خبر های جدید

ترکیه گرفتار در دو جنگ متفاوت

آنکارا به خواسته خود می‌رسد؟
ترکیه گرفتار در دو جنگ متفاوت

جنگنده‌های ترکیه بامداد شنبه حملات هوایی را به پایگاه داعش در سوریه انجام دادند و هم‌زمان مواضع حزب کارگران کردستان در شمال عراق را نیز بمباران کردند.
ناظران سیاسی می گویند تصمیم اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر حمله هم زمان به مواضع داعش و حزب کارگران کردستان، ترکیه را در برابر جنگی غیرقابل پیش بینی قرار می دهد که هیچ نتیجه ای نمی توان برای آن تصور کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، ارتش این کشور روز شنبه حملات هوایی و توپخانه ای علیه مواضع داعش در سوریه و شورشیان حزب کارگران کردستان در شمال عراق انجام داده است.

داوود اوغلو در کنفرانس خبری که تلویزیون ترکیه به طور مستقیم آن را پخش کرد، همچنین گفت: «آنکارا دستورات یورشی به تیپ سوم نظامی خود در سوریه و عراق داده و عملیات هوایی و زمینی جاری فعلی در همین راستا است.» در همین رابطه دولت ترکیه اعلام کرد از روز جمعه تا کنون ۵۹۰ نفر از افراد متهم به همکاری با داعش یا حزب کارگران کردستان را بازداشت کرده است.

جنگنده های ترکیه بامداد شنبه حملات هوایی را به پایگاه داعش در سوریه انجام دادند و هم زمان مواضع حزب کارگران کردستان در شمال عراق را نیز بمباران کردند.

این عملیات متفاوت یک هفته بعد از آن انجام می شود که عملیات خشونت آمیزی در مرزهای ترکیه روی دادند که باعث کشته و زخمی شدن سربازان ترک در مرزهای جنوبی این کشور شد، مقامات ترکیه گروه های کرد و داعش را مسئول انجام این اتفاقات دانسته اند.

حزب کارگران کردستان اعلام کرده است حمله به نیروهای امنیتی ترکیه را در واکنش به حمله به فعالان کرد در شهر کردنشین سوروچ انجام داده است.

در همین رابطه حزب کارگران کردستان رسما اعلام کرد، بعد از حملات هوایی شدید ارتش ترکیه دیگر حفظ آتش بس با آنکارا معنا ندارد.

ناظران مسائل ترکیه می گویند حمله هم زمان به داعش و کردها آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون پیش بینی نتایج آن می تواند به ضرر منافع سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که این روزها سودای “سلطنت مدرن” را در سر دارد، تمام شود. به اعتقاد کارشناسان آنکارا در طول سال های گذشته از شکست دادن حزب کارگران کردستان ناکام ماند و این حزب زمانی دست از خصومت با آنکارا برداشت که دولت اردوغان مجبور شد از در دوستی با آن وارد شود و امتیازات سختی را به این حزب بدهد.

در عین حال حزب کارگران کردستان تجربه بسیاری در جنگ های چریکی در مناطق کوهستانی جنوب ترکیه دارد و می تواند روی حمایت کردهای سوریه و عراق نیز حساب کند، مساله ای که آنکارا نمی تواند به راحتی کاری برای مهار آن انجام دهد، برای همین مجبور است جان سربازان خود را بیش از پیش به خطر اندازد.

پیش از این آنکارا تلاش می کرد منطقه هائل در داخل مرزهای سوریه با هدف ایجاد طوقی ترکی علیه کردهای سوریه ایجاد کند تا مانع از ایجاد منطقه ای مستقل توسط کردهای سوریه شود، اما اکنون خود را در معرض رویارویی هم زمان با کردهای ترکیه و سوریه و عراق می بیند.

این در حالی است که رئیس جمهوری ترکیه در استفاده از کردهای عراق به سود خود نیز ناکام مانده است. وی که بر روی درگیری کردهای اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی بغداد حساب کرده بود، اکنون به روشنی می بیند که ساعاتی پس از بمباران مواضع حزب کارگران کردستان در شمال عراق با محکومیت شدید حکومت اقلیم کردستان مواجه می شود و مسعود بارزانی از او می خواهد فورا به حملات هوایی خود پایان دهد. خبرگزاری کردی پاس نیوز به نقل از منابع نزدیک به دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق گزارش داد که مسعود بارزانی در تماس با احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه خواستار توقف فوری حملات هوایی جنگنده های ترکیه به خاک اقلیم کردستان عراق شد.

اردوغان که تا پیش از این از متحدان داعش شده بود تحت فشار امریکایی ها مجبور به انقلاب در مواضع خود شد و وارد جنگ با این جریان تندرو شد به این امید که بتواند حمایت واشنگتن را برای ایجاد منطقه هائل در عمق خاک سوریه در مناطق مرزی با ترکیه به دست آورد و مانع از ایجاد اقلیمی ویژه کردهای سوریه شود. گفته می شود واشنگتن تنها به این شرط حاضر به قبول این خواسته آنکارا شده است که طول منطقه هائل ۹۸ کیلومتر و عمق آن حداکثر ۴۵ کیلومتر باشد و فقط منحصرا علیه فعالیت های خصمانه داعش باشد، همچنین نیروهای نظامی ترکیه به هیچ وجه حق حمله به جنگنده های بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را نیز نخواهند داشت.

بسیاری از ناظران بعید نمی دانند که داعش بخواهد حملات ارتش ترکیه علیه مواضع آن را به سختی تلافی کند. به ویژه که در مناطق مختلفی از مرز ترکیه نفوذ دارد و نیروهای وابسته به آن زیر نظر سازمان امنیت ترکیه آموزش کافی دیده اند و برای انجام اقدامات ایذایی به مقدار کافی سلاح در اختیار دارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا