معماری
خانه ---> مقالات ---> عوامل ظلم حکام در خطبه مولانا عبالحمید
دنیاپرستی و حب مال وجاه مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت ، ضمن تاکید بر میانه روی در محبت دنیا و اجتناب از دنیاپرستی، "دنیاپرستی" و "محبت پست و مقام" را از عوامل ظلم برخی حکام بر ملتها عنوان کرد.ایشان خاطرنشان کرد: الله تعالی همه موجودات از جمله انسان را از عالم ماده و مادیات که همین کره خاکی باشد، خلق فرموده است. جسم انسانی مربوط به عالم مادی است

عوامل ظلم حکام در خطبه مولانا عبالحمید

مولانا عبدالحمیدعوامل ظلم حکام در خطبه مولانا عبالحمید

مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را با تلاوت آیه «وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ» [عنکبوت:64] آغاز کرد، و ضمن تاکید بر میانه روی در محبت دنیا و اجتناب از دنیاپرستی، "دنیاپرستی" و "محبت پست و مقام" را از عوامل ظلم برخی حکام بر ملتها عنوان کرد.

ایشان خاطرنشان کرد: الله تعالی همه موجودات از جمله انسان را از عالم ماده و مادیات که همین کره خاکی باشد، خلق فرموده است. جسم انسانی مربوط به عالم مادی است، اما در وجود انسان، روحی دمیده شده است که این روح ازعالم ملکوت آمده و تعلقی به عالم مادی ندارد. لذا با توجه به خلقت وجودی انسان (مادی و روحانی) الله تعالی هم نعمتهای مادی وهم نعمتهای معنوی را در دنیا برای بشر میها کرده است. بشر باید خود را از عالم مادی خارج کند و با ایمان قوی و اعمال و اخلاق نیک ازعالم مادی پرواز کرده و به عالم بالا که همان بهشت است، برساند.

مولانا عبدالحمید در ادامه گفت: قرآن عظیم الشأن در بخشی از آیات، عاقبت دنیاپرستی و دنیاپرستان را بیان فرموده است. قرآن به انسانها هشدار داده است که در محبت دنیا، اعتدال داشته باشند و گرفتار دنیاپرستی نشوند، اگر انسان به خاطر محبت دنیا نافرمانی خدا را انجام دهد، نمازها را قضا کند، زکات را پرداخت نکند، حقوق مردم را پایمال کند و… اینها همه نشانه افراط در دنیادوستی است. معنی دنیاپرستی این است که انسان شیفته و فریفته و عاشق دنیا و پست و مقام باشد، به طوری که انسان به خاطر دنیا حاضر شود خون انسانها را بریزد. حکامی که امروزه در خاورمیانه ملت خود را به توپ و تانک می بندند و آنها را قتل عام می کنند، این حکام، دنیاپرست هستند و می خواهند از این طریق بر پست و مقام و قدرت دنیا بمانند، و یا کسانی را که میلیاردها تومان از مال ملتها را اختلاس می کنند و یا سران حکومتهایی که از قدرت سقوط کرده اند و دهها میلیارد دلار از آنها باقی مانده است، همه اینها نشانه های دنیا پرستی است که به عاقبت و سرنوشت دنیاپرستی نیز دچار شده اند.

امام جمعه اهل سنت ادامه داد: دنیا و مال دنیا شیرین است و جاذبه دارد، چنانکه قرآن می فرماید: «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» [کهف:7] ما دنیا را برای انسانها مزین کردیم تا آنها را بیازماییم که چه کسی گرفتار دنیا و دنیاپرستی می شود و چه کسی در محبت دنیا میانه روی می کند و در این مسیر حقوق صاحبان حق را پایمال نکرده و تمام وقتش را صرف دنیا نمی گرداند، بلکه دنیا را وسیله ای برای رسیدن به رضامندی الله تعالی قرار می دهد، از دنیایی که الله به او نصیب کرده است صدقه و انفاق کرده و به مستمندان و مساکین رسیدگی می کند.

مولانا عبدالحمید در ادامه به اهمیت انفاق فی سبیل الله تاکید کرد و گفت: الله تعالی به مسلمانان توصیه می کند که در راه خدا انفاق و صدقه کنید و از کم شدن مال خود نترسید، چرا که خدا عوض آن و چندین برابر را به شما می دهد. لذا باید در راه الله تعالی انفاق کرد، زیرا ملتی که نتواند در راه الله تعالی مالش را بدهد، آن ملت هرگز نمی تواند در راه الله جان بدهد و اگر ادعا هم بکند، در ادعایش دروغ می گوید. اسلام هرگز منکر محبت داشتن با دنیا نیست، اما مخالف افراط در دنیادوستی است. اسلام می گوید، خدا و رسول باید در نزد مسلمان، از دنیا و مادیات محبوبتر باشند، محبت دین اسلام و احکام نورانی آن باید در ریشه های قلب یک مسلمان جای داشته باشد، زیرا همین دین است که انسان را به بهشت می رساند و ضامن سعادت و پیروزی او در دنیا و آخرت است.

ایشان در ادامه گفت: انسان نباید خود را برای دنیا خسته کند، بلکه باید برای دین و عبادت خود را خسته کند، زیرا خستگی برای دنیا، پس از مرگ برای انسان فایده ای ندارد، اما خستگی برای دین و عبادت را الله تعالی در قبر و قیامت با روح و ریحان و رحمت خودش جبران می کند. در بهشت تمامی مصیبتها و خستگی های دنیا از بین می روند، تمامی اعمال نیکی که انسان انجام می دهد به سوی الله تعالی بالا می رود؛ «إلیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه»، اما دنیاپرستی انسان را به زمین می زند و مانع پرواز او به سوی الله می شود. انسانی که وابسته مادیات باشد و به جای محبت و عظمت خدا، محبت و عظمت مال و پست و مقام در قلبش باشد، عاقبت به جهنم سوق داده خواهد شد. قرآن کریم حالات اقوام گذشته و نحوه برخورد آنها با پیامبران الهی را بیان می فرماید که چگونه کسانی که دعوت پیامبران را نپذیرفتند با خواری و ذلت مواجه شدند.

مولانا عبدالحمید ادامه داد: دنیا، دنیای مادیات است، برای دنیا در حد ضرورت و نیاز تلاش کنید، اما مواظب باشید که گرویده دنیا نشوید، بلکه وابسته به خدا و دین باشید، از خوردن حق مردم خودداری کنید و حقوق واجبه را ادا کنید و بدانید که سعادت و سربلندی شما در دین است.

مولانا عبدالحمید "فاصله گرفتن از شریعت اسلام" را از عوامل بروز مشکلات در امت اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: دلیل تمام مشکلات عالم اسلام، فاصله گرفتن از شریعت اسلام و دوری از کتاب و سنت است، اگر مسلمانان به خدا برگردند، الله تعالی حالات را تغییر می دهد.

مولانا عبدالحمید در پایان این بخش ازسخنان خود به ناپایداری دنیا اشاره کرد و گفت: دنیا و مال و پست و مقام آن به هیچ وجه پایدار نیستند. الله تعالی در طول تاریخ افرادی را در دنیا مال و پست و مقام داده، ولی بعد از مرگ آنها همه چیز باقی مانده است. لذا هیچ چیز دنیا پایدار نیست، کسی که عاشق دنیا و پست و مقام آن باشد و خدا را فراموش کند، با سرنوشت بدی مواجه خواهد شد. "عبدالله صالح"، رئیس جمهور یمن و سالها قبل، شاه ایران، که به محبت دنیا گرفتار شدند و شیفته پست و مقام دنیا شدند، در حالی کشورهای تحت حکومت خود را ترک کردند و رفتند که گریه می کردند.

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به مشکلات موجود در بازارهای کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت ارز و طلا در بازارهای کشور نامناسب و آشفته است و مردم بسیار پریشان هستند. لذا امیدواریم که برای این مشکلات هر چه سریعتر چاره اندیشی شود.

 

مولانا عبدالحمید، در بخش پایانی سخنان خود به وفات چند تن از علمای منطقه اشاره کرد و گفت: در این هفته چند تن از علمای منطقه از دنیا رحلت کردند؛ "مولانا علوی"، یکی از علمای باسابقه منطقه سراوان، "مولانا حسین زهی" که در زابلی مدرسه ای را دایر نمود، دار دنیا را وداع گفتند و نیز "مولانا جنگی زهی" از علمای معروف منطقه سرباز که ترور شده و به شهادت رسید.

وی افزود: در مورد عوامل ترور مولوی جنگی زهی اطلاع دقیقی نداریم، اما به طور حتم ایشان توسط عوامل افراطی و فریب خورده دشمن به شهادت رسیده است.

ایشان با بیان اینکه "وفات علما و دانشگاهیان ضایعه بزرگی برای جامعه است." خاطرنشان کرد: فقدان علمای دین و اندیشمندان جامعه ضایعۀ سنگینی است كه به راحتی قابل جبران نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس