زن خانوادهمطالب جدیدمهارتهای زندگی

اشتباهات رایجی که زن ها اغلب در بحث و مجادله با شوهرشان مرتکب می شوند.

اشتباهات رایجی که زن ها اغلب در بحث و مجادله با شوهرشان مرتکب می شوند.

نویسنده: دکتر جان گری / مترجم: شیرین یزدانی

اگر بدانیم که تا چه اندازه می توانیم از به وجود آمدن بحث و جدل در زندگی مشترک مان جلوگیری کنیم، راحت تر می توانیم با همسرمان کنار بیایم و به این نوع بحث ها خاتمه دهیم، زن ها می توانند با توجه کردن به لیستی از اشتباهات رایجی که در بحث ها و مشاجره های خانوادگی شان مرتکب آنها می شوند، از بروز چنین مشاجراتی جلوگیری کنند. هدف از بیان این مطلب این است که خانم ها بفهمند که فقط خودشان نیستند که از این بحث ها و مشاجره ها به نتیجه ای نمی رسند و چیزی نصیب شان نمی شود. اگر زن ها بدانند که خودشان نیز در به وجود آمدن چنین مشاجراتی مقصر هستند، علت جبهه گیری های شوهرشان در مقابل آنها را درک می کنند.

  1. زن ها باید سعی کنند احساسات خود را کنترل کنند و کارهایی از قبیل: بالا بردن صدا و ابراز احساسات منفی، متهم کردن، مسخره کردن و نق زدن را انجام ندهند.
  2. بیان کردن جملات دو پهلو و تهدید آمیز به جای این که مستقیما حرف خودتان را بیان کنید. مثلا به جای این که به شوهرتان بگویید: من میدونم و قبول دارم که …، به او بگویید، چه طور جرئت کردی این حرفو بزنی؟
  3. تعبیر نادرستی از حرف های مرد داشتن و موضوع بحث را عوض کردن، در بحث و مشاجره ها همیشه بهتر است که جملات مرد را دوباره بازگو کنید، مثلا به او بگویید: منظورت این بود که…؟ نه این که برداشت خودتان را به او بگویید.
  4. از تصمیم گرفتن بیش از حد اجتناب کنید. مثلا به شوهرتان نگویید که ((تو همیشه داری تلویزیون می بینی. ما هیچ وقت تفریح نداریم و با هم نیستیم. ((یک زن برای بیان خواسته های خودش مثلا باید به شوهرش بگوید:((دوست دارم فلان کارو باهم انجام بدیم و یا این که دوست دارم با هم به شهر بریم و یا این که بیا با هم قراربذاریم و آخر هفته بریم سفر)).
  5. به جای این که خواسته ی خودتان را مطرح کنید، از همه چیز گلایه میکنید. شوهرتان را متهم نکنید و او را ریشه ی تمام مشکلات تان ندانید، بلکه او را به عنوان کسی که می تواند مشکل شما را حل کند، در نظر بگیرید. بنابراین به او نگویید که:((وقتی فلان کارو میکنی دوست ندارم))، بلکه به او بگویید: ((می شه لطفا فلان کارو بکنی)).
  6. انتظار نداشته باشید که شوهرتان مثل خودتان با شما رفتار کند چون شما یه زن هستید و او یک مرد می باشد. وقتی به شوهرتان می گویید: ((چرا همیشه توی خودتی؟ چرا باهام حرف نمی زنی و درد دل نمی کنی؟)) شما احساس می کنید که شوهرتان یک زن است و باید با شما درد دل کند. باید به تفاوت های میان خود وشوهرتان توجه داشته باشید. مثلا به او بگویید: ((می دونم حرف زدن در مورد این موضوع برات سخته)). و یا این که ((می دونم دوست داری زود این مشکل رو حل کنی، ولی بهتره به حرف های من گوش بدی)).
  7. شوهرتان را با مردهای دیگر ویا حتی چند سال پیش خودش مقایسه نکنید. مثلا به او نگویید: تو قبلا مهربون تر بودی و یا این که تا به حال مردی مثل تو ندیدم. باید او را همان گونه که هست قبول کنید و به او بگویید: ((وقتی فلان کار رو می کنی، ازت خوشم می یاد)).
  8. برای ابراز احساسات منفی تان با شوهرتان دعوا نکنید. مثلا به او نگویید: ((تو همیشه ظرف های غذاتو میذاری توی ظرفشویی و اونارو نمی شوری. تو هیچ وقت به من کمک نمی کنی.
  9. مدام عقاید خودتان را نگویید و به شوهرتان نیز اجازه دهید تا عقایدش را بیان کند.
  10. انتظار نداشته باشید که شوهرتان حال شما را خوب کند. خودتان باید به فکر خودتان باشید. بنابراین به جای اینکه به شوهرتان بگویید: ((این کار تو، حال منو بهتر نمیکنه))، باید بیشتر سعی کنید به خودتان کمک کنید و به شوهرتان بگویید: ((فکر می کنم اگر روی تردمیل راه بروم و کمی ورزش کنم، حالم بهتر میشه)).
  11. احساسی عمل نکنید و از روی احساس با شوهرتان مخالفت نکنید. مثلا به او نگویید: احساس می کنم که تو باعث می شی من حال بدی پیدا کنم. سعی کنید حرف های شوهرتان را به او بازگو کنید نه برداشت احساسی خودتان را، مثلا به او بگویید: ((تو می خواهی بگی که …)).
  12. خاطرات بد گذشته و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده را در مشاجره هایتان دوباره مطرح نکنید. سعی نکنی بحث و مشاجره را با به یاد آوردن اتفاقات گذشته به نفع خودتان تمام کنید.
  13. شوهرتان را مجبور نکنید رفتارش را تغییر دهد یا از شما معذرت خواهی کند و پشیمان شود، تا شما او را ببخشید. اگر به نیازهای شوهرتان پی ببرید، عشق و محبت خود را از او دریغ نخواهید کرد. اگر منتظر بمانید تا شوهرتان رفتارش را تغییردهد و یا از شما معذرت خواهی کند، برای شوهرتان انجام این کارها سخت تر می شود و نمی تواند تغییرات مثبتی در خودش به وجود آورد. بهتر است به جای این که منتظرباشید شوهرتان تغییر کند، خودتان به فکر برآورده کردن نیازهایتان باشید.
  14. به شوهرتان دستور ندهید و فقط خواسته های خودتان را مطرح کنید. به شوهرتان نگویید: ((ت باید این کارو بکنی و این کارو نکنی)). بلکه به او بگویید: ((به نظر من بهتره این کارو نکنی و یا این که این طوری بهتره و من بیشتر دوست دارم و یا این که میشه لطفا این طوری این کارو انجام بدی؟)) نباید آنقدر صبر کنید تا کارتان به دعوا و مشاجره بکشد و بعد این عقاید را با شوهرتان در میان بگذارید. برای این که از به وجود آمدن بحث و مشاجره با شوهرتان جلوگیری کنید، سعی کنید وقتی احساس خوبی دارید و حالتان خوب است موارد فوق را بخوانید و ببنید چه احساسی دارید.

ببینید که شما چگونه هستید و موارد فوق در شما نیز صدق میکند یا نه.بدون این که با شوهرتان دعوا کنید، موارد فوق را در ذهنتان مرور کنید. این کار بسیار موثراست. موسیقی دانان و ورزشکاران، سعی می کنند بازی ها و اجراهای خودشان را در ذهن شان مرور کنند و به این ترتیب خودشان را عادت دهند که در شرایط خاص طبق الگوهای خاص از قبل تعریف شده رفتارکنند.

لیستی که در بالا گفته شد هم مناسب مردان و هم مناسب زنان است، قبل ازاین که زن و شوهرها باهم دعوا کنند، بهتر است به لیست فوق مراجعه کنند و ببینند که زن ها در یک بحث و مشاجره دچار چه اشتباهاتی می شوند.

بهتر است مردها وقتی می فهمند که همسرشان دچار چه حالات و احساساتی می شود، مسوولیت اشتباهات خودشان را به عهده بگیرند. زن ها نیز باید بدانند که وقتی با شوهرشان بحث و جدل می کنند، مردها چه اشتباهاتی را ممکن است مرتکب شوند. مردها نیز در بحث و جدل با همسرشان دچار اشتباهاتی می شوند، ولی زن ها نباید در این شرایط از حرف های شوهرشان ناراحت شده و آنها را خیلی جدی بگیرند. مردها اگر بتوانند تصویری از اتفاقات رخ داده را در ذهن شان مجسم کنند، می توانند به راهکارهای درست و اتفاقات نادرست پی ببرند. اکنون لیستی از اشتباهاتی که مردها در حین جروبحث کردن با همسرشان ممکن است مرتکب شوند را برایتان می آوریم تا آنها نیز بفهمند انجام چه کارهایی بزایشان پشیمانی خواهد آورد و یا این که بهتر است به جای این کارها آنها چه کار دیگری را انجام دهند.

———————————

منبع :چرا زن و شوهر ها اختلاف دارند؟ / مولف : دکتر جان گری / مترجم: شیرین یزدانی / ویراستار: فرناز حسینی

مقالات مرتبط :

 

اشتباهات رایجی که زن ها اغلب در بحث و مجادله با شوهرشان مرتکب می شوند.

اشتباهاتی که مردها اغلب در دعوا و مشاجره با همسرشان مرتکب می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا