهم چرا از این قدرت نفوذشون برای قدرت مند کردن اقلیم کوردستان و سایر نقاط عراق نمیکنند.مگر اینکه سایه شومی از قدرت طلبی بیگانه با مهره ی شطرنجی به نام اقای بارزانی سعی بر نفوذ در منطقه کرده است.

    از جانبی بعید میدونم این پروژه با موفقیت رو برو بشه
    چرا که تا جایی که من از دوستان کوردم و کورد های عزیز در ایران اطلاع دارم عزت خودشون رو برای افراد خاصی زیر پا نمیگذارند. و بعید میدونم کوردهای عراق هم اینگونه نباشند
    بیش از این عرضی ندارم چرا که به نظرم الان نباید شکاف های قومیتی و حول اون زیاد روی زبان های بیاد…الان بزرگی تو یه چیزی خلاصه میشه: اینکه با هر رنگ و زبانی و لباسی هستیم از شرافت مایه بگذاریم و سخت تلاش کنیم که بتونیم جامعه ای با آسایش و امیدوار زیر پرچم اسلام حقیقی رو هدیه کنیم.شاید تغیر کوچک باشد اما نزد خدا جاودانه می ماند

    همگی پاینده باشید

  7. جالب اینجاست کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی رکیک ترین فحاشی ها رو نثار کردها و کردستان می کنن و بعد انتظار وحدت ملی هم دارند! همانطور که رهبری گفتن نباید گسل های قومیتی فعال بشه اما این کاربران با این ادبیات سخیف تنش ها و نفرت ها رو بیشتر و بیشتر می کنن … کردستان عراق نه ملک بارزانیه نه ملک حیدر العبادی و آیت الله سیستانیه نه ملک کاربران نفرت افکن ایرانیه کردستان ملک مردم کرد است و بس همانطور که دیگر قومیت ها در مورد وطن خویش نظر می دهند …. کشور عراق ساخته و پرداخته دست استعمار انگلیسه با این وجود کوردها از زمان ملامصطفی از حق خود گذشتن و گفتن ما عراقی هستیم و برای مشارکت در عراقی آزاد و آباد حاضریم اما این عراق مصنوع بریتانیا دو رویه اتخاذ کرد :

    ۱٫ وقتی ضعیف می شدند مثل ابتدای دوران هایی که بعد از کودتاها شکل می گرفت زبانشان در برابر کوردها نرم می شد و وعده و وعید دور و دراز می دادند.

    ۲٫ همینکه مقداری قوت می گرفتند به وعده های خویش پشت می کردند و شروع می نمودند به بمباران و شیمیایی انداختن و نسل کشی و ویران کردن روستاها و تعریب کرکوک و خانقین ووووو

    بنابراین استقلال حق طبیعی کوردهای عراق است و کسانی که با آن مخالفن تنها بدلیل افکار پوسیده فاشیستی ای است که در سلول های پوک مغزشان جای گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا