تربیت، اخلاق و تزکیه
-
سرچشمه های نور
سرچشمه های نور سرچشمه های نوری که فقه دعوت برافروخته و در انتظار انسانهای بااحتیاط و پرهیزکار و توبه کننده است تا به آن پناه ببرند. 1- پناه بردن به خدا از فتنه ها 2- پیراسته کردن نیت از آلودگی ها 3- قبول نصیحت و درخواست آن از آگاهان 4- طلب آمرزش 5- تقوا در برابر خشم هجوم آورنده 6- سنجش فرد مسلمان همراه با نیکی ها و خطاهایش 7- توجه به عیب نفس 8- محافظت گوش از شنیدن عیبجویی…
ادامه »»» -
چهار زیان پیروی از هوی و هوس
چهار زیان پیروی از هوی و هوس پیروی از هوی و هوس ضررها و زیانهای بسی سنگین برای انسان دارند از جمله: ۱- باعث ممانعت از حق می شود، طوری که انسانی که دنباله رو هوای خویش است حق با دلیل و برهان برایش آورده می شود اما او آن را رد می کند. ۲- یکی دیگر از زیانهای هوی ، تباه کردن عقل است، طوریکه استنباط ها و برداشت های فرد ناقص و ناهماهنگ می شود. ۳- زیان دیگر…
ادامه »»» -
احساساتی بودن و شعار زدگی ما
احساساتی بودن و شعار زدگی ما نویسنده: حسن نراقی ما ایرانی چه دوست داشته باشیم که به این صفت متصف شویم و چه دوست نداشته باشیم، مردمی هستیم که در اکثر موارد احساسات مان در اتخاذ و انتخاب مسیرمان نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند. اگر بخواهم نقطه مقابلی را برای خودمان به منظور روشن شدن هر چه بیشتر مطلب عنوان کنم مجبور خواهم شد از خونسردی های معروف انگلیسی یاد کنم.که صد البته باز هم یادآوری…
ادامه »»» -
تربیت عملی در اسلام
تربیت عملی در اسلام نویسنده : فتحی یکن /مترجم: عبدالله خاموش هروی اسلام صرف به ابراز نظریات در مورد ساختار و تربیت افراد اکتفا ننموده، بلکه آنان را در راه عملی و تطبیقی ای سوق داده و روش های تربیتی مبتنی بر تجربه ای را برای هدایت و تربیت شان ابراز نموده است. آنکه از نزدیک نمونه های ساختار عملی و تطبیقی را در دوره ی پیامبر (ص) می نگرد به نکته ها و شیوه های علمی در میدان ساختار…
ادامه »»» -
سی صفت اخلاقی و شخصیتی از صفات منافق
سی صفت اخلاقی و شخصیتی از صفات منافق نویسنده : دکتر عائض القرنی / ترجمه: سید ادریس قیصری مقدمه ی مترجم: سپاس و ستایش برای پروردگار و هزاران درود و سلام بر پیامبر و آل و اصحاب وی و کسانی که از او پیروی می کنند تا روز قیامت. براستی که بیماری نفاق از سایر بیماری های دیگر خطرناکتر است که سرانجام انسان را در روز قیامت معلوم و مشخص می سازد، امروزه یه خاطر پایبند نبودن مردم به ایمان…
ادامه »»» -
دنیا ، آخرت علم ، عمل ، اخلاص و سلامت در کلام امام عبدالقادر گیلانی
دنیا ، آخرت علم ، عمل ، اخلاص و سلامت در کلام امام عبدالقادر گیلانی نویسنده: شیخ عبدالقادر گیلانی / مترجم: محمد جعفر مهدوی شبانگاه روز سه شنبه چهاردهم ذی القعده سال۵۴۵هجری قمری، شیخ عبدالقادر قدس سره چنین فرمود: ( یا غلام) آخرت را بر دنیا برتری مده، تا سود کامل حاصل نمایی، و اگر دنیا را بر آخرت ترجیح دادی زیان کلی خواهی دید. چگونه به چیزی مشغول می شوی که بدان مأمور نیستی؟ هر گاه به دنیا بی…
ادامه »»» -
آیا راه بازگشتی برای من هست؟! نامه جوانی به امام حسن البنا
آیا راه بازگشتی برای من هست؟! نامه جوانی به امام حسن البنا نویسنده عصام تلیمه /مترجم: یاسین عبدی استاد فاضل و مرشد عام: سلام الله علیکم و رحمته و برکاته و بعد: از اینکه بخشی از وقت گرانبهای شما را با نوشتن این نامه به شما می گیرم، پوزش می طلبم. من جوانی هستم که غرق در لهو و لعب ها و کارها بیهوده ی دوران جوانی که به طور معمول بیشتر جوانان بدان گرفتار می شوند، به سر می…
ادامه »»» -
چرا اضطراب و نگرانی زندگی ما را فراگرفته است؟
چرا اضطراب و نگرانی زندگی ما را فراگرفته است؟ نویسنده : نایب قدرت … سوار تراموا شدم. همسرم، که یک نقاش است؛ در کنار من بود. چند نفری در مقابل من نشسته بودند. اضطراب و نگرانی در چهرههایشان کاملاً نمایان بود. از طرز پوشش و زیور آلات آنها معلوم بود که افرادی متموّل هستند. تضاد مفرط بین ظاهر آراسته و پریشان حالی آنها، مرا به فکر واداشت. از همسرم سؤال کردم: «به نظر شما دلایل اینگونه استرسها و دلهرهها چه…
ادامه »»» -
مراقب بالش پر خود باشید
روزی خانمی سخنی را بر زبان آورد که مورد رنجش خاطر بهترین دوستش شد. او بلافاصله از گفته خود پشیمان شده و بدنبال راه چارهای گشت که بتواند دل دوستش را بدست آورده و کدورت حاصله را برطرف کند. او در تلاش خود برای جبران آن، نزد پیرزن خردمند شهر شتافت و پس از شرح ماجرا، از وی مشورت خواست. پیرزن با دقت و حوصله فراوان به گفتههای آن خانم گوش داد و پس از مدتی اندیشه، چنین گفت: «تو…
ادامه »»» -
چرا ما دروغ می گوییم؟ چکار بکنیم تا دروغ نگوییم؟
چرا ما دروغ می گوییم؟ چکار بکنیم تا دروغ نگوییم؟ نویسنده: سید مجتبی حورایی برادران یوسف چرا دروغ گفتند؟ خدای ناکرده ما چرا دروغ می گوییم؟ علت دروغ گفتن بزرگ ترها عمدتاً در این خلاصه می شود که می خواهند به واسطه ی دروغ یا جلب منفعت و سودی کنند یا دفع خطر و ضرر. از آنجا که برادران یوسف می خواستند محبوب شوند و نزد پدر عزیز باشند دروغ گفتند. پدر می خواهد مغازه اش فروش بیشتری داشته باشد،…
ادامه »»» -
دعوتگران و مشکل ریاء و ظاهرسازی
دعوتگران و مشکل ریاء و ظاهرسازی نویسنده: دکتر سید محمد نوح / مترجم: حسین تیموری رسول الله ص فرمودند: اولین نفری که روز قیامت مورد محاسبه قرار میگیرد، مردی است که در راه خدا شهید شده است، او را میآورند و نعمتهای خدا را برایش یادآوری میکنند، او نیز اقرار میکند که از آن نعمتها بهرهمند بوده است، خداوند میگوید: برای شکر این نعمتها چه کردهای، میگوید: در راه تو جهاد کردم، تا شهید شدم، خداوند میگوید: دروغ میگویی،…
ادامه »»» -
عبدالقادر گیلانی: عمل به قرآن ترا به خدای قرآن می رساند
امام عبدالقادر گیلانی: عمل به قرآن ترا به خدائی که قرآن را نازل کرده است. نویسنده: امام عبدالقادر گیلانی(رحمه الله) /ترجمه: محمّد جعفر مهدوی شامگاه روز سه شنبه یازدهم ذی القعده، سال ۵۴۵ هجری. قمری، شیخ عبدالقادر( رضی الله عنه) در مدرسه چنین بیان فرمودند: حسن بصری رحمت خدای بر او باد گفته است: دنیا را سبک بشمارید. بخداوند سوگند، که زندگی دنیا گوارا نمی شود، الا با خوار داشتن آن. (یا غلام) عمل به قرآن ترا به خدائی که…
ادامه »»» -
آفات و ضررهای عصیان و گناه
آفات و ضررهای عصیان و گناه نویسنده: امام ابن القیم الجوزیه / ترجمه: مهدی مصطفایی آنچه لازم است دانسته شود این است که گناه و عصیان به انسان آسیب می رساند و باید هم چنین باشد و آسیب گناه به قلب مانند تأثیر سم در بدن است با در نظر گرفن نوع و درجه آن. و آیا درد و ضرری در دنیا و آخرت وجود دارد که سبب آن گناه و عصیان نباشد؟ مگر چه چیز پدر و مادرمان را…
ادامه »»» -
گناه عامل نابودی ملت ها
نویسنده:عمرو خالد/مترجم:محمد عزیز حسامی دوستان عزیز!آیا میخواهید که خداوند وضعیت کنونی ما را تغییر دهد؟! اگر میخواهید ، باید دست از انجام گناهان بردارید. من میدانم که هیچ کس بدون خطا و گناه نیست؛ پس بیایید همگی با عزمی راسخ و جدی از گناهان توبه کنیم ، چرا که اصرار بر گناهان و تکرار آن ها خود گناهی بزرگ است ؛ پس برخیزید ، رو به سوی خدا آورده و با پشیمانی برای آن چه که از دست داده ایم
ادامه »»» -
نیاز انسانبه تربیت میانه و متعادل
نیاز انسانبه تربیت میانه و متعادل نوینسده: دکتر ماجد کیلانی تربیت میانه، اصطلاحی است که از آیه زیر برگرفته ایم ” وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا ” [۱] ” و بدین گونه ما شما را امتی میانه قرار دادیم، تا بر مردم گواه باشید. و پیامبر بر شما گواه باشد….” مراد از تربیت میانه، تلاش برای آراستن انسان تربیت اسلامی به رفتار متعادل در همه فعالیت های نفس بشری و نفس انسانی است،…
ادامه »»»