اندیشه

  • بنیاد گرایی اسلامی (اسلام دین میانه و پیشرفت )

    محمّد سعید عشماوی/مترجم: امیر رضایی این اصطلاح که از بستر فکری و اجتماعی امریکای شمالی وام گرفته شده و به بستر عربی _ اسلام بی قید و شرط انتقال یافته است، تفاوت های مهم بین مسیحیت نخستین و اسلام را _ آن چنان که مسلمانان اولیه می زیستند _ نادیده می کیرد. مسیحیان سه قرن اول، چنانکه خوانش انجیل ها به ما نشان می دهد

    ادامه »»»
  • جهاد، جنگ مقدس و تحولات معنایی آن

    محمّد سعید عشماوی/مترجم: امیر رضایی از تمامی مفاهیم کلیدی اسلام، قطعا" جهاد بیشتر مورد بحث است. از نظر غیر مسلمانان جهاد جنگ مقدسی است که بر ضد آنان اعلام می شود. از نظر اغلب مسلمانان جهاد دستوری دینی است که غیر مسلمانان را با ارائه نمونه برتر و اقناع کردن به اسلام وارد می کند

    ادامه »»»
  • ناشایستی های دموکراسی

    عبدالرحمان عالم ارسطو، پدر علم سیاست، دموکراسی را به عنوان شکل فاسد و گمراه حکومت، نوعی از حکمرانی مردم جاهل ، محکوم کرد. افلاطون ، معلم او ، آن را حکمرانی جهالت نامید. لِکی ، دموکراسی را این گونه توصبف کرد: حکومت فقیر ترین ، جاهل ترین، ناشایست ترین کسانی که لزوماً بسیار هم زیاد هستند.

    ادامه »»»
  • برخی از دیدگاه و نقطه نظرات مخالفین و منتقدین سروش

    حسین امانیان    مخالفین و منتقدین سروش را باید به دو گروه عمده تقسیم نمود. اغلب مخالفین وی گروههای افراطی مذهبی از یک سو و مارکسیسم از سوی دیگر هستند که اندیشه های سروش را در قالب قشری گری و مبانی تفکر خود یکسره رد (نه نقد) می کنند. این عده بر این اعتقادند که اندیشه های سروش، ترویج کننده جدایی دین از سیاست و رواج لیبرالیسم است

    ادامه »»»
  • آیا اسلام به وسیله شمشیر گسترش یافت

    اسماعیل،عبدالفتاح / ترجمه ناصر مریوانی این پنداری باطل و شبهه ای بی اساس است که بسیار تکرار می شود . کسی که درباره اهداف و آداب جنگ و حقوق انسان در اسلام با دقت به تفکر پرداخته ودر مورد آن مطالعه کرده باشد ،به یقین پی می برد که اسلام از تهمت های این یاوه گویان که بدون فهم قضیه راجع یه آن داوری می کنند، بدور است و اینها لازم است که قبل از موضع گیری ناآگاهانه و شتابزده…

    ادامه »»»
  • نقدی بر نظریه های مخالفین دین

    وحید الدین خان / ترجمه : نشر وحید زیست شناسان بر این عقیده اند که همه حوادث در جهان بر اساس(قانون طبیعت) انجام می پذیرد پس دیگر نیازی به نیروی مجهولی به نام خدا نداریم  که منشأ بروز این حوادث باشد. بهترین پاسخ در اینباره گفته دانشمند مسیحی است که می گوید: «طبیعت واقعیتی از وقایع (جهان) است نه تفسیر آن». آنچه را شما از جهان می بینید علل ایجاد دین نیستند بلکه دین می گوید که ماورای این اشیاء…

    ادامه »»»
  • شیوه برخورد علمی با موضوعات مورد اختلاف

    دکتر عوض بن محمد القرنی /  مترجم: مجتبی دوروزی موضوعات شرعی و تطبیق آنها در زندگی از دیدگاهی شرعی به دو بخش تقسیم می­شود:  1- موضوعاتی که مورد اتفاق و اجماع است.  2- موضوعاتی که مورد اختلاف است .مسائلی هستند که مجتهدین اسلامی در هر زمانی بر آن اتفاق نظر دارند، در تنیجه جای هیچ اختلافی با قی نمانده است

    ادامه »»»
  • تحلیلی بر عرفان اسلامی از سه دیدگاه

    کمال روحانی از شهد شریعت تا عهد طریقت : هنوز گوش زمان از شنود قوانین محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم)انگشت به دهن مانده است و چشم همگان بر نقطه ی نزول وحی خداوندی در درد تحیّر فرو آمده که راز این همه مناعت و سرِّ این همه ثقافت چیست؟!زیرا دامان بلند تمدّن اسلامی به خوبی،بار بر نشاند

    ادامه »»»
  • ادوار و تطوّرات تصوف اسلامی

    کمال روحانی تصوف اسلامی ادوار مختلفی را از ابتدا تا کنون طی کرد،اما دوره ی واقعی و آغازین آن همان قرن دوم است.گر چه برخی از محققان عرفان اسلامی در تقسیم بندی ادوار تاریخی تصوف،از صدر اسلام به عنوان دوره ای خاص اسم برده اند لیکن این تقسیم بندی با توجه به شروع واقعی تصوف از قرن دوم،چندان منطقی  به نظر نمی رسد

    ادامه »»»
  • شیوه انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ستایش غربی

    دکتر عبدالله ناصح علوان / مترجم: مولود مصطفایی پیش از آن که از طریق انتقال تمدن اسلامی به غرب و ستایش غربی ها از آن، سخنی بگوییم، بهتر آن است که شرایط و اوضاع عمومی اروپا در قرون وسطی پرده برداریم تا به خوبی دریابیم که چگونه تمدن اسلامی به میان آنها راه یافت؟ چگونه بر آنان تأثیر نهاد؟ و چگونه آنان را از عقب ماندگی و جهالت به در آورد و به چنان تقدم و پیشرفتی رساند که در…

    ادامه »»»
  • ارتداد در اسلام

    یوسف سلیمان زاده اسلام دینی است عقلانی، و از تمامی مخاطبان خود می خواهد که از روی تعقل و بر پایه ی استدلال های قوی علمی و عقلی وارد آن شده و اصول و پایه هایش را(توحید، نبوت، معاد) در سایه اقناع درونی بپذیرند. به همین دلیل آیات بی شماری از قرآن کریم آدمیان را به تفکر و تدبر فرا می خواند و از تقلید و پیروی کورکورانه نهی نموده است.

    ادامه »»»
  • اصول و پایه های تفکر اسلامی در مسأله ی ملیّت

    حیدر غلامی دیدگاه اسلام نسبت به مسأله ی ملیّت مبتنی بر اصول و پایه های زیر است:« اولین حق برای انسان مؤمن یا غیر مؤمن، حق حیات است؛ چون اگر حیات و زندگی نباشد، سایر حقوق هم مطرح نیستند ...، هر فردی در قلمرو حکومت اسلامی حق دارد که از بهترین صورت  نحوه ی زندگی برخوردار باشد.

    ادامه »»»
  • چگونگی تفسیر استبدادهای تاریخ اسلامی

    راشد غنوشی / مترجم: حسین صابری چگونه استبدادهایی را که در تاریخ اسلام روی داده است تفسیر کنیم؟ هیچ کس نمی تواند بر این دلیل بیاورد که اسلام استبداد را قانونی دانسته یا آن را قانونی کرده است؛ چرا که آموزه های اسلام، همه پیکار بر ضد ستم و دعوت به عدالت است، تا جایی که برخی فقیهان بدان گراییده اند که هر جا عدالت باشد همان جا شرع خداست.

    ادامه »»»
  • شبهه ای در مورد پرداخت جزیه در اسلام

    استاد اسماعیل،عبدالفتاح / ترجمه ناصر مریوانی می گویند  که دین اسلام غیر مسلمانان را ملزم به پرداخت جزیه نموده تا آنها را خوار و ذلیل گرداند  یا اینکه مجبورشان کند  برای فرار از پرداخت جزیه ، به اسلام روی آورند و مسلمان شوند .در ابتدا باید شبهه پراکنان را حد اقل  به مطالعه  بعضی از کتب فقهی که درباره ی جزیه و انگیزه واهداف آن مطالبی نگاشته شده سفارش کرد تا میزان رحمت و شفقت  و بخشندگی دین اسلام را…

    ادامه »»»
  • خردورزی یا خردسوزی؟!

    «پاسخی درون دینی به پاره ای از شکوک و شبهات» عبدالعزیز سلیمی بيان باورها و اظهار نظرهای فيلسوفان در رابطه با « مبدأ و معاد ، وحی و نبوت، نصوص و متون دینی و پيوند ميان علم و دین و...» قدمتی دیرینه دارد و در هرعصری با اهداف و ادبیات خاصی و با برخورداری از پشتوانه های پیدا و پنهان و اسباب و انگیزه هاي درونی و برونی خودنمایی نموده و ذهن بسياري را به خود مشغول ساخته است.

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا