مطالب جدید

  • مومن قوی قدرت

    مؤمن و قدرت، فرق بین مومن قوی و مومن ضعیف

    مؤمن و قدرت، فرق بین مومن قوی و مومن ضعیف ⚡️ لحظه ای در محضر رسول خدا ✍️ محمد احمدیان، سقز عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” الْمُؤْمِنُ الْقَوِیُّ خَیْرٌ وَأَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ الضَّعِیفِ، وَفِی کُلٍّ خَیْرٌ؛…” مسلم /۲۶۶۴ از ابو هریره ( رض) روایت است که: رسول خدا(ص ) فرمود: در نزد خداوند مؤمن قوی ونیرومند ؛از مؤمن ضعیف محبوب تر است؛ ودر هر کدامشان خیر وجود دارد؛……

    ادامه »»»
  • برکت عمر

     سه ویژگی عمر با برکت

     سه ویژگی عمر با برکت ?تاملی کوتاه بر حدیث نبوی ✍️ محمد احمدیان، سقز   عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی بَکْرَهَ ، عَنْ أَبِیهِ أَنَّ رَجُلًا قَالَ : یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَیُّ النَّاسِ خَیْرٌ ؟ قَالَ : ” مَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَحَسُنَ عَمَلُهُ “. قَالَ : فَأَیُّ النَّاسِ شَرٌّ ؟ قَالَ : ” مَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَسَاءَ عَمَلُهُ” ترمذی/۲۳۳۰ عبدالرحمان پسر ابی بکر؛ از پدرش (رض) روایت می کند: مردی از رسول خدا(ص) سوال کرد؛ بهترین مردم چه کسی است؟…

    ادامه »»»
  • رشید رضا قرآن

    چگونگی تأثیر قرآن در عرب

    چگونگی تأثیر قرآن در عرب نویسنده: رشید رضا، مترجم: محمد علی خلیلی   تاثیر قرآن در عرب ، از چند قرن قبل از اسلام عده ای از اعراب بکیش یهود و عده ی دیگری بکیش مسیحی در آمده اند و طبعا هر گروهی از آنها مردم رابکیشی که داشته دعوت می کردند و آنرا خوب می دانسته و با وجود این هیچکس آنها را مذمت نکرد و آنها را پست نشمرد و دشمن نداشت همواره شعرای عرب از یهود و…

    ادامه »»»
  • ناصر سبحانی

    ایمان به قدر و اثر آن در مقابله با تطمیع و آزار طاغوت

    ایمان به قدر و اثر آن در مقابله با تطمیع و آزار طاغوت ? ناصر سبحانی   ▪️ دلیل این‏که ایمان به قدر نیز جزء اصول عقیده قرار گرفته و تنها به ایمان به خدا اکتفا نشده، این است که مؤمنانه‏ زیستن، تنها در صورتی امکان دارد که انسان به قدر ایمان داشته باشد و هیچ‏ چیز دیگری مانند ایمان به قَدَر، او را این‏گونه وادار به مؤمنانه زیستن نمی‏‌کند. ▪️انسانی که گام در مسیر عبودیّت خداوند می‏‌نهد، با مخالفت…

    ادامه »»»
  • مطالعه کتاب خواندن

    چگونه از مطالعه و خواندن کتاب لذت ببریم ؟

    چگونه از مطالعه و خواندن کتاب لذت ببریم ؟ نویسنده: عبدالحکیم محمدی ۱٫ در قدم نخست به این کلمه قرانی (اقْرَأْ) یعنی: “بخوان” خودرا شارژ ایمانی نمائیم چون دستور افریدگارمان است .وبرای قانع شدن بیشتر در مورد خواندن ، خوب است که این ایه قرانی رانیز زمزمه کنیم : ن ۚ وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ نون. سوگند به قلم! و قسم به چیزی که می‌نویسند! سوره قلم آیه۱ اینجاست که به اهمیت خواندن ونوشتن در اموزه های دینی مان باورمندترشده و…

    ادامه »»»
  • طلاق

    چرا باید از طلاق تابوزدایی کنیم؟

    چرا باید از طلاق تابوزدایی کنیم؟ نویسنده: نسیبه سبحانی   اگرچه با وجود فراگیرشدن بیش از حد طلاق در جامعه، هنوز هم وقتی با خبر جدایی کسی از دوستان یا آشنایان‌ام مواجه می‌شوم، دچار اندوهی عمیق می‌گردم از این‌که چرا رابطه‌ای به‌چنان بن‌بستی رسیده که راه‌چاره‌ای جز طلاق پیش‌روی آن دو آدم نبوده است، با این‌حال نمی‌توانم پنهان کنم که خوشحال هم هستم از این‌که راه برون‌رفتی با نام طلاق وجود دارد که به‌عنوان آخرین راه‌حل بشود از آن بهره…

    ادامه »»»
  • سعید نورسی

    نامه ی سعید نورسی به یک پزشک

    نامه ی سعید نورسی به یک پزشک نویسنده: سعید نورسی ( نامه یی به یک پزشک، که بسیار مشتاق رساله های نور بوده و با مطالعه آنها بیدار شده است) با سلام ای پزشک سعادتمندی که موفق به تشخیص بیماری خود شدی، دوست صمیمی و عزیزم!  بیداری روحی را که نامه پر مهرت حکایت از آن دارد باید تبریک گفت. بدانید که با ارزش ترین چیز در بین موجودات، حیات است. در میان وظایف و مسؤولیتها نیز خدمت به حیات…

    ادامه »»»
  • ئەبوبەکر عەلی، کۆڵبەر

    دیسان بۆحەسرەتی ھەست بەبێبەشی ومەرگێکی خامۆشی تر! کۆڵبەران

    دیسان بۆحەسرەتی ھەست بەبێبەشی ومەرگێکی خامۆشی تر! کۆڵبەران دوای ئەوەی ڕێکخراوی ھەنگاوی چالاک لەبواری پاراستنی مافەکانی مرۆڤدا، لەڕاپۆرتێکدا ئاماژەی بەمەرگی دەیان کۆڵکێش لەساڵی رابردووداکرد، ھەواڵی مەرگی پێنج کۆڵکێشی تری لەنێو بەفری چیاکانی ورمێدا بڵاوکردەوە. ئەم ھەواڵە سەرلەنوێ مەرگەساتی مەرگ وڕەنجی بەردەوامی ھەزاران کۆڵبەرمان لەسەر سنورە دەستکردەکانی نێوان ڕۆژ ھەڵات وباشوری کوردستانی بەش بەشکراو وەبیر دێنێتەوە. مەرگەساتێک ھێندە بە بێ دەنگی وکش وماتی بەرێوە دەچێت وتێدەپەرێت و درێژەی ھەیە، وەک ئەوەی ھیچ روی نەدابێت، ئەوەی رودەدات دۆخێکی ئاسایی بێت وئەوانەی قوربانیی…

    ادامه »»»
  • فلسفه دین نورسی

    فصل الخطاب تفاوت بین فلسفه ی بشری و حکمت قرآنی از دیدگاه حکیم بدیع الزمان نورسی

    فصل الخطاب تفاوت بین فلسفه ی بشری و حکمت قرآنی از دیدگاه حکیم بدیع الزمان نورسی نویسنده: طاها عبد الرحمان / ترجمه: نرگس خسروی سوادجانی  در آغاز این گفتار اصطلاح هایی مبنایی می سازیم. از اینجا به بعدو واژه ی فلسفه را برای معرفتی به کار می بریم که آدمی خود آن را بنا نهاده است. از این رو اصطلاح «فلسفه ی بشری» را به کار می بریم و نه «فلسفه ی قرآنی» را واژه ی حکمت را نیز برای…

    ادامه »»»
  • توبه

     توبه بازگشت به مسیر کمال

     توبه بازگشت به مسیر کمال نویسنده: محمد احمدیان، سقز   ?لطفا لحظه ای تامل ?عنْ أَنَسٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” کُلُّ بَنِی آدَمَ خَطَّاءٌ، وَخَیْرُ الْخَطَّائِینَ التَّوَّابُونَ” ابن ماجه/۴۲۵۱ همه ی فرزندان آدم خطاکارند؛ بهترین خطاکاران ؛ توبه کنندگانند. در این مورد بخوانید: آیا توبه بر گناهان صغیره واجب است؟ ? نکات: ✔️توبه؛ بازگشت به سوی خدا؛ و “هویت” یابی است؛ یعنی انسان گم شده؛ مجددا خود را یافته و از مسیر غفلت…

    ادامه »»»
  • اخلاق و رابطه آن با ایمان و عبادت

    اخلاق و رابطه آن با ایمان و عبادت

    اخلاق و رابطه آن با ایمان و عبادت نویسنده : دکتور جمال نصار / ترجمه: عبدالخالق احسان   اخلاق در تمام ساختار اسلام شمولیت دارد و در آموزه ­های اسلامی، اخلاق عبارت از اصول و قواعد منظمی برای رفتار انسانی است که وحی آن را بخاطر تنظیم زند­گی به گونه ­ای که هدف آفرینش انسان را متحقق سازد، تعیین نموده است تا انسانیت به­ صورت کامل و شایسته زندگی به سر برد. اخلاق، ارتباط محکمی با عقیده­ ی مسلمان، عبادات…

    ادامه »»»
  • تندرسی آسایش

    نعمت های مانده در غفلت، تندرستی و آسایش

    نعمت های مانده در غفلت، تندرستی و آسایش ?لحظه ای کوتاه در خدمت رسول نویسنده: محمد احمدیان ?عنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِیهِمَا کَثِیرٌ مِنَ النَّاسِ ؛ الصِّحَّهُ وَالْفَرَاغُ” بخاری/۶۴۱۲ از ابن عباس( رض) روایت است که: رسول خدا (ص ) فرمود: دو نعمت است که بسیاری از مردم از آن غافل هستند؛ تندرستی و آسودگی. ?نکات قابل تدبر از حدیث: ۱- همانگونه که در قرآن کرامت…

    ادامه »»»
  • نزول قرآن

    وحی به پیامبر نتیجه‌ی حالت روانی قوه‌ی تخیل و هوش سرشار او نبوده بلکه از طرف خدا نازل شده است با ارائه شش دلیل؟

    وحی به پیامبر نتیجه‌ی حالت روانی قوه‌ی تخیل و هوش سرشار او نبوده بلکه از طرف خدا نازل شده است با ارائه شش دلیل؟  نویسنده: سلطان العمیری نابودسازی وحی الهی توسط دیدگاه نوگرایانه شخصی که در تولیدات فکری نوگرایان تأمل می‌کند به شکلی واضح می‌بیند که گفتمان آن‌ها به پی‌گیری وحی الهی و آنچه آورده اهمیتی نمی‌دهد و اشتیاق و توجهی به بررسی احکام وحی و شناخت مقاصد آن معطوف نمی‌دارد و حتی به ژرف‌نگری جهت فهم جزئیات و تفاصیل…

    ادامه »»»
  • اخوت

    کیفیت پروژه‌ی اخوت در قرآن و سنت، ارکان و حقوق اخوت

    کیفیت پروژه‌ی اخوت در قرآن و سنت، ارکان و حقوق اخوت نویسنده: محمد حامدی سوال: کیفیت پروژه‌ی اخوت در قرآن و سنت چگونه است؟ فواید و مزایای آن را بیان کنید. جواب: محققین مسلمان در مورد بسیاری از موضوعات دینی سخن گفته‌اند. اما در مورد پروژه‌ی اخوت، به صورت منسجم و شایسته کمتر نوشته‌اند. لذا لازم است در حد توان به بعضی از زوایای پنهان آن اشاره نمود. تا از این طریق جایگاه ویژه و مهم اخوت، بیشتر روشن شود.…

    ادامه »»»
  • ارکان چهارگانه سعادت، هدایت، تقوا، عفاف، غنی

    ارکان چهارگانه سعادت، هدایت، تقوا، عفاف، غنی نویسنده : محمد احمدیان، سقز ?عَنْ عَبْدِ اللَّهِ  ابن مسعود، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ کَانَ یَقُولُ : ” اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْهُدَى وَالتُّقَى، وَالْعَفَافَ وَالْغِنَى “.( مسلم/۲۷۲۱) از ابن مسعود( رض) روایت است که: پیامبر( ص) می فرمود: خداوندا! از تو هدایت؛ پرهیزکاری؛ عفاف و بی نیازی طلب می کنم. ?نکات قابل تأمل در حدیث: ۱- هدایت بعد از خلق انسان؛ بالاترین نعمت خداوند است؛ زیرا انسان در صورت هدایت فلسفه…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا