تربیت فرزندانجوانانمطالب جدید

ویژگی های نوجوان عصر ماهواره و روش رفتار با وی

ویژگی های نوجوان عصر ماهواره و روش رفتار با وی

نویسنده : ا. کیهان نیا

 

نوجوان عصر آتاری، میکرو، لیزر، دیسک، ماهوراره و کمودور، در حال و هوای دیگری است؛ او دارای سرگرمی هایی است که با زمان نوجوانی پد رو مادرش کاملا” متفاوت است. داگر یادتان باشد در گذشته ها، برای دختر خانم ها عروسک می خریدند که با او مدت ها سرگرم بود، و برای نوجوان پسر جغجغه و بادبادک می خریدند. اگر به خیلی قدیم تر برویم، یادمان می آید که در آن روزها، نوجوان با گل و خاک، اسب و شتر و قاطر درست می کردند و ساعت ها با این وسایل دست ساز، بازی می کردند.

امکان این که بچه ها از خانه خارج شوند و با دوستانشان به گردش بروند، لیشتر بود آن روز ها مثل امروز بچه دزدی نبود، خطر تصادف با ماشینی وجود نداشت، ضرورت آپارتمان نشینی هم هنوز احساس نشده بود، بنابراین حالا، متناسب با ضرورت های زندگانی کنونی، هم نحوه تربیت بچه ها متفاوت شده و هم نوع سرگرمی ها دگرگون گردیده است؛ در نتیجه مزاحمت های آن ها هم بیشتر شده است.

پس ما نمی توانیم آن ها را با گذشته خودمان مقایسه کنیم . از طرفی یادتان باشد حالا که بزرکتر شده ایم و البته عاقل تر، بدیهی است که یادمان رفته خودمان در نوجوانی چه قدر نا آرام و دارای تحرک بودیم. اگر همین یک نکته را همیشه مد نظر داشته داشته باشیم، رابطه ما با فرزندمان بهتر خواهد شد.

نوجوان عصر ماهواره میزان اطلاعاتش خیلی بیشتر از نوجوان پنجاه سال پیش است . نوجوان امروزی در المپیاد ها شرکت می کند و با جهان خارج از وطنش آشنا می شود. نوجوان امروزی از طریق سینما، تلویزیون، ویدئو با شگفتی های دنیا آشنا می شود. آخرین اختراعات و اکتشافات را در مجلات متعدد علمی می خواند. او اطلاعاتش چندین برابر نوجوان ۵۰ سال پیش است؛ بنابراین با یک تشر ساکت نمی شود؛ با یک چشم غره به گوشه ای نمی خزد، برای این که تسلیم نظر ما شود، باید با زبان منطق با او روبه رو شویم.

او تا حرفی را مستند نیابد، قبول نمی کند، پس از او انتظار داشت هر چه که ما ما می گوییم، بگوید چشم! ما والدین برای این که بتوانیم از عهده اداره کرده فرزندانمان بر آییم، ناگزیریم همانند آن ها، خود را با جهان امروز و پیشرفت هایش هماهنگ سازیم، و گرنه عدم اطلاع ما موجب می شود که آن ها، فرماندهان ما شوند؛ آن چنان که در بعضی از خانواده ها، که پدر و مادر از تحصیلات کافی برخوردار نیستند؛ جوان اختیار اداره خانه را به دست می گیرد.

—————————————-

منبع : نوجوانان چه می گویند / نویسنده : ا. کیهان نیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا