خبر های جدید

مصر برای همیشه قرارداد صادرات گاز به اسرائیل را لغو کرد

 

رئیس شرکت گاز مصر روز دوشنبه ۲۳-۴-۲۰۱۲ اعلام کرد قرارداد صادرات گاز از این کشور به اسرائیل برای همیشه لغو شد.
محمد شعیب تاکید کرد شرکت انحصاری گاز مصر " ایجاس " و سازمان ملی نفت تصمیم گرفتند قرارداد خود با شرکت " مدیترانه " که صادرات گاز به اسرائیل را برعهده دارد برای همیشه لغو کند.
وی تاکید کرد شرکت مدیترانه از چندین ماه پیش اقساط خود را پرداخت نکرده است و بر اساس قرارداد شرکت انحصاری گاز و سازمان ملی نفت قرارداد را فسخ کردند.شعیب تاکید کرد این تصمیم قطعی است و قابل بازنگری نیست.رئیس شرکت انحصاری گاز مصر تاکید کرد این تصمیم تجاری است و ربطی به سیاست ندارد.
شرکت امپال امیرکن اسرائیل که شریک تجاری شرکت مدیترانه است اما تاکید کرد مصر پیش از این هشدار داده بود قرارداد را لغو خواهد کرد.
این شرکت اقدام مصر را غیرقانونی خواند و خواستاری بازنگری شد.وزارت خارجه اسرائیل نیز در تماس با وزارت خارجه مصر خواستار توضیح در مورد این تصمیم شده است.
یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه مصر اعلام کرد " این تصمیم بیانگر وجود بحران سیاسی در روابط دوجانبه نیست. دلیل آن قضایی و فنی است."
یوفال شتاینس وزیر دارایی اسرائیل نیز گفت:" این تصمیم بسیار نگران کننده است و تبعات سیاسی و اقتصادی فراوانی دارد."
او تاکید کرد این اقدام اسرائیل را تشویق خواهد کرد تا تلاش برای بهره برداری از دو منبع کشف شده گاز در دریای مدیترانه را گسترش دهد.
عوزی لانداو وزیر انرژی اسرائیل همچنین گفت این وزارتخانه از دو سال پیش ، پیش بینی کرده بود صادرات گاز به مصر متوقف خواهد شد به همین دلیل اسرائیل تلاش می کند امکانات خود را در زمینه انرژی تقویت کند.

منبع: العربیه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا