سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

استقلال و آزادی، هدیه الهی و امانت خداوندی

استقلال و آزادی، هدیه الهی و امانت خداوندی
نویسنده: عبدالخالق احسان

استقلال و آزادی، هدیه الهی و امانت خداوندی است، و الله متعال انسان را آزاد آفریده تا زندگی خویش را در پرتو آموزه های آزاد منشانه اسلام به صورت آزاد و مستقلانه به پیش ببرد، و از طرف دیگرآزادی و استقلال آرمان بلند بشری و همزاد و همپای زندگی است و بدون آزادی، زندگی معنا ندارد، اگر انسان ها در محیط و کشور خویش آزاد و مستقل نباشند، و برده دیگران بوده و زندگی ذلتباری را تجربه نمایند، معنای واقعی زندگی را درک نکردند، چون آزادی زندگی است و بدون آزادی زندگی بی معناست.

 

هدف از فرستادن پیامبران الهی و به خصوص رهبر و سردار پیامبران، محمد صلی الله علیه و سلم، آزاد سازی ملت ها از یوغ استعمارگران و باورهای خرافی و سلطه زورمندان بوده و رسول الله صلی الله علیه و سلم و اصحاب گرامی شان، برای رسیدن به این آرمان جهاد و مبارزه کردند، تا ملت ها آزاد شده و به اختیار خود تصمیم بگیرند که چه مسیر و عقیده را انتخاب می کنند، وقتی یک کشور توسط مجاهدان مسلمان فتح می شد، مردم  استقلال خویش را دریافته و آزاد می شدند که برای زندگی دنیا و آخرت خویش چه خط مشی را دنبال نمایند.

ربعی بن عامر یکی از سربازان اسلام وقتی با رستم فرمانده کل سپاه فارس روبرو می شود، رستم می پرسد که شما عرب ها برای چه هدفی اینجا آمده اید؟ آیا به دنبال اندوختن سرمایه و کشورگشایی هستید؟ ربعی می گوید: نخیر ! خداوند ما را فرستاده تا مردم از بردگی و بندگی بندگان خدا نجات دهیم و به بندگی پروردگار شان برسانیم و از ستم ادیان باطل به عدالت اسلام ناب گسیل داریم.

و دومین خلیفه اسلام عمر بن خطاب رضی الله عنه می گوید: از چه وقت مردم را به بردگی گرفته اید، در حالی که مادران شان، آنان را آزاد به دنیا آورده اند.

بنابرین هدف اسلام، به بردگی کشاندن مردم نبوده و بلکه هدف آن آزادی ملت هاست تا به سرنوشت خویش مسلط شوند و برای تمام امور نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و… مستقلانه و بدون مداخله بیگانگان تصمیم بگیرند و سرنوشت خود را خود رقم بزنند.

 

فراگیری مفهوم استقلال:

چون استقلال در مقابل تهاجم قرار دارد و باید به تناسب گستردگی تهاجم، استقلال نیز گسترده و فراگیر باشد، استعمارگران و دشمنان دیرینه امت اسلامی به روش های مختلف و متنوعی کشورهای اسلامی را مورد هجوم و استعمار خویش قرار می دهند، تهاجم نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی و … و ما باید طوری در مقابل دشمن مبارزه نماییم که در همه این موارد استقلال خویش را به دست بیاوریم، لذا باید برای رشد اقتصادی و نشر و پخش آموزه های فرهنگی و دینی خویش بی نهایت تلاش نماییم تا به صورت همه جانبه به استقلال برسیم.

اگر یک کشور از لحاظ اقتصادی وابسته به دیگران و بیگانگان وابسته باشد، به معنای واقعی مستقل شمرده نمی شود، اگر در یک کشور فرهنگ و باورهای بیگانگان گسترده باشد، در حقیقت مستقل کامل نیست.

باید توجه داشته باشیم که تهاجم فرهنگی از تهاجم نظامی خطرناک تر است، زیرا تهاجم فرهنگی قابل مشاهده نیست و به صورت غیر مستقیم به لایه های کشور نفوذ نموده و از درون ملت را وابسته به فرهنگ بیگانه می سازد؛ این وابستگی ها آهسته آهسته زمینه مداخله مستقیم دشمن را مساعد می سازد. آثار و پیامدهای این تهاجم را در اکثر کشورهای عربی و اسلامی مشاهده می کنیم، زیرا دشمن بعد از مجاهدت ها و قربانی های ملت، عقب نشینی کرده و فرار کرد، و اما از لحاظ فرهنگی در کشورها باقی مانده و با استفاده از افراد دست نشانده خویش به تغییر فرهنگ و باورهای مردم پرداخت. در کشورهای عربی مثال های واضح و روشنی درین زمینه وجود دارد که از بحث ما بیرون است و تحقیق جداگانه می خواهد، و دانشمندان زیادی درین مورد نوشته و این خطر را هشدار دادند، از جمله دکتور صادق امین در کتاب « دعوت اسلامی فریضه شرعی و ضرورت بشری»  به برخی ازین تهاجمات فرهنگی در جهان اسلام و به خصوص در کشور مصر پرداخته است.

 

مهمترین مسئله در استقلال:

مهم ترین مسئله در استقلال، حفظ آرمان ها  و اهداف آن می باشد، و متأسفانه یکی از مشکلات کشور ما در صد سال اخیر، عدم حفظ آرمان های جهاد و مقاومت و شهادت و استقلال بوده، هر باری از لحاظ نظامی مستقل شدیم، دشمن از راه های دیگری وارد عمل شده و بین ما نفوذ کرده و با ایجاد اختلافات داخلی و سوء مدیریت ما و نداشتن کادرهای متخصص و متعهد و عوامل دیگری، بار دیگر به دام دشمن گرفتار شده و سال های زیادی در اسارت و فقر و بیچارگی بسر بردیم، باید از تاریخ درس بگیریم و از یک سوراخ چندین بار گزیده نشویم و آرمان های استقلال را پاسداری کنیم.

رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: مؤمن دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود و در حدیث دیگری می فرماید: مؤمن زیرک و هوشیار است.

باید هوشیار و بیدار و زیرک باشیم تا بتوانیم دشمن مکار و شیطان صفت را شکست داده و به صورت همه جانبه استقلال خویش را کمایی نماییم. امروزه بیشتر یا همه کشورهای اسلامی از حضور و تهاجم نظامی مستقل می باشند و اما از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روابط بین المللی مشکلات و وابستگی های زیادی وجود دارد.

بیاییم با درک مسؤولیت خویش به حفظ استقلال کوشا باشیم و با فعالیت های همه جانبه و پختگی در کارها و برنامه های خویش طوری کشور خویش را قوی و نیرومند بسازیم که برای دشمن هیچ راه نفوذی باقی نماید و ملت خویش را بیدار و آگاه سازیم و همه دست به دست هم داده و برای تعالی و شکوفایی مادی و معنوی کشور خویش شبانه روزی تلاش نماییم.

 

مقالات مرتبط: امام شهید حسن البناء و ندای آزادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا