مطالب جدید
-
فرزندم شانزده ساله است، و دوست دارد رانندگی کند
فرزندم شانزده ساله است، و دوست دارد رانندگی کند نویسنده: دکتر حسان شمسی پاشا /مترجم : ابراهیم زاهدی فرد فاروقی گاهی بچه ها در این سن یا حتی زودتر از آن از پدر می خواهد به آنان اجازه دهد تا برای نخستین بار رانندگی کنند. پدر زرنگ پاسخ می دهد: بی شک هیچ مانعی نیست، چون به مهارتت در رانندگی ایمان دارم و در حقیقت خودم رانندگی را به تو آموزش دادم، ولی با این همه می دانی که…
ادامه »»» -
ناسازگاری میان علم خداوند و اختیار انسان
ناسازگاری میان علم خداوند و اختیار انسان اگر خداوند به گناه بندگان علم دارد چگونه آنها می توانند از این علم تخلف کنند؟ پس گناهی متوجه آنان نیست. پرسش: آیا خداوند زمان و ساعت گناه بندگان را می داند ؟ اگر می داند پس آن فرد گناهکار نیست و اگر نمی داند پس علم خدا ناقص است؟ پاسخ اجمالی: ما معتقدیم خداوند از تمام اعمال و کارها و حتی نیت های بندگان آگاه است اما این علم موجب…
ادامه »»» -
تغیر در اوضاع اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی سبب تغییر فتوا
تغیر در اوضاع اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی سبب تغییر فتوا نویسنده: : دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: محمد مقدس تغییرات اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی_ که اقتضای سنت و پیشرفت و تحول است _باعث می شود نظر مردم در مورد بسیاری از چیزها تغییر کند؛ از جمله : الف: غیر مسلمانان در جامعه اسلامی مسئله اهل ذمه و آن چه که به عنوان “اقلیت های دینی ” در جومع اسلامی از آن یاد می شود و مسئله اقلیت…
ادامه »»» -
جایگاه درست سنت در اسلام و وظیفهی ما نسبت به سنت
جایگاه درست سنت در اسلام و وظیفهی ما نسبت به سنت نویسنده: کاک احمد مفتیزاده سنت و نقش پیامبر اهمیت اساسی دارد، بنابراین به خاطر اهمیت آن، نباید هرچیزی را به نام سنت پذیرفت، زیرا این به معنای بیاهمیت کردن سنت است. بهطور کلی میتوان گفت: ۱- سنّت بدون تردید، درست مانند کتاب واجب الاطاعه است. ولی جنبهی حکم را ندارد، یعنی سنت حکم را تعیین نمیکند، بلکه حکم موجود در قرآن را تبیین میکند. ۲- برای حفظ و رعایت…
ادامه »»» -
برخی از مبانی فرمانرواییِ مُستفاد از آیهی ۵۹ سورهی “النساء” در مورد اولو الامر
برخی از مبانی فرمانرواییِ مُستفاد از آیهی ۵۹ سورهی “النساء” در مورد اولو الامر نویسنده: محسن نیکخواه خداوند در آیهی ۵۹ سورهی النساء چنین میفرماید” “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا: ای کسانی که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را…
ادامه »»» -
آداب و احکام قربانی کردن
آداب و احکام قربانی کردن عبدالصمد مرادزهی-اسماعیلآباد خاش آداب قربانی رسول الله-صلی الله علیه وسلم- فرمود: «کسی که توانایی قربانی داشته باشد و قربانی نکند به مصلای ما نزدیک نشود.» [۱] تعریف قربانی: حیوانی که در روز عید و ایام تشریق به قصد تقرب و نزدیکی به خدا ذبح میشود. ۱. سنت است شخصی که میخواهد قربانی کند از اول ماه ذیالحجه تا هنگام قربانی کردن موی سر و موهای زاید بدن و ناخنهایش را کوتاه نکند. امسلمه-رضی الله عنها-…
ادامه »»» -
فلسفه قربانی و تاریخچه آن
نویسنده: دکتر عبیدالله بنی کمال قربانی یک عبادت مالی و از شعائر اسلام است و در مقابل دیگر عبادتهای مالی ویژگیهای خاصی دربر دارد، با توجه به آن ویژگیها، قربانی بین عبادتهای دیگر جایگاه و اهمیت ممتازی را حائز است.از نظر معنای لغوی «قربانی» از لفظ «قربان» ماخوذ است. هر آن چیزی که ذریعه و وسیله تقرب و نزدیکی به الله تعالی باشد آن را «قربانی» میگویند؛ آن چیز خواه ذبح حیوان باشد یا دیگر صدقات.
ادامه »»» -
عرفه روزی است…
عرفه روزی است… روز عرفه روزی برای پاک کردن خانهها نیست روز عرفه روزی برای بازار رفتن نیست روز عرفه روزی برای استراحت و خواب نیست… روز عرفه روزی است که الله آن را شرف و بزرگی داده است روزی است که الله متعال به اهل سرزمین عرفات در نزد فرشتگانش افتخار میورزد قطعاً روز آزادی از آتش است قطعاً روز طاعت و تلاش در عبادت است برترین دعاها، دعای روز عرفه است پس بکوش و تلاش کن… نفسی از…
ادامه »»» -
۱۶- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، کمال بندگی درک عظمت خداست
۱۶- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، کمال بندگی درک عظمت خداست ?اخلاص ـ کمال بندگی درک عظمت خداست ? ۱۶- کسی که عبادت الله را برای به دست آوردن ثواب یا دفع عذاب انجام دهد، گویا وی حق صفات کمال، عظمت و جلال رب العالمین را ادا نکرده است. ?اگر هدف بنده از بندگی این باشد که به او ثواب برسد، به جنت وارد شود و از عذاب جهنم نجات پیدا کند، ان شاء الله…
ادامه »»» -
۱۵- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، روازههای لذت مناجات
۱۵- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، روازههای لذت مناجات ?اخلاص ـ دروازههای لذت مناجات ? ۱۵- برای عمل کنندگان به عنوان پاداش نقد همین بس که در حین عمل و اطاعت بر قلب های آنان الهام شده و دروازه های لذت مناجات باز می شود و خداوند أنس روح بخش خویش را بر قلب های آنان نازل می فرمایند. ? یکی از پاداش هایی که برای عبادت گذاران به صورت نقد در دنیا داده می…
ادامه »»» -
۱۴- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، فهم و درک ارزش توفیق عبادت
۱۴- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، فهم و درک ارزش توفیق عبادت ?اخلاص ـ فهم و درک ارزش توفیق عبادت ? ۱۴ ـ اجری که خداوند برای تو در مقابل عبادتت در دنیا درنظر گرفته، همین قدر بس که تو را به عنوان اهل عبادت و اطاعت پذیرفته است. ?آنچه خداوند در عوض عبادت در دنیا می دهد بی انتهاست، بزرگترین پاداش برای سالک این است که احکم الحاکمین و پادشاه جهانیان بر لیاقت تو…
ادامه »»» -
پرسی هەڵاوێردنی کاری بانگەواز لە کاری سیاسی
پرسی هەڵاوێردنی کاری بانگەواز لە کاری سیاسی نوسەر: مهولود باوهموراد ئەم پرۆسەیە بەمانە ناکرێت: سەردەمێکە مشتومڕی گەرم و سارد و گفتوگۆی ڕاموایە و ڕاموانیە لەسەر جیاکردنەوە و لێکهەوێردنی کار و چالاکی بانگەواز لەکار و چالاکی سیاسی ناوەندە سیاسی و حزبیەکەی حزب و کۆمەڵە ئیسلامیەکانی گرتووەتەوە، کە تائەمساتەش بووەتە مایەی سەرقاڵیەکی بێئەنجام و نیگەرانیەکی ناپێویست، و هەنێجاریش بووەتە شەماعەتی پیاهەڵواسینی شکست و ئەگەری بەدیهێنانی حەزەکان. *جیاکردنەوەی کاری بانگەواز لەکاری سیاسەت، بەخەت و هێڵی پان و درێژی پەیکەری ڕێکخستنی حزب و…
ادامه »»» -
مناجات و راز و نیاز، عارفانهای زیبا
مناجات و راز و نیاز، عارفانهای زیبا ای عبد! آنگاه که به من روی آوری، همه ی اشیاء از تو پیروی خواهند نمود! بدان که هوای نفس، آغازش در پشت سرت خواهد بود! (زیرا تو روی سوی من کرده ای)! بدان که تنها تو سوی من آیی! ای عبد! آنگاه که روی سویم کنی، هیچ همراه و هیچ همگامی، یارای با تو بودن را ندارد! هم علم و هم عمل، از حدّشان پا فراتر ننهند! از تو جدا شوند…
ادامه »»» -
بدعت چیست؟ تعریفی جامع و مانع از بدعت
نویسنده: حیدر الماسی می خواهیم جامعترین و مانعترین تعریف مختار را از بدعت معرفی کنیم.برای این منظور ضمن ملاحظه شرائط تعریف باید به نصوص اسلامی و ادله شرعی و تمامی آنچه که در این کتاب به عنوان معرفی بدعت به آن عنایت شده، توجه کرد تا تعریف، تعریفی دقیق، جامع، مانع و روشن و صحیح باشد.باید اعتراف کرد که تعریف امام شاطبی از بدعت، بهترین و کاملترین تعاریف است.
ادامه »»»