جوانان

جوانان ستون هرجنبش و رمز نیرومندی و پیروزی

جوانان مهدی عاکفجوانان ستون هرجنبش و رمز نیرومندی و پیروزی

دکترمحمد مهدى عاکف – مرشد عام  حرکت اخوان المسلمین

جوانان در هر ملتى ستون و پایه هر حرکت و جنبش و رمز نیرومندى آن هستند؛ آنان نیرو و جوانمردی، حماسه براى کار و فعالیت، توانایى بذل تلاش و کوشش، عزم و اراده، میل به قربانى دادن را به وفور دارند. امت‌ها جز با این ویژگی‌ها پایدار نمی‌مانند و موانع و تڼناها را جز با این ویژگى نمی ‌توانند پشت سر بگذرانند.

خداوند بلند مرتبه کار آنان که از جوانى و نیرویشان براى پیروزى حق و کمک به پایدارى آن و رویارویى با باطل و نابودى آن استفاده می‌کنند، مبارک مېرداند. ” فِتْیه آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى (۱۳) وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ  اِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَوَاتِ وَالاَرْضِ لَنْ نَدْعُوَ مِنْ دُونِهِ اِلَهًا لَقَدْ قُلْنَا اِذًا شَطَطًا” (کهف/۱۳-۱۴)

ایشان جوانانى بودند که به پروردگارشان ایمان داشتند و ما بر یقین و هدایتشان افزودیم. ما به دلهایشان قدرت و شهامت دادیم. آڼاه که به پا خواستند و براى تجدید میعاد با آفریدگار خود، در میان مردم فریاد برآوردند و گفتند: پروردگار ما پروردگار آسمان‌ها و زمین است. ما هرگز غیر از او معبودى را نمی‌پرستیم. اگر چنین بگوییم و کسى را جز او معبود بدانیم در این صورت سخن گزاف و دور از حق را گفته‌ایم. و خداوند پاک و منزه بیان می‌کند جوانان، موسى پیامبر (ع) را علیه فرعون طاغى یارى دادند؛ در حالى که بزرگان‌ترسیدند و کنار کشیدند. ” فَمَآ آمَنَ لِمُوسَى اِلاَّ ذُرِّیه مِّن قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ ان یفْتِنَهُمْ وَاِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِى الارْضِ وَاِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ “(یونس/۸۳) هیچ کس به موسى ایمان نیاورد مگر گروهى از مردمان قومش که ایمان آوردند و از فرعون و درباریان و اشراف بنی‌اسراییل می‌ترسیدند که شکنجه و آزارشان رسانند و آنان را از دین برگردانند. بېمان فرعون در زمین عَلَم طغیان برافراشته بود و گردن‌کشى کرده بود و از زمره متجاوزان در ظلم و فساد و جنایت و خونریزى بود. و خداوند پیامبر جوان یحیى را ایڼونه امر می‌کرد: ” ییحْیى خُذِ الْکتَابَ بِقُوّه وَآتَینَاهُ الْحُکمَ صَبِیاً”(مریم/۱۲) اى یحیى! کتاب تورات را با قوت و قدرت هر چه تمام‌تر بر گیرد و با جد و جهد هر چه بیشتر بدان عمل کن. ما در کودکى بدو بینش دینى و فهم احکام الهى موجود در تورات دادیم.

 

رهبران دعوت هاى حق جوانان بودند

بنابراین جوانان دعوت ‌هاى حق را در تمام زمانها و مراحل یارى دادند. یاران موسى و عیسى و پیامبر علیهم السلام جوانان بودند و بیشترین یاران پیامبر جوانان جوانمرد بودند مانند على ابن ابى ‌طالب، مصعب بن عمیر، اسامه بن زید، عماربن یاسر و سعدابن ابى وقاص و غیره. و همچنین رهبران پیروز و لشکریان پهلوان در جڼهاى سرنوشت‌ساز حطین و عین جالوت و غیر آن از جوانان نیرومند پر تلاشٍ مجاهدٍ متقى مبارزهـر با نفس بودند. در نهضت اسلامى معاصر رهبر دعوتمان- حسن البنا-، جنبش مبارکش را در بیست و یک سالى شروع کرد و در سن چهل و سه سالى شهید شد. وى در بیست و یک سالى – که عمر یک جوان بامسئولیت است- پیام حق را منتشر کرد و جهانیان را با آن روشن کرد و جمع‌هاى خروشان را با روش‌ و برنامه‌ى نورانى قرآن و سنت پیامبر گرامى به جنبش درآورد و جنبش اسلامى جهانى‌اش را که امید مسلمانان در هر گوشه‌اى از زمین است، تډسیس نمود.

رهبر مربى _ امام حسن بنا- در تمام مراحل دعوت به جوانان اعتماد کرد و نظامى را به وجود آورد که این نظام توانایى آنها را در برگیرد و استعدادهاى آنها را شکوفا و توانایى ‌هایشان را پرورش دهد، دلهایشان را به خداوند بلندمرتبه پیوند زند و اخلاق‌شان را مرتب و رفتارشان را تنظیم کند و آنان را نیروى مثبت سازنده سازد که حافظ استقلال امت و از اصول آن دفاع کنند و با دشمنان جهاد و نیروهایشان را متحد سازند.

امام حسن البنا موفقیت دعوت را بر ساختن فرد صالح چه زن و چه مرد قرار داد؛ براى این فرد صالح ویژگى ‌هایى را برشمرد که جوانان باید این ویژگی‌ها را داشته باشند و خود را با آن صیقل دهند. بنابراین از تمام جوانان خواست که داراى جسم نیرومند، اخلاق متین، فکرى روشن، عقیده‌اى سالم، عبادتى صحیح باشند و بر کسب و کار توانا، با نفس مبارزهـر، نسبت به وقت حریص، در کارها منظم و براى دېران سودمند باشند. سپس هر کس که داراى  نقص یا ضعف در یکى از این ویژگی‌ها می‌باشد، بر او واجب است که آن را برطرف کند و براى اینکه برنامه عملى و در واقعیت داشته باشد، جوانان را در جلسات ‌تربیتى اُسَر منظم کرد و جوانان جلسات ‌تربیتى را در گردان‌هاى کتائب به هم پیوند داد و شعبه ‌هایى را دایر و اردوگاهها و پادگانهایى را تډسیس نمود. باښاههاى ورزشی، انجمن‌هاى خیریه، مدارس، درماڼاهها، موسسات اقتصادى را ایجاد نمود و جوانان را به علم، عمل، طرح‌هاى مفید و فرهڼ فراگیر تشویق نمود. آنان را به ساختن خانواده‌هاى اسلامی، هدایت جامعه، نشر هدایت خیر، مبارزه با پلیدی‌ها، تشویق فضایل اخلاقی، امر به معروف و نهى از منکر، مبادرت به انجام کارهاى خیر در تمام جوانب زندگى مډمور کرد تا اینکه آنها را به دفاع از امت و جهاد در راه خدا براى بیرون راندن اشغالران از کناره‌ى کانال سوئز و مقاومت در برابر اشغالران در سرزمین فلسطین راهنمایى کرد. امروزه که ملت‌ها بر ما یوروش آورده و علیه ما متحد شده‌اند نیاز به جمع کردن نیروهاى جوانان داریم. خواسته‌هایشان را برآورده کنیم. توانایی‌هایشان را با تقویت عقیده و باور، کاشتن نهال ایمان، تهذیب اخلاق، تقویت بدن، شکوفایى استعدادها و باز کردن گستره‌هاى کار مفید مثمرثمر براى نجات و رسټارى امت و زنده کردن تواناییهاى مرده، توسعه امکانات و با نشاط کردن تمام مظاهر زندگى پرورش دهیم. باید رهبرانِ آگاهى باشند که جوانان را رهبرى و راهنمایى کنند، نیروهایشان را حفظ کنند و مجال علم و تمرین، فرهڼ بیدار، کار و حرفه آموزی، ابتکار و نوآورى را براى آنها فراهم کنند. این امر وظیفه‌ى دولت با تمام امکاناتش است، اگر کوتاهى کند انرژى امت به هدر می‌رود، زمان حال ضایع می‌شود و آینده نابود می‌شود.

 

توصیه هاى مهم  براى جوانان

بر هر جوانى لازم است که ارزش وقت و مرحله‌اى که در آن زندگى می‌کند را بداند و در تمام جوانب عیب‌هایش را برطرف کند. توانایی‌هایش را شکوفا کند و کار نیک را در جمعى اهل ایمان، گروهى منظم، با کار جمعى و فکرى نوآور بسیار انجام دهد. زمان اجازه، راحت‌طبی، آسایش و سستى نیست زیرا که جوانى وقت کار مفید و تلاش و جهدٍ جدى مخلصانه، تمرین مستمر و کسب مهارت‌ها و فرهڼ می‌باشد. در این حالت استراحت کردن، تفریح سالم، آرامش روان براى از سرگیرى کار با همت و نشاط اشکالى ندارد. وظیفه ماست که زود به خواب رفته و زود از خواب برخیزیم. روز را با نماز صبح به صورت جماعت در مسجد شروع کنیم. دمیدن صبح و آغاز فجر را مشاهده و نسیم اول صبح را استنشاق کنیم. “والصبح اذا تَنفَّس”(تکویر۱۸) و سوگند به صبح آڼاه که مى ‌دمد. روز را با کار مفید طبق طرح و نقشه به پایان برسانیم. روح و روان و سلامتى را از اماکنى که لهو و لعب و کارهاى بیهوده و حرام در آن صورت می‌پذیرد، دور ڼه داریم. شب‌ها زود به خواب رفته تا صبح‌ها زود بیدار شده و از پروردگار آسمانها و زمین قوّت بگیریم. و همانند صحابه پیامبر(ص) باشیم. آنهایى که شب زنده‌دار در شب و شیران بیشه در روز بودند. وظیفه ماست که قرآن را حفظ کرده و در آن تحقیق کنیم و آنرا به صورت طرحى در تابستان در آوریم و همچنین در سنت و سیره پیامبر و فهم دین پژوهش کنیم. بنابراین این امور رسالت ما براى هدایت بشریت و نجات جهانیان است. “من یردالله به خیرډ یفقَّهُ فى الدین” هر کس که خداوند خیر وى را بخواهد از دین آگاهش می‌کند. بر ماست که با مړمنین صالح و پشتیبانان خیر همنشین شویم و از افراد بیکار و بزهکار که عمرشان را در قهوه‌خانه‌ها و اماکن پست و بیهوده مېذرانند دورى کنیم. بلکه وظیفه ماست که این گونه افراد را به منهج و راه راست دعوت کنیم تا عمر، اخلاق و نیروشان را از گمراهى و نابودى نجات دهیم. بر ماست که بدن را با انجام تمرین‌هاى ورزشى مفید قوى گردانیم. مړمن قوى نزد خدا از مړمن ضعیف‌تر بهتر و دوست داشتنی‌تر است. به فرزندانتان شنا، تیراندازى و اسب سوارى یاد دهید و براى مبارزه با آنان تا آنجا که می‌توانید نیروى مادى و معنوى و از جمله اسبهاى ورزیده آماده سازید. آگاه باشید از نیروى تیراندازی. وظیفه ماست که به نظافت اهتمام بورزیم، به ویژه که اسلام ما را به نظافت در ظاهر و باطن، نظافت در دل و زبان، نظافت در خوردن و نوشیدن و نظافت در اماکن عمومى و خصوصى توصیه می‌کند تا در بین ملتهاى دېر برجسته و متمایز باشیم. “انَّ اللَّهَ یحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ” (توبه‌/222) بىمان خداوند توبه‌کاران و پاکان را دوست دارد. برماست که کارهاى دستى و حرفه‌هاى کوچک را یاد بگیریم و مهارتها را فرا بگیریم تا در اقتصاد ما جنبشى به وجود بیاید و از کار دست خود بخوریم. هیچ کس غذایى را بهتر از غذایى که از کار دست به دست بیاید، نخورده است. بېمان خداوند مړمن اهل حرفه را دوست دارد. این دستى است که خداوند و رسولش آنرا دوست دارند.

 

وظیفۀ ما چه است ؟

دست توانمند از دست پایین دست و ضعیف بهتر است. وظیفه ماست که علم را به کمال رسانده و در حوزه‌هاى آن کاوش کنیم. آنچه که در برنامه‌هاى آموزشى تدریس می‌شود امت را به حرکت در نمی‌آورد و تمدن را توسعه نمی‌دهد و برماست که بفهمیم طلب علم در دینمان، فریضه‌اى است که پروردرگارمان را راضى می‌کند و امتمان را به حرکت و جنب‌و جوش درآورده و مشکلاتش را کاهش می‌دهد. “وَقُلْ رَبِّ زِدْنِى عِلْمًا”(طه/۱۱۴) بگو پروردگارا بر دانشم بیفزا. “وَفِى ذَلِک فَلْیتَنَافَسْ الْمُتَنَافِسُونَ”(مطففین/۲۶) مسابقه‌دهندگان باید براى بدست آوردن این با همدېر مسابقه بدهند و بر یکدېر پیشى بگیرند بر ماست که از فرهڼ‌هاى جهان براى شناخت عصر و زمانه‌اى که در آن زندگى می‌کنیم، آگاهى یابیم از مزایاى آن بهره گرفته و از معایب آن اجتناب کنیم. حکمت گمشده مړمن است هر جا آن را یافت پس او سزاوار‌تر به فراگیرى آن است. ما در دنیایى باز زندگى می‌کنیم و از واجبات و وظایف و رسالت ما دعوت همگان به راه خدا و شریعت او در زندگى می‌باشد.

این موارد جزو وظایف فردى است. از خودت به انجام آنها شروع کن. و دولت و رړسا وظایفى دارند آنها را به انجام این وظایف و براى بر دوش گرفتنشان فرا مى ‌خوانیم. اگر جواب ندادند پس وظیفه ماست که به خودمان اعتماد کنیم. ما جزئى از زمان حاضر هستیم و تمام آینده را تشکیل خواهیم داد. اى جوانان تیزهوشِ برومند پند پیامبر ص را به یاد بیاورید: بر آنچه که به تو سود می‌رساند حریص باش و از خدا یارى بطلب و ناتوان مباش. “وَاللَّهُ مَعَکمْ وَلَنْ یتِرَکمْ اَعْمَالَکمْ” (محمد/۳۵) و خداوند با شماست و هرگز از اجر و ثواب اعمالتان نمى کاهد.

منبع: اصلاح انلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا