مطالب جدید
-
دعا، شرط استجابت دعا، چگونگی دعا کردن
دعا، شرط استجابت دعا، چگونگی دعا کردن نویسنده: محمد حامدی ? سوال: دعا کردن با توجه به اینکه بیشتر افراد از عدم استجابت دعاهایشان گلایه دارند؛ لطفاً تعریفی جامع از دعا، جایگاه آن در دین، کاردکرد آن در زندگی انسانها را بیان کنید. و نیز در چه زمانی دعای انسان مستجاب میشود؟ ? جواب: انسان در درون خویش خواهان رشد، کمال و رفع نیازهای مادی و معنوی میباشد. و برای تأمین آنها این را میداند که برای کسب هر…
ادامه »»» -
حسّ شرم و حیا، شرم از برهنگی و لزوم بکارگیری لباس برای پوشاندن “سوأه”، ریشه در فطرت آدمی دارد!
حسّ شرم و حیا، شرم از برهنگی و لزوم بکارگیری لباس برای پوشاندن “سوأه”، ریشه در فطرت آدمی دارد! نویسنده : ابوالأعلی مودودی / مترجم: عبدالغنی سلیمقنبرزهی {وَیَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّهَ فَکُلَا مِنْ حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ} [الأعراف آیه۱۹] {فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَهِ إِلَّا أَنْ تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ} [الأعراف آیه۲۰] {وَقَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ} [الأعراف آیه …
ادامه »»» -
درس و اندرزهای برای دعوتگران، اندیشمندان و متفکرین امتِ اسلامی
?درس و اندرزهای برای دعوتگران، اندیشمندان و متفکرین امتِ اسلامی ⁉️ چون زمان نصیحت و وصیّت برای مسلمانان فرا میرسد، زبان یارایی سخنگفتن و فکر توان پرداختن به آنرا نداشته و از آن میترسیم؛ پس چگونه علماء، دعوتگران و متفکرین این امت را نصیحت و وصیت کنیم؟! ?اما ای بزرگان و اندیشمندان امت اسلامی مرا اجازه دهید تا خود و شما را که جزئی از امت مسلمان هستید را به نکاتی سفارش کنم: ? فراموش نکنید که آبادی دلها جز…
ادامه »»» -
آیا خداوند قبلا همهی وقایع جهان آفرینش را مقدر نموده است یا نه؟
آیا خداوند قبلا همهی وقایع جهان آفرینش را مقدر نموده است یا نه؟ نویسنده: محمد حامدی ? سوال: آیا خداوند قبلا همهی وقایع جهان آفرینش را مقدر نموده است یا نه؟ بلکه تنها آنها را میداند و هیچ رویدادی را قبلا مقدر ننموده و همهی کارهایش را به سنتهای حاکم بر جهان آفرینش سپرده است و دخالتی در تحقق آنها نمیکند؟ ? جواب بخش اول: پاسخ به سوال فوق در نکاتی چند به شرح ذیل بیان میشود:…
ادامه »»» -
سه مساله مهم از ژرفای سیرت نبوی برای مربیان و دعوتگران
سه مساله مهم از ژرفای سیرت نبوی برای مربیان و دعوتگران نوشته: دکتر سعد الکبیسی / ترجمه: عبدالخالق احسان از بهترین مسایلی که از سیرت نبوی رسول الله صلی الله علیه و سلم و کیفیت تعامل شان با صحابه کرام رضی الله عنهم آموختم، سه مسئله است: اول: شناخت تفاوت های فردی کسانی که در اطراف پیامبر صلی الله علیه و سلم بودند، تفاوت در طبیعت ها، خواسته ها، حالات روحی و روانی، جایگاه اجتماعی، استعدادها، توانایی ها و تخصص…
ادامه »»» -
دروغ، شایع ترین بیماری اخلاقی بشر
✅ دروغ، شایع ترین بیماری اخلاقی بشر محمد حامدی بر همگان واضح است که مهمترین عامل تأمین سعادت مادی و معنوی بشر در دنیا و آخرت صداقت در همهی شئونات زندگی است. و یگانه دشمن ویرانگر اکسیر آسایش و آرامش بشر، دروغ و مصادیق فراگیرش میباشد. لذا به عنوان هشداری به خود و دیگران نکاتی را خدمت شما عزیزان تقدیم خواهم نمود. ? تعریف صداقت هرگاه گفتار و رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان در حالات پنهان و آشکار زندگی…
ادامه »»» -
وظیفهی دعوتگران قرآنی در زمان معاصر چیست؟
✅ وظیفهی دعوتگران قرآنی در زمان معاصر چیست؟ ? محمد حامدی بر اساس دیدگاه قرآنی تنها مکتبی که بشر را به سعادت مادی و معنوی انسان در دنیا و آخرت میرساند، دین خداست. و این امر به این معنی است که در صورت عدم معرفی دین خدا به مردم، بدبختی ابدی انسانها حتمی است و مسئولیت این امر بر عهدهی مبلغین دینی میباشد. لذا به هر طریق ممکن بایستی دین خدا به صورت استدلالی و پاسخگو به صورت به روز…
ادامه »»» -
اسماء الله، درس بیست و ششم، حلیم/حِلم
اسماء الله، درس بیست و ششم، حلیم/حِلم برسی صفت حلیم بعد از عفو و مغفرت، فیلتر بعدی، داشتن حِلم و حوصلست. حلیم، اَحلام و حُلُم، هر سه از یک ریشه هستن. وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنکُمُ الْحُلُمَ، وقتی اطفال شما بالغ شدن، به سنّ حُلُم رسیدن؛ سنی که انبوه هیجانات و افکار جنسی به ذهنشون، و انبوه هورمونهای تستسترون به جسمشون هجوم میاره. پس حُلُم، موقع هجوم افکار و هورمونه، که فرد تازه بالغ باید جلوی نیاز خودش رو بگیره، برآورده…
ادامه »»» -
اسماء الله، درس بیست و پنجم، غفور / غافر
اسماء الله، درس بیست و پنجم، غفور / غافر ای مومنین، إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ، قطعا از ازواجتون، اونایی که باهاشون زوجین، مُزدَوَج شدین، بهشون پیوستین؛ یعنی از همسرتون گرفته، تا فامیل و دوستا و همکاراتون، وَأَوْلَادِکُمْ، و حتی اولادتون، عَدُوًّا لَّکُمْ، دشمنانی هست براتون، دشمنی هایی پیش میاد بِینتون؛ فَاحْذَرُوهُمْ، پس حذر کنین ازشون، هوشیار باشین تو روابطتون. وَإِن تَعْفُوا، حالا اگه عفو کردین، درگیر نشدین، وَتَصْفَحُوا، و از صفحۀ دلتون پاک کردین، تو صفحۀ ذهنتون هی مرور نکردین، وَتَغْفِرُوا،…
ادامه »»» -
اسماء الله، درس بیست و چهارم، عفو / عَفُوّ
اسماء الله، درس بیست و چهارم، عفو / عَفُوّ مقابل عفو، عذابه (۹:۶۶). یعنی یا میگذری، راه خودتو میگیری میری؛ یا سه حالت پیش روته: وای میسی خودت عذاب کنی، واگذار میکنی خدا عذاب کنه، منتظر میمونی دیگران عذاب کنن. در هر سه حالتشم، از کار و زندگی خودت باز میشی. عذاب دادن و معذّب بودن، از یه ریشه هستن. قانون سوم نیوتون میگه: هر عملی، عکسالعملی داره، برابر، در خلاف جهت عمل اول. یعنی اگه من مُشت به دیوار…
ادامه »»» -
اسماء الله، درس بیست و سوم، خبیر/خبر
اسماء الله، درس بیست و سوم، خبیر/خبر سوره یاسین، قلب قرآن، یه خبرایی از دل الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ (۳۶:۲) به ما میده. که خدا چطور قرآن رو وسط قومی که نسل اندر نسلشون غافل بودن، نازل کرد (۳۶:۶)، چشم بصیرتی نداشتن، کور دل بودن (۳۶:۹)، وَسَوَاءٌ عَلَیْهِمْ، و فرقی نداشت واسشون، سواء بود براشون: أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ، چه انذارشون بدی، چه ندی، لَا یُؤْمِنُونَ، ایمان نمیاوردن. دنبال امنیت نبودن، پیرو عادت بودن (۳۶:۱۰). خب پس چه فایده داشته نزول…
ادامه »»» -
اسماء الله، درس بیست و دوم، واسع/وُسعت
اسماء الله، درس بیست و دوم، واسع/وُسعت برسی صفت واسع تو آیت الکرسی میگه لَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ، کسی احاطه به چیزی از علمش نداره، احاطه به معلوماتش نداره، سررشتۀ عالم دست خودشه. إِلَّا بِمَا شَاءَ، مگه اون چیزایی که مشیّت میدونه، لازمه معلوم باشه. وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ، کُرسی قدرتش، به وُسعت آسمونا و زمینه، عرشش خیلی وسیعه (۲:۲۵۵). به قول حضرت علی، هیچ هدف و حاجتی برآورده نمیشه، مگه به سه شرط: بِاسْتِصْغَارِهَا، اول صغیر بشماریمش، بیخودی…
ادامه »»» -
اسماء الله، درس بیست و یکم، رحمان / رحیم
اسماء الله، درس بیست و یکم، رحمان / رحیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ. با اسم اعظم الله شروع میکنیم، رحمانِ رحیم. اسم اعظم، اسمیه که عظیم و گسترده باشه. در همه جزئیات عالم، نقش داشته باشه. هیچ اسمی مثل رحمان، حیاتی و گسترده در عالم نیست. مَّا تَرَىٰ فِی خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِن تَفَاوُتٍ. خُلق و خو، خَلق و خِلقت خدا، جوریه که رَحم و رحمتش، شامل همه میشه. تفاوتی نداره خودی باشه یا نه، با خدا باشه یا نه (۶۷:۳).…
ادامه »»» -
اسماء الله، درس بیستم،حکیم/حُکم
اسماء الله، درس بیستم،حکیم/حُکم برسی صفت حکیم فرشته ها گفتن: آخه خدایا، این چه آدمیه ساختی! میخوای فساد کنه تو زمین؟ جنگ و خونریزی بپا کنه؟! گفت صبر کنین، چیزی میدونم که شما نمیدونین (۲:۳۰). اون ماجرا گذشت، انواع اسماء الله به مرور زمان تو آدما متجلی شد، که البته الان هنوز من و شما یه جایی وسط اون داستانیم (۲:۳۱). از جمله، اسم توّاب. این آدم، برخلاف اون فرشته، یا ابلیس، اشتباه خودش رو پذیرفت، گردن گرفت، پشیمون شد…
ادامه »»» -
اسماء الله، درس نوزدهم، خلّاق/خلق
اسماء الله، درس نوزدهم، خلّاق/خلق برسی صفت خلّاق تنها آیه ای که توش دوبار بِإِذْنِ اللَّهِ اومده، یعنی به اذن خدا، با مجوّز خدا، اونجاییه که عیسی میگه: أَنِّی أَخْلُقُ لَکُم، همانا من خلق میکنم براتون، مِّنَ الطِّینِ، از گِل، یعنی همین ماده ای که خدا خلق کرده، کَهَیْئَهِ الطَّیْر، یه چیزی شبیه پرنده هایی که خدا خلق کرده. فَأَنفُخُ فِیهِ، پس میدمم درش، از همون دمی که خدا زمان خلقتم در من دمیده. فَیَکُونُ طَیْرًا، پس میشه یه پرنده…
ادامه »»»