۱۰- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، اخلاص حرکت به سوی الله
۱۰- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، اخلاص حرکت به سوی الله
?اخلاص ـ حرکت به سوی الله
۱۰ ـ از یک مخلوق به سوی مخلوقی دیگر نرو، و اگر چنین کنی همانند الاغ آسیاب خواهی بود که به دور آسیاب می چرخد و از همانجایی که حرکتش را آغاز کرده است انتهایش خواهد بود، اما به سوى الله برو و این فرموده الله است، و بدون تردید انتهای (سلوک) تو، به سوی پروردگارت است.
? هدف اصلی طالب مولا این است که در هر کاری متوجه مالک باشد.
در تمامی عبادات و ذکر و فکر، هدف این است که نگاه از غیرالله برداشته شده و قلب در یاد الله مشغول باشد.
اگر شخص ثروتمندی ثروتش را گذاشته و به عبادت، ذکر و فکر مشغول شود، و هدفش این باشد که مردم او را عابد و بزرگ بدانند، بنابراین او مخلوقی را گذاشته و به سوی مخلوق دیگری می رود، یعنی مال و ثروت را گذاشته و به شهرت روی آورده است و واضح است هدفش این است که گمان مخلوق نسبت به او نیک شود. بنابراین به آنچه او مشغول شده است آن هم یک مخلوق است.
و اگر هدف سالک کسب لذت روحانی و مراتب عالیه باشد، گرچه جایز است ولی آن که طالب مولا است خلاف شأن اوست و این هم مخلوق است، یعنی یک مخلوق را گذاشته به طرف مخلوق دیگر که ثواب و مراتب عالیه است می رود، سیر او به طرف خالق نیست از همانجایی که حرکتش را شروع کرده بود به همانجا بر می گردد چراکه ثواب، مراتب عالی و ریا همه وهمه غیرالله هستند و چنین سالکی مانند خر آسیاب است که در دایره ای به دور خود می چرخد و به همانجایی می رسد که سیر را از آنجا آغاز کرده است و هیچ مسافتی را طی نمی کند.
آن سالک هم این گونه است که یک مخلوق را رها کرده و به مخلوق دیگر مشغول شده است، بنابراین در راه مخلوق گرفتار شده و هیچ سیری که منتهی به خالق شود را طی نکرده است.
پس یک سالک باید دست از تمامی مخلوقات بشوید، فرقی نمی کند که دنیا باشد، ثواب باشد و یا مقام باشد، همه و همه را ترک کند و به سوی مولای خویش بشتابد.
الله تبارک وتعالی می فرمایند:
بدون تردید بازگشت تو به سوی پروردگارت است؛ بنابراین باید به این آیه عمل کرده و خاتمه خویش را به سوی مالک حقیقی بدانیم.
? منبع: الحکم العطائیه ـ مترجم: عبدالجلیل رحمت زهی
? @eslahe