دعوت و داعی

رهنمود هائی از استاد احمد مفتی زاده

رهنمود هائی از استاد احمد مفتی زاده

 

۱ – علت دردها و مشکلات انسان , ضعف فرهنگی , علمی , کمبود کتاب و کمبود آموزش های اخلاقی نیست . بلکه علت اصلی آن عدم وجود تزکیه می باشد و تزکیه فقط از دین بر می آید زیرا همزمان ذهن و قلب انسان را پرورش می دهد .

۲ – اساسی ترین مسئله برای هر مسلمان در هر شرایط و وضعیت این است که پیش و بیش از هر چیز مراقب درون و نفس خود باشد , زیرا در اسلام اصلاح ضمیر و شکست دشمن ( شیطان ) و بستن راههای نفوذش در دنیای پیچیده ی درون جهاد اکبر است و پایه و اساسی است برای جهاد اصغر یعنی شکست دشمن در دنیای بیرون که به التبع ساده تر از  جهاد دنیای درون انسان است .

۳ – آنچه دوستی و برادری ایمانی را ثمر بخش می گرداند اخلاص در نیت است و تعهد در عمل باطن و ظاهر .

۴ – ارزش هر یک از شما به خلوص نیّت تقوی آفرینتان است و به مقدار مفید بودن شما برای مردم محروم و مظلوم و سرگردان جامعه تان . و توجه به خوشبختی و هدایت مردم به سوی سعادت بالاترین خدمت می باشد .

۵ – شجاعت و تواضع را چنان در خود نیرو بدهید که از مطرح شدن بترسید .

۶ – تکالیف به حسب تفاوت شرایط , متفاوت است .

۷ – تنها عامل بدبختی های مسلمانان بیگانه شدن از قرآن بود , و اکنون نیز تنها وسیله آگاه شده و خوشبختی و رستگاری مسلمانان و رهائی از بند اسارت جهانخواران و دامهای تزویرشان فقط بازگشت به سوی قرآن است و جز این , راهی درست و مستقیم وجود ندارد .

۸ – در مورد اختلافات مذهبی و فکری میان دو مسلمان باید بیشتر به مسائل موجب تعاطف پرداخت و از بحث های خلافی حذر کرد مگر در شرایط شرعی آن ؛ یعنی وجود علم و حسن نیّت و برای حل آن مسئله , در غیر این صورت از هر عملی که ممکن است به سرد شدن عواطف برادری ما بین طرفین منجر گردد , و یا مایه ی سوء استفاده  ی بد خواهان و دشمنان برای تحریک اختلاف و خصومت گردد , جدّاً اجتناب ورزید .

۹ – کسی نزد خداوند محبوب تر است که به خاطر رضای خدا با خدمت به دین و بندگانش تحمّل و گذشتش بیشتر باشد حتی نسبت به اشتباهات و خطاهای مسلم دیگران .

۱۰ – با توجه به نص  إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ  قصور از این دو وظیفه ( که صورت های اجرائی گوناگون و فراوانی دارند ) عصیان است : اوّل _ جدّ و جهدی صادقانه و پیگیر بر اساس روش اسلامی برای رفع کدورتها و بیگانگیها و … دوّم _ کوشش برای شرایطی که دانشمندان همه ی فرق اسلامی با صمیمیت و شوق ایمانی , به بررسی یک یک مسائل بپردازند . تا امّت اسلامی و دین زنده شوند .

وای بر ما اگر با تجربه ی قرون گذشته , به جای « اصلاح بین الاخوین » تخم اختلافی تازه ما بین امّت بپاشیم !

۱۱ – ما « محک » نیستیم برای ارزیابی دیگران تا اگر موافق ما باشند خوب و اگر مخالف ما باشند بد باشند . از این خصلت های خودپرستانه و شرک آلود خود را برهانید اگر کسی دیگر , دچار چنین اشتباهی شد شما حذر کنید .

۱۲ – به اقتضای دو اصل « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ  » و « لا یومن احدکم حتّی یحب لاخیه ما یحب لنفسه » مکلفیم هر آنچه برای خود دوست داریم و می پسندیم برای همه مسلمانان بدون استثناء دوست داشته باشیم .

۱۳ – « خیر النّاس أنفعهم لِلنّاس » خدمت به خلق از آثار تقوا می باشد امّا به شرطی که : _ همراه با تواضع باشد . _ بدون توقع مادی و معنوی باشد . _ با تحمّل صمیمانه و آسان انتقادات و توقعات دیگران همراه باشد . _ در صورت بروز هرگونه قصور یا تقصیر , صمیمانه به آن اعتراف نموده و از آن متأثر شوید نه اینکه به توجیه و عذر تراشی و تهمت زدن به دیگران متوسل شوید .

۱۴ – محبّت نسبت به خود , مفهوم و مصادیقی دارد مخالف با خودخواهی . خودخواهی آثار ناگواری برای فرد دارد که اصلی ترین آنها « استکبار » می باشد که آن هم صورت ها و جلوه های گوناگونی دارد از جمله : خود را بزرگتر و بهتر از دیگران پنداشتن , بر دیگران مخصوصاً ضعیفا , تکبّر نمودن , برخورد تحقیرآمیز با اطرافیان , انتظار دست به سینه شدن و اطاعت بی چون و چرا دیگران ( از افراد خانواده گرفته تا جامعه ) .

دومین اثر خودخواهی « اتراف »  است یعنی خوشگذرانی همراه با اسراف یا تبذیر , که غالباً این آفت هم مایه ی استکباری دارد .

اما محبت به خود فرد را وا میدارد تا از هر آنچه که وی را از مسیر کمال و سعادت به معنای واقع کلمه باز می دارد یا منحرف می سازد , حذر کند و متنفر باشد  .

۱۵ – تکفیر بعضی از فرقه های اسلامی پایبند و معتقد به اصول عقاید اسلامی ( هر چند به طور آشفته ) خلاف موازین اسلامی می باشد .

۱۶ – امر به معروف و نهی از منکر باید هکچون دعوت به خیر بر اساس حکمت باشد و این یک وظیفه همیشگی و عمومی است .

۱۷ – ارش نوشته های منظوم و منثور من , این است که قطراتی برگرفته از چشمه سار های حیاتبخش « کتاب و سنّت » اند . منتهی با بیانی و در لباسی در خور فهم مخاطبانم , لذا ارزش از لابس است نه از لباس .

۱۸ – همه شما را به اجتناب از منهیات ششگانه سوره حجرات توصیه می کنم و متوجه باشید که در حالت گناه و آلوده شدن به ناپاکی ها چقدر در نظر خدا زشت هستید .

۱۹ – خواهران و برادرانم ! محببت شما نسبت به من , در صورتی با ارزش است که موافق با محبت و رضای خداوند باشد و فردای مرگ و قیامت با آن خوشحال و سرافراز باشید . آخر اگر اصلاً من و تمام آثارم و همه ی شما و این نسل و این صده نباشیم , یکهزارم آن ضرر را , به بشریت تا هنگام زوال زمین و آسمان نمی رساند , که تحریف و تغییر یک اصل دینی آنهم در محدوده شرک و توحید متوجه بشر می سازد .

۲۰ – در اسلام مسئولیت انسان مسلمان , مرز و حدّی مشخص ندارد . اصولاً مسلمان بودن برابر است با مسئولیت و این مسئولیت وجود مادی و معنوی فرد را تا پهنه هستی در بر می گیرد . منتهی گسترش و افزایش شعاع ها و دایره های مسئولیت به تناسب افزایش و گسترش امکانات فرد بستگی دارد .

 

‫۴ دیدگاه ها

  1. به نام خدا
    برادر گرامی از این که این مطلب با ارزش را در سایت خود نهاده اید بسیار شادمان شدم برای همین این مطلب و همچنین زندگینامه ی امام مودودی را (با ذکر منبع)در وبلاگ خود نهاده ایم به امید موفقیت شما
    ما را حلال کنید

  2. بسم الله الرحمن الرحیم
    خداوند متعال از شما وهمه دوستداران حقیقت وراستی راضی وخشنود باشد
    انعکاس این مطالب می تواند گامی هر چند کوچک در راه روشن شدن افکار
    جوانان باشد .
    جزاک الله خیرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا