سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

ورود نظام مالی اسلامی به بازار چین

ورود نظام مالی اسلامی به بازار چین

نوشته:‌ محمد محمود / ترجمه: عبدالخالق احسان

سیستم مالی اسلامی در حال توسعه گسترده نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح جهان می باشد، طوری که نظام مالی جدید اسلامی، بازارهای زیادی را درنوردیده و آفاق و فرصت های زیادی برای شرکت های اقتصادی گشوده که علاقمند معامله بدون ربا هستند. در کنفرانس برونای دارالسلام ویژه بهره های اسلامی در سال ۲۰۱۳م،  شرکت ها و مؤسسه های مالی و نماینده های زیادی از حکومت ها اشتراک نموده بودند و تحلیل های زیادی توسط کشور های کوریا، سنگاپور و جاپان در خصوص اهمیت تطویر و اکتشاف فرصت های بهره گیری از سیستم مالی اسلامی ارایه گردید. محور اصلی کنفرانس پیرامون جهانی بودن نظام اسلامی بوده و این که سیستم مالی اسلامی مخصوص مسلمانان نیست و سیستم به گونه ای است که هر کسی که به قوانین و ظوابط آن متلزم باشد، می تواند از امتیازهای آن بهرمند گردد.

در سال ۲۰۱۴م بریتانیا اولین کشوری بود که چک های مطابق نظام مالی اسلامی صادر کرد و در آن سال هونگ کونگ یکی از بزرگترین مراکز مالی اسلامی را به ارزش یک میلیارد دالر مطابق نظام مالی اسلامی راه اندازی نمود، اهتمام به سیستم مالی اسلامی در کشور های مختلف صورت گرفت و حتا که بانک Goldman Sachs امریکایی به ارزش ۵۵۰ میلیون دالر چک های مطابق نظام مالی اسلامی صادر نموده و سپس بانک توکیو نیز بر مبنای معاملات مالی اسلامی کار های روی دست گرفت.

لذا می بینیم که دولت ها و مؤسسات مالی جهانی به سوی نظام مالی اسلامی رو آورده و تلاش می کنند تا از خدمات بهره گیری نظام مالی اسلامی استفاده کنند که بر اساس لغو ربا و مشارکت در نفع و ضرر استوار می باشد. اما با وجود این گسترش چشمگیر و موفقیت قابل ملاحظه نظام مالی اسلامی در کشورهای بزرگ؛ هنوز بازار چین که از جمله بزرگترین مراکز مالی در جهان محسوب می گردد، از نظام مالی اسلامی بهره کافی نگرفته است؛ اما خوشبختانه نظام مالی اسلامی به صورت تدریجی در حال وارد شدن به بازارهای چین است، حالا سوالی مطرح می گردد که آفاق و فرصت های این ورود چیست؟ چقدر امکان موفقیت آن وجود دارد؟ درین نوشته مختصر می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

نقطه آغاز

تحلیل ها و گزارشات نشان می دهد که چین تصمیم دارد، آفاق و فرصت های اقتصادی جدیدی را با دولت های اسلامی بگشاید، البته با وارد شدن معاملات اسلامی به منظومه اقتصادی چین؛ امکان دارد برای این هدف ولایت Ningxia در شمال غربی چین، مرکز بهره وری از معاملات اسلامی قرار گیرد؛ چون ۳۵% نفوس آن را مسلمانان تشکیل می دهند. درین اواخر در ولایت Ningxia مرکز مالی اسلامی تأسیس شده است که به مثابه آغاز استفاده از نظام مالی اسلامی در بازارهای چین محسوب می گردد و روابط اقتصادی محکمی را بین چین و جهان اسلام برقرار می کند.

لیوفانگ رئیس بانک Ningxia می گوید: مطالعات ابتدایی را راه اندازی کردیم که در جریان سه سال آینده بانک اسلامی را تأسیس نماییم. هم چنان مرکز دگرگونی ملی با همکاری کمیسیون اصلاح و اتاق تجارت ولایت Ningxia مجموعه بحث ها و تحقیقاتی را در زمینه ایجاد مرکز مالی اسلامی تهیه کردند و در نتیجه این تحقیقات واضح گردید که ضرور است به زودی این مرکز مالی تأسیس گردد و تمام وسایل مورد نیاز آن آماده شود.

چارچوب قانونی جدید

ایجاد بازار مالی اسلامی در چین نیاز به یک سلسله اجراآت مقدماتی قانونی، اداری و تنظیمی دارد، لذا باید این اندیشه فراگیر شود که نظام مالی اسلامی مخصوص مسلمانان نیست و غیر مسلمانان نیز می توانند از آن بهره گیرند، به شرط این که به قوانین و اجراآت منظم آن التزام داشته باشند، باور بیشتر مردم چین به این که نظام مالی اسلامی مخصوص مسلمانان است، سبب تأخیر و کندی رشد سیستم مالی اسلامی در بازارهای چین شده است و چین می تواند درین زمینه از تجارب دولت های مجاورش استفاده نماید که گام های مؤثری در بهره گیری از نظام مالی اسلامی برداشته اند، مثل: مالیزیا، اندویزیا و سنگاپور، این اجراآت تأسیسی تقاضای برخی معیار های تنظیمی دارد که مخصوص معاملات مالی اسلامی است، هم چنان لازم است که برخی قوانین ملی که مربوط به فعالیت های مالی و گمرکات است، تعدیل گردد تا بتوان از منظومه مالی اسلامی استفاده کرد و حکومت مرکزی و محلی می بایست درین زمینه برخی اجراآت قانونی را روی دست گیرند تا بتوان اهداف مطلوب را متحقق سازند.

جلب توجه ثروتمندان

در جریان سال های اخیر، بازار چین توانست توجه سرمایه داران زیادی را به خود جلب کند و به خصوص از منطقه شرق میانه، روابط تجارتی با دولت های همکاری خلیج نتایج مثبت و بزرگی را متحقق ساخت. در سال ۲۰۱۳م چین منطقه شانگهای آزاد تجارتی را ایجاد کرد و این گام یک خیزش اقتصادی محسوب می شد و دروازه را برای استفاده سرمایه داران از خدمات مالی و فرصت های تجارتی باز کرد و تعدادی از بانک های بزرگ اسلامی در آسیا و شرق میانه، اهتمام خاصی به بازارهای چین نموده و خواستار گشودن نماینده گی های در چین شدند و بانک معاملات مالیزیا تیمی را به منظور بررسی ایجاد بانک اسلامی با همکاری بانک Shizuishan چینی به چین فرستاد.

هم چنان تعدادی از بانک ها در دولت های خلیج علاقه مند شدند تا از بازار های چین با افتتاح نماینده گی های شان بهره گیرند و فرصت های تجارتی جدید را کشف نمایند، درین چارچوب بانک بین المللی اسلامی به همکاری مؤسسه چینی China – Based Southwest Securities به فکر ایجاد و رشد و تطویر سیستم مالی اسلامی در بازار چین شدند. این بانک ها در بازار چین به علت زیاد بودن پروژه های زیربنایی در چین جذب شدند؛ چون ۹% از عواید ملی چینی ازین راه می باشد، پروژه های مثل: شفاخانه ها، پل ها، راه آهن و… این پروژه های بزرگ می تواند فایده های هنگفتی را به وجود آورد.

موفقیت مالی اسلامی در دولتی که ۱٫۳ ملیارد نفوس دارد، آثار مثبت و بزرگی از خود بر جای می گذارد و موقعیت نظام مالی اسلامی را در مقابل نظام مالی تقلیدی بارز می سازد، اگر بتوانیم اندیشه این که نظام مالی اسلامی برای همگان است را نهادینه سازیم، نظام اسلامی انتخاب و بدیل مناسبی در مقابل نظام مالی تقلیدی می باشد و می توانیم یکی از بزرگترین بازارهای مالی و تجارتی در جهان را به سبک اسلامی قرار دهیم، حتی اگر کمترین توقع را داشته باشیم که نسبت دو فیصد مردم چین مسلمان هستند و در مجموع ۲۳ میلیون می باشند و بازار های مسلمانان مطابق نظام مالی اسلامی مدیریت شود، نیز موفقیت مهمی محسوب می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا