مطالب جدید

  • شریعت

    مسلمان و شریعتِ اسلام

    مسلمان و شریعتِ اسلام نوشته؛ د. یوسف قرضاوی ترجمه؛ سهیل مصلح انسانِ مسلمان در تمام جوانب زندگی‌ِ خود از جمله فکر و فرهنگ، عواطف قلبی، رفتارهای ظاهری و یا به عبارتی، در باورها و اعتقادات، طریقه‌ی عبادات، حلال و حرام، گفت‌و گو و بیان، کردار و اخلاق، دوست‌داشتن و متنفربودن، صلح و جنگ و غیره مکلف به انجام و اجرای قوانین، احکام و دستورات الله متعال می‌باشد، زیرا خود می‌فرماید: وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَهٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا…

    ادامه »»»
  • شب قدر

    شب قدر از نگاهی متفاوت

    شب قدر از نگاهی متفاوت ✍ محمد حامدی فلسفه‌ی شب قدر و اینکه آیا شبی خاص بوده یا اینکه می‌تواند هر گونه شبی باشد و اینکه آیا قرآن در یک شب خاص نازل شده را بیان کنید؟ ? جواب: در زندگی انسان‌ها اوقاتی وجود دارند که به حدی گران‌بها و تأثیرگذار هستند که به عنوان نقطه عطفی در همه‌ی حیات انسان مطرح شده و انقلاب عظیمی را در اصلاح و تغییر مثبت انسان ایجاد می‌کنند. البته این فرصت بی‌نظیر به…

    ادامه »»»
  • تواب

    اسماء الله، درس هجدهم، توّاب/توبه

    اسماء الله، درس هجدهم، توّاب/توبه برسی صفت توّاب ابلیس تکبّر کرد. از امر ربّش به سجده، سرپیچی کرد (۲:۳۴). خدا بهش فرصت داد بلکه بهتر فکر کنه، متوجه اشتباهش بشه و برگرده. ازش پرسید: مَا مَنَعَکَ، چی مانع اطاعتت شد؟ (۷:۱۲) کلمۀ منع رو یادش داد، تا مثلا بگه غرورم مانع شد، حسادتم مانع شد. اما بجای اینکه سرش رو بندازه پایین و اشتباهش رو گردن بگیره، زیر بار نرفت و بیشتر گردن کشی کرد. قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِّنْهُ، گفت…

    ادامه »»»
  • حفیظ

    اسماء الله، درس هفدهم، حفیظ/حفظ

    اسماء الله، درس هفدهم، حفیظ/حفظ برسی صفت حفیظ از ۴۲ آیه ای که درش کلماتِ از ریشۀ حفظ اومده، ۴۰ تاش منظور از حفظ، همون محافظته. ۲ تای دیگش، منظور از حفظ، حافظه هست. یکیش میگه: کِتَابٌ حَفِیظٌ، کتابی حفظ کننده (۵۰:۴)، کتابتی که محفظۀ اطلاعاته، دیتابیسه. و اون یکیش میگه: فِی لَوْحٍ مَّحْفُوظٍ، اطلاعات تو لوح محفوظه، مثل همون لوح فشرده یا سیدی، هارد دیسک که میگیم. پس، از بُعد حافظه، خدا حفیظه. یعنی هر اطلاعاتی واسه تصمیم گیری…

    ادامه »»»
  • منتقم

    اسماء الله، درس شانزدهم، منتقم/انتقام

    اسماء الله، درس شانزدهم، منتقم/انتقام برسی صفت منتقم از ۱۶ آیه ای که تو قرآن کلمات از ریشۀ انتقام درش اومده: ۹ تاش میگه ما انتقام گرفتیم، فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ (۴۳:۲۵). ۴ تاش میگه خدا دارای انتقامه، إِنَّ اللَّهَ ذُو انتِقَامٍ یا ذِی انتِقَامٍ (۳۹:۳۷). ۳ تاشم داستان آدماییه، که از آدما انتقام گرفتن (۵:۵۹). ما انتقام گرفتیم: یعنی دنیا جوری ساخته شده، که جُرم و جنایت و حُرمت شکنی، بی جواب نمی مونه. درگیر انتقام طبیعت میشیم. خدا دارای انتقامه:…

    ادامه »»»
  • رمضان فرصت تغییر

    چگونه به تقوی که ثمره‌ی روزه است، دست بیابیم؟

    ? چگونه به تقوی که ثمره‌ی روزه است، دست بیابیم؟ ✍️ هیوا راشدی   ?چنان که قرآن بیان می فرماید : ( یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون ) این ایه حکمت اصلی روزه را که همان رسیدن به تقوی است بیان می فرماید، اما چرا این نتیجه کمتر در جامعه اسلامی حاصل می گردد همچنان که نماز، مسلمانان را آنچنان که باید از فحشا و منکر باز نمی دارد، در…

    ادامه »»»
  • عظیم

    اسماء الله، درس پانزدهم، عظیم

    اسماء الله، درس پانزدهم، عظیم در آخر همون آیت الکرسی، در خصوص عظیم بودن خدا میگه با اینکه کُرسی خدا، صندلی قدرتش، حیطۀ مدیریتش، انقدر وسیعه که کل آسمونا و زمین رو در بر گرفته، لَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا، حفظ این عالم وسیع خستش نمیکنه، وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ، چون اون علیّ عظیمه (۲:۲۵۵). وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ، اون سوار کارشه، این عرش و مُلک با شکوه و عظمت رو به خوبی مدیریت میکنه (۹:۱۲۹). عِظام یا استخونها هم از همین ریشه…

    ادامه »»»
  • الْعَلِيُّ

    اسماء الله، درس چهاردهم، علی ، الْعَلِیُّ

    اسماء الله، درس چهاردهم، الْعَلِیُّ در آخر همون آیت الکرسی (۲:۲۵۵)، علی بودن خدا رو اینطور معرفی میکنه: وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ، کُرسی خدا، صندلی قدرتش، حیطۀ مدیریتش، کل آسمونا و زمین رو در بر گرفته، انقدر وسیعه. برای همینه که هُوَ الْعَلِیُّ، علیه، عالیه، متعالیه. مقابل علی یا عُلیا، اَسفَل هست یا سُفلا (۹:۴۰). محیط بسته، شرایط محدود یا جایگاه پایین. اینکه آدم از أَحْسَنِ تَقْوِیم، بالاترین جایگاه و مقام (۹۵:۴)، افتاد أَسْفَلَ سَافِلِینَ، پایین ترینِ پایینا (۹۵:۵)، به…

    ادامه »»»
  • قیوم

    اسماء الله، درس سیزدهم، قیوم/قیم

    اسماء الله، درس سیزدهم، قیوم/قیم برسی صفت قیوم گفتیم قدم اول، حیّ بودنه، حیات داشتنه. قیّوم بودن، لازمۀ حیاته، همیشه بعد از حیّ اومده. در ادامۀ همون آیت الکرسی (۲:۲۵۵)، قیّوم رو با لَا تَأْخُذُهُ نَوْمٌ شرح داده. یعنی قیوم کسیه که وسط کار خوابش نمیبره. مثل یه راننده که تا وقتی پشت فرمونه، باید بیدار باشه، لازمۀ حیاتش اینه که وسط رانندگی نخوابه. یا توریستی که از دیارش خارج شده و اومده یه کشور جدید، در همه لحظاتی که…

    ادامه »»»
  • حیات

    اسماء الله، درس دوازدهم، حیات/حی

    اسماء الله، درس دوازدهم، حیات/حی جالبه قرآن، حیات دنیا رو مقابل حیات آخرت نزاشته. همیشه حَیَاهُ الدُّنْیَا، مقابل دَّارَ الْآخِرَهَ اومده (۶:۳۲). دنیا، از ریشۀ دون، یعنی پایین، نزدیک. همین عالمی که الان در دسترس ماست، توش هستیم. آخرت، از ریشه آخِر، یعنی دیگر. دار آخرت، یعنی یه دیار دیگه، یه جای دیگه. پس حیات، یه تجربه موقته که تو این دنیا کسب میکنیم. دار یا دیار، جاییه که بهش تعلق داریم، خونۀ اصلیمونه. مال اون دیاریم، نه این دنیا.…

    ادامه »»»
  • شاکر

    اسماء الله، درس یازدهم، شاکر/شکر

    اسماء الله، درس یازدهم، شاکر/شکر شاید فکر کنیم شُکر، از همۀ اسماء الله بیشتر سر زبون مردمه: خدایا شُکرت! در حالیکه قرآن، چیز دیگه ای میگه. خدا بهتون سمع و بصر و فؤاد داده. تا با سمع، اطلاعات دنیای بیرون رو بیارین درون. با بصر، اطلاعاتی که اومده درونتون رو آنالیز کنید، انتخاب مسیر کنید. با فؤاد، با تکیه بر حسّ و الهامات، هر جا لازم بود تصحیح مسیر داشته باشین. اما، قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ، چه کم شُکر میکنین، چه…

    ادامه »»»
  • قهار

    اسماءالله، درس دهم، قهار/قاهر

    اسماءالله، درس دهم، قهار/قاهر برسی صفت قهار از ۱۰ آیه ای که در قرآن کلمات همریشۀ قهّار اومده، ۶ تاش قهار با واحد زوج شده: اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ، خدای واحد قهّار (۱۲:۳۹). و ۳ تاش، قاهر با فوق همراه شده، وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ، و خدا قاهره فوق عبادش، بالاتر / برتر / مسلطه بر بندگانش (۶:۱۸) ما هم میگیم که فلانی پزشک قهّاریه، وکیل قهاریه. یعنی تو زمینه کاری خودش استاده، تخصص داره، تَکه، فوق و برتر از هم…

    ادامه »»»
  • علم علیم

    اسماءالله، درس نهم، علم ، علیم

    اسماءالله، درس نهم، علم ، علیمَ اسم علم و علیم، در عالم دیجیتال، هر عکس و فیلمی، یا آهنگ و بازی و برنامه ای که تو گوشی یا کامپیوتر داریم، هر چند هرکدوم یه کار کاملا متفاوت میکنن و خیلی پیچیده به نظر میان، اما میدونیم بدون استثناء همشون یه ساختار مشابه و ساده دارن: ۰ و ۱٫ همۀ این برنامه های رنگارنگ و جذاب، که این روزا بخش جدایی نشدنی زندگی همه ما هستن، صرفا کُدهای دیجیتالن، بر مبنای…

    ادامه »»»
  • بصیر

    اسماءالله، درس هشتم، بصر/بصیر

    اسماءالله، درس هشتم، بصر/بصیر برسی صفت بصیر و اما ابزار مکمل سمع، که در بیشتر آیات هم با هم اومده، بصره. إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ (۳۱:۲۸) و شرح مشابهی داره، چون شنیدن و دیدن، با اینکه ظاهرا از دو کانال مختلف صورت میگیره، ولی در یک ذهن مشترک آنالیز میشه. پس بصر، هر اطلاعاتیه که در ذهن ما قابل آنالیز شدن باشه. چشم، ابزار اصلی بصیرته، اما بصیر بودن، حاصل دیدن با چشم به تنهایی نیست. إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ،…

    ادامه »»»
  • سمیع

    اسماءالله، درس هفتم،سمع/سمیع

    اسماءالله، درس هفتم،سمع/سمیع برسی صفت سمیع أَنشَأَکُمْ، خدا داستان آدم رو انشاء کرد، وَجَعَلَ لَکُمُ، و قرار داد واستون: السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَهَ. سه ابزار ضروری زندگی، که اولینش ابزار سمعه (۶۷:۲۳). سمع، هر اطلاعاتیه که برای ذهن ما قابل دریافت باشه. گوش، ابزار اصلی سمعه، اما سمیع بودن، حاصل گوش دادن به تنهایی نیست. إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ، قطعا خدا اونه که سمیعه. خدا که گوش نداره، چطور پس میشنوه؟ آیا امواج صوتی صحبتای ما، از زمین به آسمون میره؟…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا